Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Självklart finns även antisemitism och annan rasism representerad inom vänstern, om än inte alls i samma utsträckning som inom högern.

Vad gäller Israel-Palestinakonflikten så är det ju dessutom så att den mycket obehagliga antisemitism som dessvärre präglar en del vänsteranhängare med rötter i Mellanöstern/islam bygger på en människosyn som utgår från uppfattningen att det är rätt att särbehandla människor utifrån deras etniska eller religiösa tillhörighet - att den människosynen också blivit ett fundament i bygget av staten Israel och dess lagar är ingen ursäkt, trycker jag.

Det minsta man kan begära av en vänsteranhängare är att man ska kunna förstå skillnaden mellan en stat som värderar människor utifrån ursprung och statens befolkning eller enskilda individers tro eller etniska tillhörighet.

• FDFMGA
    KillBill skrev 2021-06-19 11:19:15 följande:

Jimmie Åkesson säger på Twitter att SD varken kommer lämna eller överge sina rötter. Det är bra konsumtupplysning.  

SD bildades av högerextrema och rasistiska partier och organisationer och hade som nystartat parti tyliga kopplingar till nazism. Bland annat bildades Malmöavdelningen av SS-veteranen Gustav Ekström som stred för Nazisterna under andra världskriget.

Han säger också enligt SvD att en regering som får sitt godkännande av SD inte är borgerlig utan "präglad av sverigedemokraterna".

• FDFMGA
    nihka skrev 2021-06-19 11:25:36 följande:
    Skulle det vara ett bekymmer för dig om Missermajser blev mördad och fördriven? Fast i omvänd ordning kanske.
    Att man kan tycka att det är tragiskt att såväl judar kan bli mördade eller fördrivna som att palestinier kan bli mördade och fördrivna är inte en självklarhet för alla.

Själv tycker jag att det är ett bekymmer när kritik av staten Israel jämställs med antisemitism, det riskerar att förvandla något avskyvärt till bara ytterligare en politisk klyscha bland alla andra politiska klyschor.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2021-06-20 12:00:29 följande:
    Så länge båda sidor skyller på att den andre är värre och vägar kompromissa kommer de att skjuta och bomba skiten ut varandra. De har helt och hållet sig själva att skylla - både israeler och palestinier.

Vad som är värre är att båda sidor förstås försöker få med sig andra och all kritik mot respektive sidas handlande ska ses som kritik mot själva statens existens. Båda blir ju på så vis oantastliga om omvärlden valde att gå på den skiten - vilket de flesta inte gör. Men de står på sig båda två. Helst ska de väl utveckla sin evighetskonflikt till ett världskrig.
    Tja, när en tvåstaslösning inte tycks vara möjlig kanske man ska gå på Trumps enstatslösning.

Slå ihop hela området under namnet Peacerael, en religiöst och etniskt oberoende stat där alla har samma rättigheter och skyldigheter.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2021-06-23 20:29:17 följande:

Det är är ju en rolig bild från Aftonbladet Ledare

Aftonbladet ledare är jättesura nu när Liberalerna inte kommer tillbaka till en ny JÖK nu efter att regeringen har fallit.

De illustrerar Liberalernas "förfall" med Emma Carlsson Löfdahl som blev politik vilde efter en bostadsaffär.

Ni ser vem som står framför henne på bilden från Riksdagen, va?

Socialdemokraternas antisemitiska Hamas-anhängare Jamal El-Haj.

.
    Att vara mer indignerad över en ledamot som (lagligt) utnyttjar regelverket till max än över en ledamot som är öppna antisemit och terrorist-anhängare.

Aftonbladet Ledare.
    Det är ju förfärligt. Om SD och dess lydpartier finge bestämma så borde personen ha retuscheratsTomte
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-13 06:42:52 följande:
    Hej Tom !
    Flash Gordon skrev 2021-07-12 21:53:57 följande:

Marx var själv född jude men konverterade(s) som barn. Hans förhållande till judarna vara... knepigt ... men i grund och botten så omfamnade han den antisemitiska myten om juden som sniken, krämare, procentare, som kapitalist. Juden och pengarna.

Han ansåg juden vara en primitivare version av den kristne.

Idag är det nog få inom vänstern som håller sig med DEN sortens antisemitism. Det ska vara någon extremt renlärig marxist i sådan fall.

Vänsterns judehat och antisemitism idag - det baseras nog i stort sett enbart på Israels existens.

Israels existens är en nagel i ögat på (stora delar av) vänstern.
    Hittills i mitt liv har jag aldrig mött någon "västeranhängare" som ansett att staten Israel inte har något existensberättigande - men självklart finns det sådana, åtminstone bland dem som präglats av konflikten mellan israel och Palestina.

Däremot har jag mött åtskilliga vänsteranhängare som anser det obehagligt med att man inom en stat gör skillnad på olika etniciteter.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2021-07-13 15:06:37 följande:
    Att man gör skillnad på etniciteter, eller rättare sagt mellan medborgare och icke medborgare ligger i de flesta länders konstitution och den allmänt erkända rätten till en nations suveränitet och självbestämmande.
    Javisst, men frågan är hur man gör skillnad.

Se exempelvis till rätten de som tillhör den judiska etniciteten i Israel har att göra anspråk på fastigheter/mark som anses ha tillhört deras förfäder - samma rätt har inte palenstinier i Israel.

Man måste inte nödvändigtvis ha en dikotom världsbild, det faktum att Hamas är en avskyvärd organisation, att den palenstinska myndigheten är korrupt innebär inte att Israel förvandlas till godhetsapostlarnas land på jorden.

Man kan faktiskt tycka att Israel är ett spännande och mångfacetterat land utan att för den skull blunda för landets institutionaliserade rasism.

• FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-13 16:13:52 följande:
    Det som gäller är att man måste ha papper på att man har ägt fastigheterna i fråga.

Antar att du menar bostäder i Sheikh jarrah? Efter 1947 fördrevs den judiska befolkningen i kvarteren, de som flyttade in skulle betala hyra till Jordanien. De so hotas att avhysas är de som vägrat betala hyra till de som har papper på att de köpt bostäderna av transjordanien.

Övrig mark i Judéen och Samarien som hamnat under israelisk överhöghet har de tidigare ägarna rätt att få ersättning för. Problemet är att PA (som ju styrs av ?kära systerparti?) utfärdar dödsstraff till de som säljer mark till judar. Att ta emot ersättning är i pa?s ögon = att ha sålt marken.

Nä, det finns ingen här iallafall som utpekat Israel till godhetsapostlarnas land, däremot är vi trots allt det enda landet i området där demokrati råder.

Nåja, du verkar iallafall tycka att mitt land är spännande och mångfacetterat, alltid en början
    Om jag börjar i det lilla formatet så är min inställning att om det skulle vara så att mina grannar uppför sig illa så kan jag inte ursäkta mitt eget uppförande med hänvisning till deras.

Ja, Israel är omgivet av länder som klassas som auktoritära i The Economists demokratiindex. Ja, Israel klassas som en demokrati i samma index - men till skillnad från Sverige inte som en fullvärdig demokrati (det finns för övrigt bara ett tjugotal länder i världen som klassas som demokratier utan anmärkning).

Jag känner inte till utifrån vilka kriterier Israel får sina anmärkningar. Gör du?

Min världsbild är inte svartvit - är din det?
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-14 09:56:35 följande:
    Om mina grannar uppför sig som hamas och islamic jihad så kanske jag måste vidta vissa åtgärder för att överhuvudtaget överleva. I mellanmjölkens land är detta inte ett problem (ännu, även om man tycks vara på god väg i vissa områden).

Israel ligger på plats 27. Före flera europeiska länder, många av dem medlemmar i EU, t.ex Belgien, Grekland och Italien. Länder som man sällan hittar kritik mot. Man kan väl knappast ens med god vilja hävda att Belgiens grannar beter sig som hezbollah?

Inget av våra grannländer kvalar in över plats 100, det Kära Systerpartiets stat ligger låååångt ner.

Nej

Inte min heller. Jag ser mitt lands fel och brister. Gör du samma med Sveriges?
    Javisst. Sen är det en helt annan sak att du och jag förmodligen ser olika på vilka dessa fel och brister är, och kanske framförallt på orsakerna till dem.

Det gäller såväl Sverige som Israel.

Ja, Israel ligger relativt högt i placering i demokratiindex - men anses inte vara en fullvärdig demokrati - till skillnad från Sverige.

Jag har skrivit det en gång tidigare - om jag gör tankeexperimentet att jag måste flytta till Mellanöstern men får välja land, så skulle jag utan ens en sekunds betänketid svara Israel. I synnerhet om mina döttrar måste följa med.
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-14 11:03:07 följande:
    En bra början är ju att förstå att det finns fel och brister.

En stor brist i mitt land är att man inte fryser och delvis avvecklar bosättandet i vissa delar av Judéen och Samarien. En annan brist är att vissa religiösa grupper är undantagna från medborgerliga plikter.

För att nämna några?

Jag tror du skulle trivas i Tel Aviv. Däremot inte i Bnei Brak?
    Nu vet jag inte vad Bnei Brak är - borde väl googla - men utgår från att det är något som förknippas med ultraortodoxa, i så fall har du säkert rättGlad
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-14 13:41:01 följande:
    Om du tänker dig ett judiskt ortodoxt taliban-Knutby x 300, med könssegregering där religionen genomsyrar allt så har du kommit en bit på väg. Nästan alla sekulära har flyttat därifrån. Har åkt därigenom en gång. Det räcker.
    Den typen av samhällen kan vara intressanta om man betraktar dem på avstånd, till exempel genom en tv-ruta.
  • FDFMGA

Israels ambassadör i Sverige är nöjd med Sveriges tydliga ställningstagande mot antisemitism.

Han måste ha försummat att ta del av de synnerligt välgenomtänkta analyserna i den här trådenTomte

• FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2021-09-23 11:59:03 följande:

Samtidigt kan man också undra om det verkligen är den här typen av aktiviteter våra skattepengar ska gå till.

Durban IV betalas av FN som vi år 2019 skänkte 17,7 miljarder till.

Aha, ska vi villkora våra bidrag till FN, kanske med motiveringen att svensk twitterhöger är kränkt över att Sverige inte tillkännager alla möten man inte deltar i.

Själv tänker jag inte åka till Säffle, varken idag, igår eller i morgonSolig
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2021-10-10 16:18:14 följande:
    Han kanske tänker förorda den gamla beprövade "slutliga lösningen" som lösning på problemet.
    Du menar att Stefan Löfven ska föreslå att judarna utrotas.

Jag tror att du hamnat lite på sniskan i din forskning - inte så lite heller. Det stinker om din insinuation.

• FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-10-11 07:25:18 följande:

Malmö stadsarkiv skyltade med böcker om judiskt liv inför konferensen om antisemitism på onsdag. Dagen efter kom direktiv att ta ner böckerna, så ingen skulle krossa fönstret/kasta in brandbomb.

Det går bra nu?

"Enligt uppgift", enligt Tove Lifvendahl.

I så fall hade det annars varit ett utmärkt tillfälle att visa att Malmö inte låter sig begränsas av rasister.

www.svd.se/om-detta-ma-du-beratta-stefan-lofven
  • FDFMGA

Idag känner jag mig ovanligt vänligt inställd till Israel, vars ambassadör är mycket tydlig om inställningen till SD.

? Jag har självfallet inga intentioner att lägga mig i Sveriges demokratiska process. Men jag kan säga att detta är en moralisk ståndpunkt som handlar om extremhögerpartier med rötterna i nazismen. Vi har inte, och har inte för avsikt att skaffa oss, någon kontakt med SD. De kan säga att de stödjer Israel, men man måste också titta på vad de inte stöder. Vi kommer inte heller att ha kontakt med öppet islamofoba partier. Det gäller även för andra länder i Europa.

www.dn.se/sverige/israels-ambassador-vi-vill-inte-ha-nagra-kontakter-med-sd/

• FDFMGA
    nihka skrev 2021-10-24 17:50:33 följande:
    Samma som här då. De som SD vill leka med vill inte leka med SD.
    Inte riktigt, tycker jag.

Jag anser att både M och KD har knackat på och blivit insläppta i SD:s lekstuga.

Men det är en annan diskussion.

Idag får man var glad att Israel säger nej till den svenska brunhögern.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2021-10-24 20:51:59 följande:
    Jag gillar det inte heller, men än så länge drar iaf M gränsen vid att sitta i en gemensam regering med SD. Räcker dock inte för att de ska få min röst igen.
    Nu förbereder ju sig SD för vilka departement de sk styra i händelse av en brunblå valseger, Åkesson vill ta över justitiedepartementet om jag minns rätt.

Men även utan SD i regeringen så får M och KD dansa efter Åkessons pipa.

Det är ju bara att se till vilket inflytande C har haft på regeringspolitiken.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?