• Ess

Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar

Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 22:47:04 följande:

Nej jag förstår det. Men jag har lika stort behov av en resa. Jag skulle behöva åka i väg i två månader till en öde strand och inte göra något, inte prata med någon. Jag har behov av att få sova och vila, att inte få tänka på något. 

Man måste inte se till sina behov först alltid.

Men res iväg då, istället för att sitta och göra dig till martyr!
    Ni kan lägga era resor så att en av er är hemma. Man kan inte lägga hela sitt liv på vänt för att hon kanske dör. 
    En släkting fick domen (pga cancer) att han hade ett par veckor kvar att leva, max en månad. Fyra år senare så dog han.
    Det ni ska göra är att se till att hon får hemtjänst som hjälper henne, så att ni inte kör slut på varken er pappa eller er själva. 
  • Ess
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-21 09:43:14 följande:

Som sagt så hade jag varit tacksam om hon bollat med mig kring sin semester eftersom vi är fler i situationen, inte ta fem veckor utan att fråga om det funkar för mig för jag anser faktiskt att vi på något sätt kunde ha delat upp tiden. 
    Detta tycker jag du ska ta upp med henne. Men sen har hon väl lagt in om semester sedan länge, och då kan man inte ändra hur som helst. Vi har fasta perioder på jobbet som inte går att ändra.
  • Ess
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-21 09:48:32 följande:
    Resan bokades 10 dagar sen. Så ganska spontant. 
    Resan ja, men själva semesterperioden.
  • Ess
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-21 09:51:58 följande:
    Martyr och offer. Ni skriver så konstigt. Jag väljer ju att vara med mamma. Jag kan ju självklart resa men jag vill inte! 

Å "lägga hela ens liv på vänt" det handlar om EN SOMMAR, 5 VECKOR, det är en enormt kort tid i ens liv. Att skita i att resa iväg för sin syster, pappas och mammas skull är väl för sjutton inte så himla stort? 

Min mammas diagnos är obotbar och behandlas inte, fyra år är inget hon kommer leva så här. Hon kan inte stå längre och måste matas. Så det är lite skillnad i hur dålig man är. Detta har hänt sista månaden så det går jäkligt snabbt här, inte alls att man kan tro att det kommer vända. Detta ser min syrra men väljer att åka och hon fattar att jag kommer vara med mamma och hon frågar inte ens om jag vill åka iväg och hur vika göra så att mamma får det bäst. Ingen planering med mig. 
    Ja, du gör dig själv till martyr. DU VÄLJER att bli hemma hos din mamma och har tydligen valt att ta hand om henne utan hjälp från hemtjänsten?.
    Din syster väljer annorlunda, hon prioriterar sitt barn och vill åka iväg med hen. 

Min släktings cancer var också obotbar och de avslutade behandlingen då det inte var lönt att fortsätta. Han hade bara några veckor kvar att leva enligt läkarna.
    Det vände inte mirakulöst, utan han levde med cancern under fyra år trots att han egentligen inte skulle kunna det.

Men se till att få hjälp från hemtjänsten så att du/ni inte blir så bundna. Ni har tagit på er ett enormt ansvar, som ni faktiskt inte behöver ta då det finns människor som har det som sitt jobb att hjälpa. Det är detta som gör dig till en martyr, att du själv väljer att sätta dig i en sits som är övermäktig och sen anklaga den som väljer att göra annorlunda. Tar ni hemtjänst så behöver du inte sitta där dygnet runt för att hjälpa henne, utan du kan umgås med henne och göra annat också på dagarna. 
Svar på tråden Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar