Linnie skrev 2023-05-08 08:17:46 följande:
"Oss"? Är inte du svensk och bor i Sverige?
Jag är född och uppvuxen i Sverige, Flyttade till Israel för 6 år sedan, därför skriver jag Oss och vi när jag menar Israel.
Linnie skrev 2023-05-08 08:32:28 följande:
RebeckaZ: Anledningen att jag undrar är för att jag har en nära vän som är judisk. H*n har bott i Sverige i hela sitt liv, halvsvensk och halvisrael.
H*n kan ibland säga saker som "vårt parlament", jag: " ehh.. jaha, du menar riksdagen?" Nej då menar h*n Israels parlament, ett land ena föräldern lämnade långt innan min vän föddes.
Det är så himla märkligt!
Känner ingen annan som är född i Sverige av en helsvensk förälder och en förälder som lämnade sitt hemland i 20-årsåldern som skulle uttrycka sej som "våra politiker" och då inte mena Sveriges politiker utan mena politikerna i det land som ena föräldern är uppvuxen i.
Att säga "våra politiker" och mena Israels när man är svensk med judiskt påbrå men har bott hela sitt liv i Sverige (liksom ens förfäder i flera generationer), då är det ju bara ännu märkligare!
Vore väldigt tacksam och dessutom intressant med en förklaring: )
Det är väl för att din vän identifierar sig som judisk och på det viset känner att man tillhör den judiska staten..
Jag identifierar mig även som svensk och intresserar mig för vad som händer i Sverige Men säger inte vår regering elller vårt parlament om sverige.