Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Antisemitismen inom vänstern, varför?

RebeckaZ70 skrev 2020-10-02 08:30:22 följande:
    Står upp för mänskilga rättigheter? Så länge det inte är Israelers... Tomte
    Israleiska mänskliga rättigheter?  - räknas det in att stjäla palestiniers land i det?Kräks
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-02 15:34:59 följande:
    Fredrik Reinfeldt har väl aldrig svarat på varför han släppte in en talibansk medeltidsprofet i riksdagen? 
    Nu tycker jag du är för hård mot Hanif ...
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-03 18:43:32 följande:
    Erövra land i ett försvarskrig menar du? 

Eller menar du att Sovjetunionen stal tyskars land (Ostpreussen) ?

Ger man sig på ett annat land och förlorar får man räkna med att förlora landområden. 
    Ah.. förlåt, jag glömde att folkrätten inte gäller israel - om det är för att Israel är utvalda eller om Israel ägnar sig åt medeltida eller mångtusenåriga abrahamitiska traditioner kanske du kan klargöra Skål
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-03 20:41:17 följande:
    Du kanske kan klargöra varför rätten att erövra landområden i försvarskrig inte ska gälla judar? 
    Varför ska en judisk stat ha rättigheter som ingen annan stat ska ha?

Anser du att det är antisemitism att säga att internationella resolutioner och folkrättslagar ska gälla en judisk stat? 

www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1104765/FULLTEXT01.pdf

"En av den moderna världsordningens grundpelare är att stater inte anses kunna erövra mark militärt.1"

"1 Se bland annat Generalförsamlingens resolution 2625 (XXV) och Säkerhetsrådets resolutioner 242 (1967), 298 (1971) och 478 (1980) som ICJ hänvisade till i sitt rådgivande yttrande Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory s. 136, s. 166–167 stycke 74–75, 78 och s. 171 stycke 87. Se även Abass, Ademola, Complete International Law, 1 upplagan, 2012 s. 304. Jämför dock Klabbers, Jan, International Law, 2015 s. 78, 214 ff. och den uppdaterade upplagan Abass, Ademola, Complete International Law, 2 upplagan, 2014 s. 202. 2 Jämför FN stadgan artikel 2 § 4 och Wienkonventionen artikel 52. 3 Enligt James Crawford innebar Indiens fullständiga ockupation att Hyderabad upphörde som stat, se Crawford, James, The Creation of States in International Law, 2 upplagan 2007 s. 74."
  • Padirac
    Rataxes skrev 2020-10-15 10:09:49 följande:
    Sammanfatta, för mig och andra som inte vill betala för dagens kräkheter.
    Kräks

Kort sammanfattning 

i alla bemärkelser
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-10-17 16:54:04 följande:

För en riktig socialdemokrat är lite antisemitism inte mycket att orda om. Åtminstone inte så länge den kommer från vänster.

Du misstar socialdemokrater med sverigedemokrater

Hör själv

• Padirac
    nattuw skrev 2020-10-17 21:55:00 följande:
    Så med socialdemokratiskt logik så är det inte antisemitiskt att visa upp en bild på boken "min kamp" av A.Hitler om det åtföljs av kommentaren "lite kvällsläsning?". Era bokcirklar är säkert intressanta tillställningar.

Aha så antisemitism är inget att hänga upp sig på så länge det kommer från vänster och sker öppet.
    Jag vet inte så mycket om GD - men jag undrar om GD själv sagt sig vara vänster eller om det är några andra politiska uttalanden som gör att du anser att hon är vänster?
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-18 19:08:48 följande:

Nej, allt är inte guld och gröna skogar i mitt lilla land, det har jag heller aldrig påstått oavsett vad vissa idioter skriver om mig. 

Antar att du hör till den klick svenskar som helst ser att mitt land förvandlas till samma sorts dysfunktionella tyrannier som de som styrs av din statsminister Löfvens "kära systerparti" eller i den "religiösa socialdemoktarin" där hamas (van)styr.

Själv önskar jag att annektering och bosättningar i strid med folkrätten ska upphöra från Israel. 

Det skulle säkert minska spänningar, våld och attentat för såväl palestinier som israeler. 

Tyvärr verkar det vara ett för svårt politiskt projekt att genomföra
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-18 20:18:54 följande:

Jag tycker också att nya bosättningar borde stoppas, men det spelar ingen roll vad jag skriver här, vissa har redan sin uppfattning om mig huggen i sten. 

Du får vara ihärdig om din ståndpunkt och inte låta andra definiera vad du har för åsikter.

Ett okritisk försvar och en nyanserad kritik mot kritiker bidrar till att du låter andra ha en uppfattning huggen i sten.

Du bestämmer vad du har för åsikter, inte drevet.
  • Padirac
    Isadora97 skrev 2020-10-19 19:05:16 följande:
    Det jag skrev var att svenskar med judisk bakgrund har en ytterligare stor, trygg plats där de kommer att vara i majoritet. Svenskar utan judisk bakgrund har inte detta. De kommer inte att vara i majoritet i vare sig Finland eller Åland och dessutom har svenskar med judisk bakgrund precis lika stora möjligheter till att bo där som övriga svenskar. Att svenskar utan judisk bakgrund är missgynnade på detta sätt (de är inte välkomna som medborgare i Israel vilket alla med judisk bakgrund är)- gör att vi borde värna extra om svenskar som inte har denna trygghet. Svenskar som i många fall är minst lika utsatta som andra här i Sverige. Om Sverige skulle föra en exakt motsvarande politik som Israel skulle vi gynna och värna om svenskar.
    Svenskar med svensk bakgrund är i majoritet i Sverige. Vad yrar du om att flytta.. vill du ha ett New Sweden att flytta till?  Är det orättvist att andra kan flytta men att du inte kan göra det? 

Om du flyttar får du integreras med de som redan bor i området. Tveksamt om de du flyttar till vill ta upp klassiskt svenska kulturinslag som surströmming och Kalles ...

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?