Inlägg från: Anonym (Rebecca) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rebecca)

Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar

Det är väldigt mycket begärt att be din syster bara sluta upp att leva sitt liv för att er mamma är sjuk. Jag har varit i en liknande situation, även om personen som fick cancer i mitt fall nog inte var fullt lika sjuk. Att få ett sånt besked är ju självklart jobbigt för alla, och kanske behöver hon bara få komma iväg.

Om jag var du skulle jag faktiskt försöka prata med henne, utan att skuldbelägga henne. Det kan nog hjälpa dig att se det från hennes sida, och hindra att det här växer till ett djupt agg mot din syster.

• Anonym (Rebecca)
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 01:24:38 följande:

Jag begär som sagt ingenting. Jag har inte pratat med henne om detta och jag kommer inte göra det. Det är därför jag skriver av mig här för jag är så irriterad på detta.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att hon mitt i detta drar iväg på en rolig semester, för det är vad det är. När mamma behöver oss som mest och säkert också gärna hade åkt på semester om hon kunde. Det hade varit bäst för alla om hon stannade hemma.

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle säga till henne som skulle få mina känslor att bli svalare nu. Även om hon förklarade för mig att hon mådde så dåligt över detta att hon måste iväg i 5 veckor så skulle jag inte kunna tycka det är bättre ändå. Vi alla mår dåligt, inte minst mamma som behöver hjälp dygnet runt och blir sämre för var dag. 
    Hon kan omöjligt må sämre än mamma. 

Fast på sätt och vis gör du ju det. Du tycker att hon ska vara hemma och sköta om er mamma med dig och er pappa. Att hon borde vilja det själv. Att man är skyldig att göra det för sina nära och kära. Men det måste hon faktiskt inte. Det är väldigt mycket begärt att be någon leva i konstant sorg i flera månader och se någon man bryr sig om tyna bort. Din syster vill uppenbarligen komma bort, göra något annat, och det är hon fri att göra.

Och du, din syster är ingen tankeläsare. Det är inte alls säkert att hon kommer förstå att du vill att hon ska vara hemma med er hela sommaren. Du behöver absolut inte prata med henne om du inte vill, men då kan du inte heller döma henne för att hon inte inser det du tycker är självklart.
  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 20:47:32 följande:

Ja och jag tror min pappa har lite den synen. Att det är liksom det man gör. Hjälper sin fru. Därför har han och hon inte ens tänkt på hemtjänst.

Min farfar var väldigt dålig under de sista åren han levde, och farmor hoppade såklart in och hjälpte. Precis som din pappa. Han vägrade hjälp utifrån och tyckte allt sånt var väldigt jobbigt. Men det märks också väldigt mycket på min farmor nu när hon är själv. De åren tärde mycket på henne och hon åldrades väldigt snabbt och gick från att vara relativt pigg och aktiv till sliten och trött.

Det är superviktigt att ni försöker få hjälp och inte sköter allt själva. Du säger ju själv att ni redan är knäckta. Din och din pappas hälsa ska ju inte hänga på om din syster kan hjälpa till eller inte.
Svar på tråden Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar