Inlägg från: RebeckaZ70 |Visa alla inlägg
  • RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Linnie skrev 2023-05-08 14:34:54 följande:
    Tack för svar.
    Okej, bor du i Israel nu så är det ju förståeligt att du säger "oss" eftersom att det är ditt nya hem numera.

Men när du bodde i Sverige, ditt hemland, ditt födelseland, då refererade du aldrig till Israel när du talade om "vår regering", "vårt väder" etc?

Har ju träffat fler svenskar med judendomen som religion, som bott här i många generationer som aldrig skulle identifiera sej med Israel på något sätt. De gillar sin religion och förfäder (eller ja, bryr sej kanske inte så jättemycket om 2000 år gamla skrifter rättare sagt) men tycker att hela Israel är ett väldigt misslyckat projekt som de inte identifierar sej med alls.
    Anser du att de är antisemiter för att de kritiserar ett lands politik?
    Kritiserar aldrig du andra länders politik?

Min vän säger att de idioter som bygger på ockuperad mark i Israel är dumma, outbildade, rasistiska vapenbärare som är mer extrema än VAM eller NSF och allt vad nu de dårarna här kallar sej.
    Ungefär som högerkristna, beväpnade, outbildade amerikaner på landsbygden som är beredda att döda ett barn som går vilse på deras ägor. Min judiske vän bekräftade precis min bild där: )
    Varför vill de ens bo på palestinsk mark om de nu hatar dem så mycket? Billigare att sno än att köpa?
    Vad anser du om personer som stjäl ockuperad mark och smäller upp hus där? 

Jag sa inte oss och vårt osv generellt om Israel, däremot om det handlade om oss judar i israel så sa jag vi och oss. 

Dina vänner kan ju så klart tycka vad de vill om Israel som nation, men att kalla det för misslyckat projekt när vi är ett av världens mest innovativ länder, som skapat en demokrati omgivet av diktaturer känns lite udda. 

Det beror på hur man kritiserar, jag kritiserar ofta Sveriges politik.

resten av ditt svar kanske jag kommenterar när jag har mer tid, det kräver en hel del tid, och med tanke på din ton i kommentaren är jag inte säker på att det ens är värt besväret.

Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    klyban skrev 2023-05-08 14:45:18 följande:

Det intressanta är väl att du nu flydde fakta om övergreppen ISRAEL gör.

Och så är vi tillbaka igen till om inte Israel hade bombat och stulit land ifrån dom, så hade pengarna synts mera än vad de nu gjort.
    Eller är detta en enkelriktad diskussion och där Israel aldrig NÅGONSIN kan göra ett enda fel?

Men den som levt lite, den vet att bomber och kulor som mördar andra, så uppstår ett motstånd för detta.
    För tror du Palestinier vill bli bombade och ihjälskjutna och få sin mark stulen???

Så Israel sluta bomba Palestina och dess oskyldiga, så kanske vi hade sett pengarna användas mer effektivt än bli bombade mest hela tiden.

Jag blir också frågande till din syn på Palestinier, då det är en syn som gränsar emot se rasistiskt ut.
    Så kan du utveckla detta lite, för just nu ser den delen inte bra ut, så lite klarhet är på sin plats.

Det du citerar var inte på något vis riktat till dig, och jag tror inte att du på något vis är mottaglig för saklig fakt om Israels tillblivelse och vad som ligger bakom terrorn som dina vänner i Hamas står för. 
  • RebeckaZ70
    klyban skrev 2023-05-08 15:59:52 följande:

Jag inser nu att din initiala påståenden var nonsens.
    Men skoj att vi kommit fram till detta att om någon bombar och stjäl mark, så genererar det  bara mer våld.
    Men stora STORA frågan är varför du bara anklagar Palestina för detta och såssarna.

Och ja, sen avslutade du där med att lägga orden i munnen på mig.
    Men som ALLTID, då är det bara du som säger och ingen annan.
    Och en större fråga uppstår och hur man ser rasism bubbla upp, och där du tycker det är okey att stjäla mark och bomba Palestina, men när de gör motstånd så är det bara fel.

Hur resonerar man fram något så havererat?
    Så sluta bomba och stjäl mark, så får du se nått annat.
    Men med dig går nog inte det, då du bestämt dig att Israel är goda och Palistina onda, och ändå är det Israel som släpper bomberna och stjäl marken.

twitter.com/i/status/1655612421115981828

twitter.com/i/status/1655572141943709696

Lär dig någonting för en gångs skull. 

Börja med Balfourdeklarationen, San Remokonferensen, FN's delnmingsplan, 

För 75 år sedan utropades staten Israel. Det brittiska palestinamandatet hade redan då delats så att araberna fick 80% av omdåret, = det nuvarande Jordanien. Resten av området skulle delas mellan en judisk stat och en arabisk stat enligt 1947 års delningspaln. 
    Samma dag invaderade grannländerna Israel för att försöka utplåna landet, och fullfölja hitlers plan om att utrota judarna. Det misslyckades, men Egypten ockuperade illegalt Gaza och Jordanien ockuperade illegalt Judeen och Samarien, inklusive Jerusalem. Redan då, hade man om man hade haft något intresse, kunnat utropa en palesinsk stat på dessa områden, men de illegala ockupanderna hade inget intresse av det. 
    1967 inledde grannländerna på nytt fientligheter mot Israel, men misslyckades, liksom 1973. 

Judeen och Samarien är områden som Israel tillskansat sig genom försvarskrig. Jämför med Krym, Donetsk och Luhansk som naziryssland illegalt ockuperat ochsom Ukraina snart kommer att ha återtagit!

Varken Egypten eller Jordanien hade någon rätt till områdena som Israel återtog vid självförsvar. 

De arabiska ledarna (Arafat och socialdemokraternas gullpojke Abu Mazen) har inte accepterat någon fredslösning, trots att de skulle fått landområden som motsvarar 98% av de områden som de förlorat i anfallskrig mot Israel. 
    De vill inte ha fred, de vill ha hela kakan, "From the river to the sea" som SS-U i skåne bruker ropa på sina förstamajdemonstrationer. 

Du vill att vi lägger ner våra vapen så att vi kan bli utplånade, "sluta bomba" och "de gör motstånd" 
    Gjorde de motstånd när de oprovocerat satte igång med raketbeskjutning mot civila i södra Israel? Gjorde de motstånd när de gömde sina raketramper bland cicvila? 

Du är så förförd av svenska massmedia 

Rationalist Judaism: Gaza Killed Palestine
    The Knife Intifada and the Never-Ending Jihad against the Jews

Du hade säkert gillat den här chica botiquen i Gaza.

• RebeckaZ70
    klyban skrev 2023-05-09 07:11:46 följande:

Finner det OERHÖRT intressant att det är nu om nått helt annat.
    Israel stjäl och bombar oskyldiga, vad inbillar du dig Palestina ska göra.
    Tacka för Israel dödar deras folk och tacksamhet för de blir stulna sitt land?

Nästa gång du anklagar som du gör, glöm inte av att det finns två sidor av ett mynt i konflikter.
    Och i detta fallet är Israel bulldozern som inte bryr sig om Palestinier det allra minsta.
    Och det som blev mest komiskt, det var hur du försökte lägga orden i min mun.
    Men den enda frågan du skulle ha haft, hur illa behandlar Israel Palestinier.

SÅ kanske om Israel hade slutat bomba oskyldiga, så kanske pengarna hade inte bombats bort igen.
    Och sen nummer två, pengarna är inte ens till för vapen mot Israel.
    Men det är lugnt, jag förstår att Tomtedu vill dom så illa att du är arg för pengar går till arbeta för mänskliga rättigheter bland annat.
    Eller kanske det är anledningen till attacken emot SIDA?

Som du pratar, så har du inte mycket övers för Palestinier, och verkar som du generaliserar dom som terrorister allihopa, och sen glömmer av att deras land är stulit av någon.(Undra vem )

Vilket svammel ?

vad har Israel stulit?  Vilket land? Nu är det din tur att förklara.

Vilka oskyldiga? Är det de 3 ledarna för islamic jihad som eliminerades i tisdags?

Du kommer med svepande anklagelser utan substans, var saklig för en gångs skull.

36 miljarder de senaste 25 åren.

pengar som går till skolor som lär ut hat. Pengar som går till ersättning till terrorister och mördare, ju fler israeler de dödat, desto högre ersättning.

Diktarorn för Palestina, abu mazen som suttit 18 år på ett 4 årigt presidentmandat lever i lyx med privatjet och lyxvilla. Kära systerparti kallade Löfven hans parti, en diktator som doktorerat i förintelseförnekelse.
    de har inte mista intresse av en fredlig lösning, de vet att i samma ögonblick som de skriver på ett fredsavtal upphör deras privilegier och de måste själva börja ta ansvar för sitt folk.

• RebeckaZ70
    Linnie skrev 2023-05-09 13:02:44 följande:
    Hur ska man kritisera Israel för att inte bli beskylld för att vara antisemit då?
    Ja, som jag skrivit förr anser jag att Israel verkar vara ett trevligt land att besöka. Att de som flyttade till Israel kunde bygga upp en demokrati är inte konstigt alls. De kom ju alla från demokratier, mestadels.

Vad är det du anser är så fel med min ton?

Att jag inte är jätteförtjust i extremistnationalister och nazister och kallar dem idioter? Att jag inte tycker att det är okej att smälla upp en villa på din eller någon annans mark? Att jag ställer frågor som rör diskussionen? Att jag berättar om vad min vän och andra jag träffat har berättat?

Det är verkligen inte lätt att veta vad man sagt som är så fel att det skulle utesluta ett svar, bara för att..

Ber om ursäkt ifall du tagit illa vid dej av vad det nu är, verkligen inte min mening att vara dryg. Men i en diskussion kan man tycka olika och det måste faktiskt få vara okej i ett diskussionsforum.

Ok, point taken. Jag kanske överreagerade, men har man försökt föra en diskussion med den där andre så åker taggarna ut direkt ock då fick du ta smällen, sorry?

Jag håller med om att en del bosättare är extremister, jag skulle aldrig få för mig att bosätta mig area a eller b områdena. Area c området administres enigt osloavtalet av Israel, det var tänkt att ferla områden i area c skulle överföras till Paletinska myndighetens kontrioll efter slutgiltiga fredsavtalet, något sådant fredsavtal har Palersinska ledare vägrat skriva på, trots att de skulle få kontroll över motsvarande 98% av de områden som israel återtog 1967.

det blev en lång utläggning? jag vet inte vad som driver dem till att vilja bo i area B, Jag personligen tycker att bosättningspolitiken skulle pausas ich inga nya bosättningar tillåtas, men jag är bara en av knappt 9 miljoner israeler. Jag bor i Tel Aviv som är väldigt blandad befolkning. Vi har muslimska vänner, kristna vänner och vi kan alla imgås med varandra. Ingen av oss hatar palestinier, som den där andre påstår.

israel är så mycket mer än konflikter om man bar tar sig tid och intresse. 

Förresten kom inte de flesta europeiska judar från demokratiska länder, förintelseöverlevarna hade nog tyckt annorlunda, även de som invandrat från Sovjetunionen håller knappast med, inte heller de som kom efter att de arabisk länderna fördrivit större delen av den judiska befolkningen efter 1947.

• RebeckaZ70
    klyban skrev 2023-05-09 17:37:54 följande:

Israel är byggt på en stöld av land först, och sen ska du låtsas att bomba och annekteringarna av nytt land inte är att stjäla.
    Och om Israel inte hade stulit och bombat dom hela tiden, så kanske pengarna hade räckt längre.
    Eller gör du avbön ifrån ditt påstående?

Tycker du inte själv det är rätt skrämmande att du ser Palistinska liv med så en så lätthet och ointresse för deras situation Israel delvis skapat.

Så sluta bomba, så kanske pengarna syns också, men det är kanske inget du förespråkar?

Fråga också, tror du trakassera, misshandla, fängsla, bomba, mörda och sno deras land,är det bra saker enligt dig?
    För när du backar dessa övergrepp som Israel faktiskt gör, så till du en skara människor som har en åsikt som är dödlig för andra.

Och ingen idé du kommer med halmgubben om dom, jag vet de är våldsamma också, dock är Israels handlingar planerade och överlagda, och det är stor skillnad mellan vara den förtryckta och den som förtrycker som Israel.

Och är mänskliga rättigheter så provocerande för dig, att man inte får arbeta med detta i Palestina?

Vem stals landet av? Har du inte läst något överhuvudtaget innan du börjas svamla? 
    Börja med Balfourdeklarationen och SanRemofördraget.

Storbritannien och Frankrike övertog de områden i Mellanöstern som Osmanska riket förlorade i första världskriget, det som gäller Israel var det brittiska palestinamandatet, det skulle delas i en judisk och en arabisk del. 80% av området blev Transjordanien, dvs nuvarande Jordanien, de resterande 20% skulle i sin tur delas i en judisk del och en arabisk. 

Vilka menar du att Israel stal landet ifrån? Storbritannien eller Osmanska riket (Turkiet) ? svara på frågan! 

Är det några som ser palestinska liv som "expendables" så är det deras egan ledare, PLO, hamas, hezbollah, islamic jihad m.fl. 

Men det är ju de palestinska ledarna som förvägrar sina egna medborgare mänskliga rättigheter, hur ska du ha det egentligen? Läs om mänskliga rättigheter i de områden som PA och hamas styr... 

• RebeckaZ70
    klyban skrev 2023-05-09 21:16:02 följande:

Vad vi står med, det är att pengar för mänskliga rättigheter är nått som triggar dig svårt.
    Är mänskliga rättigheter så provocerande för dig?

Och hur inbillar du dig när de stjäl land och om det är Israel, så är det okey?
    Det var även våldsamt det Israel gjorde då, Israel är byggt på våld och mörda.
    Och sen senare, så finns inget stöd för stjäla mer mark och bomba oskyldiga.

Och en sak vi lärt oss i tråden, det är om antisemitism är i högern, så är det inte så dåligt längre.
    Och jag som inbilla mig all antisemitism var dåligt, hur kunde jag ha så fel?
    Enda gången antisemitism är dåligt har jag lärt mig, det är när den är i vänstern.
    Men komiskt nog har det visat sig denna inte går påvisa i den omfattningen höger antisemitismen.
    Kan du förklara detta och varför du inte fördömer den svårt?

nihka skrev 2023-05-09 20:11:37 följande:
    Och hur mottaglig är du för saklig fakta om vad som ligger bakom terrorn som dina vänner i Otzma Yehudit och Jewish Defence League står för?

Du behöver inte oroa dig, inga fel de gör är fel, utan allt är andras fel för dessa individer.

😛 Foten i munnen hahaha du kunde alltså inte svara på vem landet som Israel byggdes på stals av utan börjar svamla om annat, så förvånande hahaha.

Berätta nu, vem stal vi landet från? För det är väl inte så att du bara hittar på saker igen ? Drömmer

Alla medborgare i Israel har samm mänskliga rättigheter. Sluta ljug.

• RebeckaZ70
    klyban skrev 2023-05-10 16:40:58 följande:

Kanske Israel ska sluta bomba, så kan de bygga upp sitt land.

Och pengarna skulle gå till mänskliga rättigheter och det opponerade du dig svårt över.
    Israel, hur du fick in den tokiga där är en gåta.

Tycker det är beklagligt att du vägrar se Israels MYCKET smutsiga händer här.
    Men om du påstår en sak om Palestina, så är det enkelt hitta motsvarigheter i Israels beteende.
    Men det är rätt sjukt att du är så aggressivt förbannad på att Sverige hjälper Palestina med mänskliga rättigheter.
    Och nej, i Israel så åtnjuter inte alla samma mänskliga rättigheter, en del av dom flyttas bara för utbyggnad.

Du verkar ha en rätt naiv syn på Israel som ett perfekt land och när det inte ens är det eller ens nära.
    Men såklart, slutar dom stjäla land och bomba till höger och vänster, så har dom gjort ett GIGANTISKT steg mot perfekt.(Men dit kommer ingen, om nu du trodde jag påstod annat.)

Jag förstår du tycker kritiken är jobbig, men bomber och stjäla mark, berättar Israel är ingen vidare som land på dessa delar, utan tom hemska.

Du kan alltså inte svara. Du hittade alltså bara på.

Bye
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?