Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar

Nu känner jag inte din syster och hur hon är i vanliga fall, men det kan vara så att hon är i chock efter det dåliga beskedet, och människor i chock kan både säga och göra märkliga saker, inte sällan helt utanför deras vanliga personlighet.  Att åka på bilsemester när ens mamma fått ett svårt besked är definitivt en sådan sak.

Det finns flera stadier av sorg, och det första av dem är förnekelse. Det kan vara så att din syster, troligen omedvetet, inte vill erkänna att er mamma är så svårt sjuk, och därför planerar en bilsemester för att "bevisa" detta. För, om er mamma verkligen vore så sjuk, skulle ingen vettig dotter åka iväg på en sådan resa, eller hur?

Jag känner inte som sagt din syster, men jag skulle vara ytterst försiktig med att döma en människa i sorg. Människor reagerar så olika!

• Embla twopointoh
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 01:30:01 följande:
    Hon är inte i chock. Diagnosen kom i februari. Dock trodde vi väl då att det skulle gå att bli bättre men mamma har blivit jättedålig jättesnabbt och klarar inte ens att stå nu. Jag har svårt att tro att hon är i någon förnekelsefas faktiskt. Tvärtom tycker jag ofta hon sagt till mig hur hon märkt försämringar hos mamma efter att de setts. 

Färjorna till deras eurotrip bokades förra veckan, så denna resa är inte ens planerad långt lång tillbaka i tiden, utan nu i dagarna. 

Jag vill inte döma någon. Men jag kan inte låta bli att känna en enorm besvikelse över att hon väljer att ha en trevlig tid i över en månad med sin man, en tid när hon har tid att verklgien umgås med oss som faktiskt alla är i sorg nu. En resa som denna kan hon göra när som helst faktiskt. Att avvara en sommar åt sin sjuka mor, är väl ändå inte för mycket begärt. Varför tänker hon inte på det själv? Det är det jag inte kan smälta. Jag skulle aldrig någonsin kunna pritoritera en så lång resa i denna situation vi är i nu. 
    Chock kan sitta i i flera månader. När jag råkade ut för en traumatisk händelse, var jag i chock i 8 månader efteråt. Det förstod jag inte då, utan det är först efteråt som jag ser det.

Att vara i förnekelse och att se försämringar är inte i motsats till varandra. Människors psyke är komplicerat, och inte alltid logiskt.

Men, möjligheten finns att din syster är en tanklös, egoistisk liten människa. Innan du dömer ut henne som det och blir bitter på henne för resten av era liv, tycker att du ska prata med till exempel en psykolog, eller annan människa som är utbildad på människor i sorg. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig att förstå din syster (om det handlar om mer än egoism), och kanske också dig själv.

Det är en oerhört jobbig situation du är i, dels med din sjuka mamma, och med din systers reaktion (oavsett vad den beror på, ökar den din börda).
  • Embla twopointoh
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 20:26:02 följande:
    Det tycker jag också. Jag förstår inte resonemangen "alla hanterar sorg på olika sätt". Ja men man gör ett val också: man är ju inte helt lost när man har sorg. Man väljer antingen det ena eller det andra och väljer man semester så är det för mig också ett väldigt konstigt sätt att hantera sorg på. Jag kan förstå de som åker iväg efter ett dödsfall, där kan man ju då hantera sorgen. Men innan personen har dött och när denne behöver stöd och sällskap? 
    Nej håller med, känslokallt och obegripligt. 
    Du borde verkligen prata med någon som är expert på människor i sorg. Du dömer andra utifrån dig själv, det är alltid vanskligt, och i detta fall kan det dessutom vara förödande för din och din systers framtida relation. Även du genomgår just nu ett sorgearbete.
  • Embla twopointoh
    Anonym (oförstående) skrev 2019-06-21 09:48:02 följande:
    Jag är sån som har svårt att sätta mig själv först. Min syster har inte det. Jag hade behövt hjälp att få göra det. Hade hon bollat med mig och sagt att hon bokat upp en resa och frågat mig om jag vill åka, så kanske jag hade tagit en vecka. Hon har inte räknat in mig i sina planer alls, inte haft en tanke på hur jag känner det om jag är själv hela semestern med mamma. 

Jag näbbar inte emot, jag säger hur jag känner. Men det är konstigt att ni alla försvarar min systers beteende och ingen verkar ens förstå hur jag känner.

Det är verkligen så man ska vara enligt er, sätta sig själv först. Hur mycket det än sårar andra så är det absolut viktigaste att tänka på sig själv - i alla lägen. Jag önskar ingen av er hamnar i denna sits jag är nu. För ni verkar totalt ofröstående kring hur det känns att vara ensam i detta vilket jag är nu. 

All ledig tid har jag inte begärt min syster att vara med min mor. Jag hade uppskattat om vi delat på semestern på något vis. Å det handlar inte om hjälpen som sagt, det handlar om att mamma ska få må lite bättre denna svåra tid genom SÄLLSKAP av oss - dett kan inte hemtjänsten ersätta!

Att inte hålla med dig till 100% är inte samma sak som att inte förstå hur du känner. Att förklara att människor hanterar sorg på olika sätt är inte heller att ensidigt försvara din syster. Det verkar snarare vara du som har svårt att förstå att andra kan reagera och känna på andra sätt än vad du gör.

Du är också mitt i ett sorgearbete, och det är därför jag upprepade gånger har gett rådet att du ska prata med någon som kan det här med människor i sorg, eftersom det förhoppningsvis kan hjälpa dig att dels ge dig stöd i din egen process, dels att du kan, i alla fall rationellt, förstå din syster.
Svar på tråden Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar