Antisemitismen inom vänstern, varför?
Okej, bor du i Israel nu så är det ju förståeligt att du säger "oss" eftersom att det är ditt nya hem numera.
Men när du bodde i Sverige, ditt hemland, ditt födelseland, då refererade du aldrig till Israel när du talade om "vår regering", "vårt väder" etc?
Har ju träffat fler svenskar med judendomen som religion, som bott här i många generationer som aldrig skulle identifiera sej med Israel på något sätt. De gillar sin religion och förfäder (eller ja, bryr sej kanske inte så jättemycket om 2000 år gamla skrifter rättare sagt) men tycker att hela Israel är ett väldigt misslyckat projekt som de inte identifierar sej med alls.
Anser du att de är antisemiter för att de kritiserar ett lands politik?
Kritiserar aldrig du andra länders politik?
Min vän säger att de idioter som bygger på ockuperad mark i Israel är dumma, outbildade, rasistiska vapenbärare som är mer extrema än VAM eller NSF och allt vad nu de dårarna här kallar sej.
Ungefär som högerkristna, beväpnade, outbildade amerikaner på landsbygden som är beredda att döda ett barn som går vilse på deras ägor. Min judiske vän bekräftade precis min bild där: )
Varför vill de ens bo på palestinsk mark om de nu hatar dem så mycket? Billigare att sno än att köpa?
Vad anser du om personer som stjäl ockuperad mark och smäller upp hus där?
Jag sa inte oss och vårt osv generellt om Israel, däremot om det handlade om oss judar i israel så sa jag vi och oss.
Dina vänner kan ju så klart tycka vad de vill om Israel som nation, men att kalla det för misslyckat projekt när vi är ett av världens mest innovativ länder, som skapat en demokrati omgivet av diktaturer känns lite udda.
Det beror på hur man kritiserar, jag kritiserar ofta Sveriges politik.
resten av ditt svar kanske jag kommenterar när jag har mer tid, det kräver en hel del tid, och med tanke på din ton i kommentaren är jag inte säker på att det ens är värt besväret.