Inlägg från: Tiina87 |Visa alla inlägg
  • Tiina87

Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar

Nej, jag tycker inte det är egoistisk av syster att åka på bilsemester trots eran mammas diagnos. Din syster och även du (+andra syskon) måste få lov att fortsätta med erat egna liv trots att eran mamma är svårt sjuk. Man klarar inte att sätta hela sitt liv på vänt, i tillfälle det händer någonting.

• Tiina87
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-19 23:46:39 följande:

Tack.

Jo hemtjänst kan man få som kommer och städar och duschar osv. Men eftersom mamma är så svag behöver hon hjälp hela tiden, hon kan inte stå knappt och hemtjänst kan inte vara hos mamma 24 timmar om dygnet. Därför har det inte blivit av att vi anställt hemtjänst. 

Senare om det blir ännu svårare så kanske man måste tänka om. 

Vi bad om att få låta pappa bli anställd som personlig vårdare eftersom han ändå gjorde allt men det verkade de inte gå med på heller. 

Så det är lite luddigt vad man kan få hjälp med och inte. Men erkänner att vi inte varit duktiga på att kolla upp ordentligt i och med att vi själva valt att vara med mamma så mycket som möjligt. 

Om hon behöver kontinuerlig tillsyn dygnet runt så är inte hemmet en bra plats. Utan då är det bättre för hela familjen men någon typ av boende, hospice etc.
  • Tiina87
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 01:30:01 följande:

Hon är inte i chock. Diagnosen kom i februari. Dock trodde vi väl då att det skulle gå att bli bättre men mamma har blivit jättedålig jättesnabbt och klarar inte ens att stå nu. Jag har svårt att tro att hon är i någon förnekelsefas faktiskt. Tvärtom tycker jag ofta hon sagt till mig hur hon märkt försämringar hos mamma efter att de setts. 

Färjorna till deras eurotrip bokades förra veckan, så denna resa är inte ens planerad långt lång tillbaka i tiden, utan nu i dagarna. 

Jag vill inte döma någon. Men jag kan inte låta bli att känna en enorm besvikelse över att hon väljer att ha en trevlig tid i över en månad med sin man, en tid när hon har tid att verklgien umgås med oss som faktiskt alla är i sorg nu. En resa som denna kan hon göra när som helst faktiskt. Att avvara en sommar åt sin sjuka mor, är väl ändå inte för mycket begärt. Varför tänker hon inte på det själv? Det är det jag inte kan smälta. Jag skulle aldrig någonsin kunna pritoritera en så lång resa i denna situation vi är i nu. 

Du äger att din syster inte är i chock. Hur vet du det? Det kan vara först nu allt har sjunkit in och att hon helt enkelt inte klarar en sommar enbart hemma med er sjuka mamma.

Och även om färjorna är bokade nu i veckan så kan resan naturligvis vara planerad långt i förväg.
  • Tiina87
    Anonym (Bitteli) skrev 2019-06-20 19:10:30 följande:

Den dagen min mamma fick stroke ringde pappa till mej och min bror och ville att vi skulle komma upp till sjukhuset direkt. Jag åkte givetvis men min bror valde att åka på konferens istället, trots att han inte visste om min mamma skulle dö där och då. När hon låg på sjukhuset var han nästan aldrig där och dom få gånger han var det satt han så långt ifrån mamma som möjligt och pratade i telefonen. Den dagen mamma gick bort var han inte ens där. Han och frun var på semester och la upp ett kort på FB på hur mysigt dom hade samma dag min mamma gick bort. Så totalt känslokall!

Han klarade väl helt enkelt inte att hantera sorgen på annat sätt än att fortsätta leva sitt liv. Tycker inte alls det är känslokallt.
  • Tiina87
    Anonym (Bitteli) skrev 2019-06-20 19:55:25 följande:

Min mamma gjorde allt för min bror och hans barn. Fanns alltid där för dom. Hon var verkligen världens bästa mamma och farmor! Tycker du då att det är för mycket begärt att man är där vid sin mammas dödsbädd istället för att åka på semester? Det sorgliga är att han inte hanterar sin sorg på sitt sätt eftersom han inte känner någon sorg!

Att han valde att inte vara där innebär inte att han inte känner sorg. Alla sörjer vi på olika sätt, och inget sätt är rätt eller fel. Oavsett om din mamma gjorde allt för sin bror med familj och alltid fanns där innebär inte att han har en skyldighet att göra det samma. Han hanterade sorgen på sitt sätt och du hanterade den på ditt sätt. Och båda era sätt är helt rätt och helt ok.
  • Tiina87
    Anonym (Bitteli) skrev 2019-06-20 19:55:25 följande:

Min mamma gjorde allt för min bror och hans barn. Fanns alltid där för dom. Hon var verkligen världens bästa mamma och farmor! Tycker du då att det är för mycket begärt att man är där vid sin mammas dödsbädd istället för att åka på semester? Det sorgliga är att han inte hanterar sin sorg på sitt sätt eftersom han inte känner någon sorg!

För att svara på din fråga; du kan aldrig begära att någon annan gör på samma sätt som dig. Du valde att närvara på din mammas dödsbädd och din bror valde att resa istället. Alla gör vi olika.
  • Tiina87
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 20:26:02 följande:

Det tycker jag också. Jag förstår inte resonemangen "alla hanterar sorg på olika sätt". Ja men man gör ett val också: man är ju inte helt lost när man har sorg. Man väljer antingen det ena eller det andra och väljer man semester så är det för mig också ett väldigt konstigt sätt att hantera sorg på. Jag kan förstå de som åker iväg efter ett dödsfall, där kan man ju då hantera sorgen. Men innan personen har dött och när denne behöver stöd och sällskap? 

Nej håller med, känslokallt och obegripligt. 

Tror du att alla ska göra likadant, bete sig likande i en sorgprocess? Annars är det inte acceptabelt?

De finns de som faktiskt inte psykiskt klarar av att vaka vid en dödsbädd och då ska de inte känna sig tvingade till det.

Dessutom alla döende vill inte ha en massa besök.
  • Tiina87
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 20:26:02 följande:

Det tycker jag också. Jag förstår inte resonemangen "alla hanterar sorg på olika sätt". Ja men man gör ett val också: man är ju inte helt lost när man har sorg. Man väljer antingen det ena eller det andra och väljer man semester så är det för mig också ett väldigt konstigt sätt att hantera sorg på. Jag kan förstå de som åker iväg efter ett dödsfall, där kan man ju då hantera sorgen. Men innan personen har dött och när denne behöver stöd och sällskap? 

Nej håller med, känslokallt och obegripligt. 

Och jo man kan vara helt "lost"av sorgen.
  • Tiina87
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 21:39:28 följande:

Det förstår jag att man kan. Jag är också lost. Jag ha yrsel nästan varje dag och jag är inte alls i form.

Dock är jag kvar och det blir ännu värre för oss att hon beger sig av. Det är väl det. Det hade varit bättre för oss alla (förutom för henne då) om hon också var med oss på semestern. 

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka. Ska man alltid sätta sig själv främst menar ni? Är det viktigast jämt att inte "pausa" sitt liv även om ens mor kanske har sin sista sommar i livet? Jag kan ändå inte förstå att det är viktigare än att vara ett stöd och sällskap till den som just nu har ångest inför att ha fått denna dödliga diagnos och inte kan göra någonting alls själv, inget roligt alls själv utan är helt beroende av oss för att ens ta sig utanför dörren. Hur kans ens eget ego vara viktigare än det. Varför är det så himla OK att tänka på sig själv i en sådan situation. Jag tycker inte det, jag tycker verkligen inte det. Och jag förstår inte hur så många här försvara det. För mig är det helt obegripligt hur man kan sätta sig själv först hur himla jobbigt det än må vara att se mamma tyna bort. Jag kan bara inte förstå det. 

För mig är det ett val ändå. För mig vill hon inte vara med oss. Hon vill inte ha semester med oss bara för att det är jobbigt. Hon har gjort ett val. Lost eller inte. 

Var och en bestämmer själva hur de gör mitt i en sorgprocess. Finns inget rätt eller fel. Det är inte alla som klarar att vara ett stöd för den döende och det får man bara acceptera.

Din syster kanske inte klarar av att vara med er. Hun kanske behöver ha sin semester och då tänka på något annat mitt i sorgen. Har du tänkt på det? Har du pratat med din syster om hur hon känner, vad hon vill och varför hon gör som hon gör?
  • Tiina87
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 21:45:11 följande:

Självklart beter sig alla olika. Jag vet inte vad som är acceptabelt och inte. Det är väl förmodligen inte acceptabelt att jag är irriterad på min syster heller. 

Men hennes val gör att jag kanske kraschar i sommar. Hennes val påverkar mig. Genom att hon lämnar mig ensam hemma kommer jag få ta desto mer ansvar och jag kommer känna mer att jag måste hitta på saker med mamma, vilket jag också vill såklart. Men man blir psykiskt påverkad av att hon är så sjuk. Och det leder till att jag också blir knäckt och kommer bli mer knäckt. Hade hon varit kvar, kunnat ta ut mamma ett par gånger i veckan och jag ett par gånger i veckan hade jag kunnat känna mig lite mer lugn, fått andas jag också, tänka på något annat jag också om jag visste att mamma ändå hade sällskap den dagen av henne. 

Nu blir det inte så. Även om mamma skulle ha hemtjänst är det inte samma sak: Mamma vill ju umgås, hon vill komma ut. Jag vill ta henne ut. Men jag är också knäckt. 

Det känns som alla i den här tråden mer tycker att min syster behöver en paus och måste få den. Men ingen tänker på hur mycket hennes frånvaro påverkar tyngden som läggs på mina axlar. Jag som också är i en extrem sorg och just nu lever i en mardröm.

Nej, hennes val gör inte att du kraschar i sommar. Ditt val gör däremot att du kraschar i sommar. Det är du själv och envart du som göra din väl och väljer att tillbringa all din tid med din mamma istället för att tillåta dig själv att ha semester och få annat att tänka på. Och det är helt ok. Men det är ditt val och inget du kan lägga på din syster.

Oavsett om hon hade valt att inte semestra (eller inte semestra utomlands) så hade hon fått göra sina väl och det är inte säkert att hon hade orkat att vara med eran mamma ofta för att avlasta dig.

Du gör ditt val oberoende vad din syster gör för val. Du har också bra av att få ta en paus, men det är du som måste tillåta dig det och ta det steget. Oberoende av vad din syster väljer att göra.
Svar på tråden Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar