• Anonym (jur)

vårdnadstvist?

Du behöver omgående skaffa dig ett juridiskt ombud, har du hemförsäkring så kan en större del av kostnaden täckas av den och har du inte hemförsäkring eller om den inte går att använda så kan du vara berättigad till rättshjälp enligt rättshjälpslagen.

Det juridiska ombudet sköter ansökningar till försäkringsbolag resp. rättshjälp

• Anonym (jur)
    Anonym (oroligmamma) skrev 2019-06-13 13:55:07 följande:

Tack. Jag har ringt en advokat, hon skulle ringa tillbaka till mig.

Skickade sms till pappan att jag vill träffa mina barn idag men han svarar inte. Får han verkligen hålla dom ifrån mig??

Det är inte helt lätt att svara på, det beror på vilka skäl han åberopar om det exempelvis kan finnas stöd för agerandet enligt föräldraansvaret i föräldrabalken.

Den gemensamma vårdnaden och umgänget är det reglerat i någon dom eller är det en överenskommelse mellan föräldrarna?
  • Anonym (jur)
    merasta78 skrev 2019-06-13 14:24:39 följande:

Han är orolig över barnen pga mitt alkoholbruk och mående säger han jag dricker inte längre och mitt mående är det inget fel på förutom nu när han sa att han ska ha barnen jämt.

växelvis boende är ett muntligt avtal som vi som sagt har haft i 7 år.

Det är viktigt att ditt ombud får hela bilden för att kunna göra ett så bra arbete som möjligt för dig, det är bara du som förlorar om du "mörkar" omständigheter när du talar med ditt ombud.

När ombudet vet hur det hela ser ut kan också ombudet se vilken väg som är lämpligast
  • Anonym (jur)
    Anonym (oroligmamma) skrev 2019-06-13 22:48:45 följande:

Jag kommer inte mörka någonting utan kommer vara ärlig. Allt känns bara så overkligt och jag vet inte hur jag ska klara mig igenom det här

Förutom ett bra ombud kommer du att behöva bra och nära vänner som kan stötta dig genom den här processen.
Svar på tråden vårdnadstvist?