Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 21:45:11 följande:
Självklart beter sig alla olika. Jag vet inte vad som är acceptabelt och inte. Det är väl förmodligen inte acceptabelt att jag är irriterad på min syster heller.
Men hennes val gör att jag kanske kraschar i sommar. Hennes val påverkar mig. Genom att hon lämnar mig ensam hemma kommer jag få ta desto mer ansvar och jag kommer känna mer att jag måste hitta på saker med mamma, vilket jag också vill såklart. Men man blir psykiskt påverkad av att hon är så sjuk. Och det leder till att jag också blir knäckt och kommer bli mer knäckt. Hade hon varit kvar, kunnat ta ut mamma ett par gånger i veckan och jag ett par gånger i veckan hade jag kunnat känna mig lite mer lugn, fått andas jag också, tänka på något annat jag också om jag visste att mamma ändå hade sällskap den dagen av henne.
Nu blir det inte så. Även om mamma skulle ha hemtjänst är det inte samma sak: Mamma vill ju umgås, hon vill komma ut. Jag vill ta henne ut. Men jag är också knäckt.
Det känns som alla i den här tråden mer tycker att min syster behöver en paus och måste få den. Men ingen tänker på hur mycket hennes frånvaro påverkar tyngden som läggs på mina axlar. Jag som också är i en extrem sorg och just nu lever i en mardröm.
Nej, hennes val gör inte att du kraschar i sommar. Ditt val gör däremot att du kraschar i sommar. Det är du själv och envart du som göra din väl och väljer att tillbringa all din tid med din mamma istället för att tillåta dig själv att ha semester och få annat att tänka på. Och det är helt ok. Men det är ditt val och inget du kan lägga på din syster.
Oavsett om hon hade valt att inte semestra (eller inte semestra utomlands) så hade hon fått göra sina väl och det är inte säkert att hon hade orkat att vara med eran mamma ofta för att avlasta dig.
Du gör ditt val oberoende vad din syster gör för val. Du har också bra av att få ta en paus, men det är du som måste tillåta dig det och ta det steget. Oberoende av vad din syster väljer att göra.