Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar
Kära TS
Beklagar verkligen din mammas sjukdom och din systers resa.
Det jag tänker skriva nu är av välmening. Jag blir lite oroad över att du verkar sakna gränser för hur mycket du ska stötta din mamma och pappa i detta. Särskilt som det verkar vara på (eller över) gränsen av vad du orkar med.
Jag tror inte att din mamma vill att du ska bränna ut dig för att vårda henne. Jag gissar att du är ensamstående? Då är det lätt att göra som du gör i sorgen. Om det inte finns någon som drar en tillbaka till det dagliga livet med partner och barn. Jag har ensamstående vänner som gjort precis så och det har tagit lång tid för återhämtningen.
Jag skulle råda dig till en samtalskontakt under denna svåra period för att ha som ventil. Som kan hjälpa dig att unna dig själv paus från vård av föräldrar. Att ta en paus för att orka vården av din mamma och även tiden efteråt. Som jag hjälpa dig att hantera mörka tankar om din syster. Som kan hjälpa dig att hantera din mammas förmodade ångest.
Jag tror även din pappa behöver paus för återhämtning. När du skriver att han gått ner 20 kg, tolkar jag det som att han har svårt att äta. Kanske behöver även han stöd för att verkligen äta. Många män är ovana i köket.
Jag skulle, som många andra skrivit, råda dig och din pappa att söka stöd och avlastning från kommunen och vården. Eller snarare ställa krav på stöd och avlastning. Du får dra en vit lögn och säga att du också ska åka bort. Har ni pengar anställ någon. Eller kolla med frivillig verksamheten.
Kram