Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar
Min egen mamma har ofta pratat om hur dåligt samvete hon har över hennes mammas, min mormors, sista tid i livet. Min mamma hälsade inte på henne så ofta som hon i efterhand tycker att hon borde ha gjort. Min mamma hade fullt upp med man och små barn på den tiden. Hon flydde kanske från det svåra. Mormor tynade bort och dog och man kan inte vrida klockan tillbaka och göra saker ogjort.
Jag tycker att du ska prata med din syster. Inte på ett anklagande sätt. Men kanske tex berätta att du har blivit ledsen och känt dig övergiven pga hennes beslut att semestra en månad i sommar. Och föreslå att ni spenderar slutet av sommaren ihop?
Jag tycker att du gör helt rätt som fokuserar på din mamma i sommar och jag tror inte att du kommer att ångra ditt beslut. Du kan ju inte styra över din syster, men risken finns att hon kommer att ångra sig hela livet, för hur hon handlar just nu. Beklagar verkligen er situation.