Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Antisemitismen inom vänstern, varför?

RebeckaZ70 skrev 2019-08-02 21:30:06 följande:
    Utrikesministern kan såklart aldrig ljuga
    Jovisst, det kan jag inte utesluta.

Men däremot kan jag avstå från att kalla någon antisemit utifrån ett påstående om en kommentar som inte kan beläggas och som personen ifråga förklarar att hon aldrig sagt.

Att man måste kunna belägga ett påstående gäller för mig inte bara Wallström - jag skulle inte heller fästa något avseende vid ett uttalande från någon som påstod att Adaktusson sagt att abort borde förbjudas - om det bara handlade om att ord stod mot ord.

Jag är inte troende vara sig inom politiken eller på det religiösa planet.

Det där med blind tro inom politiken är en företeelse som brukar kunna få negativa konsekvenser - och jag kan väl erkänna att jag ibland tycker att vi vänsterorienterade så gärna har velat kunna skilja på ont och gott, förtryckare och förtryckt, att vi i solidaritetens namn blundat för sådant som inte passar in i solidaritetsbilden.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-03 02:28:06 följande:

Mm, nog är det många som har känt av solidariteten som det vänsterorienterade etablissemanget och dess aktivister har att erbjuda.

Med facit i hand så klarar man sig ypperligt utan skräpet...

Mm, godhetsapostladiskursen kan nog ofta stämpla andra som skräp.

Men vanliga dödliga människor eller diskurser prålar sällan med sin egen förträfflighet utan kan ofta på se sina fel och brister utan att samtidigt glömma sina eventuella förtjänster.

Nu tror jag iofs inte att det är fullt så illa att alla som ser sig som en part i konflikten mellan Israel och Palestina betraktar den andra sidan som skräp.

Men som Tegnér skrev för 200 år sedan: "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta".Skrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-03 15:21:22 följande:

Och en del är till och med personifierade med det vänsterorienterade etablissemangets solidaritet. Kalla den så kallade solidariteten för skräp - och du har kallat dem personligen för skräp.

Någon miljon svenskar eller två betackar sig dock från skräpet som detta läger kallar för solidaritet... hur personligt det än må kännas för lägret i fråga.

Mm, du pekar på något fundamentalt där.

Folk som identifierar sig  med fanatiska och/eller inkrökta trosuppfattningar saknar oftast vilja och stundtals även förmåga att se annat än den inbillade godheten i de egna predikningarna och därmed också hos dem själva.

Medan det i mer mogna ideologier finns utrymme för mänskliga svagheter och styrkor - vilket i sig är en styrka, tycker jag som är kraftigt allergisk mot såväl godhetsapostlar som ideologisk flumstuvning trots att den är tunn som soppaSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-04 21:47:02 följande:
    Vänsterns talesman alltså. Se där!

Fantastiskt nog säger det mycket även på sitt orimliga vis. Det går nog inte att personifiera det vänsterorienterade etablissemanget bättre än så... liksom solidariteten i fråga.

Hur ser det dock ut med jaget här om man håller upp en spegel och för de sedvanliga pikarna från denna vänsterns talesman? - kan man undra i allmänhet.
    Nja, det är min uppfattning om vänsterorienterade personer.

Vi är ofta betydligt mer individorienterade än t ex KDSD:gänget. Vi har t ex sällan synpunkter på modereringen av FL eller av Youtube till skillnad från KDSD:s Fideszinspirerade falangSkrattande

Dessutom ser man sällan vänsterorienterade som kommer med påståenden som inte kan beläggas på annat sätt än att någon annan påstår sig ha hört talas om detta .

Men naturligtvis finns det undantag - jag känner personligen en KDSD:are som inte ständigt skyller på andra och som faktiskt skäms över de värsta snyftorgierna från gnällgånget.

Så att du uppfattar mig som talesperson beror uteslutande på att du valsar runt på en kollektivistisk dansbana - medan jag aldrig betraktar mig som talesperson för andra än mig själv.

Nåja, nu måste jag se till familjens och hundens behov. Snart börjar höstterminen för barnen och jag har funderingar på att hitta någon lämplig beteendekurs för hunden. Missförstå mig rätt - han skäller aldrig på andra men ibland kan det bli för mycket av revirpinkande.

Lycka till med dina studier, förrestenSolig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-05 10:19:58 följande:

Och hela Familjeliv noterar med penna och block när vänsterns talesman snackar om sin hund och andra vardagsbryderier.

Ett problematiskt revirmarkeringsbeteende menar han att sin hund har utvecklat. Jojo, jaja...

...intressant.

Nja, jag tror att du har en navelskådande attityd till såväl din som min betydelse för Familjeliv.

Om du försöker höja blicken en gnutta så kanske du inser att de flesta här på forumet inte ens känner till våra nick och än mindre bryr sig om din kamp mot det du uppfattar som censur och förtryck av etablissemangskritiker här och på Youtube.Skrattande
    Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-08-05 10:45:54 följande:
    Drar du in religion och amen när du ska stötta personangrepp? Så osmakligt! Bättre att fortsätta med meningslös pladderdialog om musik.
    Fast tråden är intressant såtillvida att den ger exempel på vad som av vissa uppfattas som antisemitism.

Margot Wallström är alltså antisemit för att någon påstår att hon sagt att judarna är jobbiga, typTomte

Fanatismen frodas på bägger sidor i Israel-Palestinakonflikten, så till den milda grad att man förlorar all förmåga till källkritik och relevanskontroll.

Och att kritik av Israel eller Palestina av somliga uppfattas som rasism - det kan inte den sansade världen göra något åt.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-05 11:33:02 följande:

Då ska vi se hur väl spegeln håller.

Åh, jag har noterat att det finns en och annan som hackat på den med den repertoar och de verktyg de har i sin rekvisita - kanyler med meraSkrattande

Men tankefelet danskurshögern gör är att de inte inser att deras diskurs är inte är allenarådande på FL - att de i verkligheten finns ett flertal olika diskurserdär vissa inte är särskilt kompatibla. 

Dock kan man lära sig en hel del av att försöka förstå främmande diskurser. Utan att skryta alltför mycket så anser jag att jag har rätt bra koll på den där diskursen där man alltid är förfördelad trots att man är sanningens främsta förkämpeSkrattande

Att du anser nedanstående innebär inte nödvändigtvis att särskilt många fler än du räds åsikts- och folkkontrollen i samhället, på Youtube och på Familjeliv.
    Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
    Däremot finns det goda möjligheter art skapa slutna forum på nätet där man tillsammans med likasinnade kan se sig som sanningens spjutspetsar som trakasseras av etablissemanget och enbart få medhåll av de andra spjutspetsarnaSolig
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-08-06 13:11:23 följande:
    Det handlar om två stater med väldigt klena identiteter och som varit i krig/konflikt i över 60 år och i mångt och mycket saknar förmågan till självrannsakan och därför är ganska oförstående till omvärldens kritik. Lite som två barn och så försöker man få med sig så många som möjligt på sina sida när de istället behöver samsas.

Och ja absolut, källkritiken är under all kritik!

Sedan finns kloka röster från vardera sida, men de hörs definitivt inte här!

"Klena identiteter".

Kan du utveckla det?
  • FDFMGA
    Angående trådens ämne så är exemplet Margot Wallström belysande för påståendena om vänsterns antisemitism.
    Hon har kritiserat staten Israel - om kritiken är befogad eller inte kan man ha synpunkter på. Men gnället om att Israelkritik är antisemitism riskerar att reducera antisemitismen från att vara en rasistisk hatorgie till att bli en politisk ideologi bland andra.
    Och anklagelserna om att Wallström påstått att "judarna är jobbiga" eller något i den stilen saknar varje tillstymmelse till källkritiskt tänkande.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?