Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Antisemitismen inom vänstern, varför?

hjärtekrossad skrev 2019-12-20 18:52:02 följande:
    Tycker den artikeln du länka till var väldigt vinklad. Så villka är det israel ger vård till i Golanhöjderna?

Varför ger israel vapen till rebeller mot Assad?

www.timesofisrael.com/idf-chief-acknowledges-long-claimed-weapons-supply-to-syrian-rebels/

Mossads  old motto was a verse from the Old Testament book Proverbs, which in the King James version of the Bible was translated as "For by wise counsel thou shalt make thy war." Victor Ostrovsky, the ex-Mossad agent, translated the motto as "By way of deception, thou shalt do war".

Folk är jävligt trötta på att israel spelar oskyldiga när de i högsta grad är skyldiga till utvecklingen.
    Vi får väl tacka för denna illustration till trådens ämne.
    Vi kommer inte längre här märker jag.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-12-21 10:03:22 följande:
    Snarare inom högern - om du bemödar dig att ta reda på vad Hjärtekrossad har för åsikter.
    Det har jag inte gjort - jag kartlägger inte skribenter utan bemöter enskilda inlägg. Trådens ämne handlar om antisemitism inom vänstern.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-12-21 16:50:56 följande:
    Mm, jag har noterat att du inte är ensam om detta bland forumets högerdebattörer. 

Själv föredrar jag når det är möjligt att försäka se till ett nicks åsikter som en helhet - precis som jag antar att du gör om du samtalar med en person i verkligheten. Jag skulle inte kalal detta för att kartlägga utan snarare att undvika att lägga ett fragment eller en pusselbit på helt fel plats.

Alltså ungefär som du gör när du ser ett fragment och klassar det som vänster. Själv uppfattar jag nog att om man lägger ihop några av fragmenten så visar de en bild av en person som tror att FN har för avsikt att avskaffa nationalstaterna, att invandringen/flyktingströmmarna är ett medel att uppnå detta mål och att elaka ränker smids av Bilderberggruppen.

Höger av det konspirationsteoretiska slaget - och samtidigt den del av högern som ogillar Israel. Den finns ju kvar.
    Personer i verkliga livet känner jag till skillnad från de hundratals nick som figurerar här. Om du har koll på vad alla tycker i olika frågor så har du antingen ett bra mycket bättre minne än jag, ev att du tillbringar mer tid på forumet än jag gör, eller ägnar dig åt kartläggning av olika nicks åsikter. Semantiken är inte intressant, poängen här är att jag inte har satt mig in i vad den här specifika antisemiten har för allmänna åsikter.

Sedan skulle jag ju klassificera de åsikter du beskriver som allmän foliehattsgalenskap som inte har med höger eller vänster att göra. Jag förnekar inte att det finns sådana på högersidan så kan du medge att de existerar även på vänstersidan. OK?
  • Mentat
    Missermajser skrev 2020-02-22 11:37:43 följande:

Det är hur tydligt som helst att den nya svenska högern skyddar antisemiterna.

Eh...Nej. Prova att läsa artikeln i stället.
  • Mentat
    Missermajser skrev 2020-02-22 17:47:51 följande:

Ja jag läste den och konstaterar bara att folk får inte ifrågasätta Israel eller Sionismen på demonstationer för den nya högern. Det är en överdrift som bäddar för att misskreditera judar i allmänhet. Irritationen växer och judar som inte har med saken att göra får stå till svars.

Om det nu var en så stillsam kritik av Israel och inte aaalls någon antisemitism så var det ju märkligt att SSU i efterhand har backat och förklarat det olämpligt eller att Alexander Suliman avgick från sina uppdrag efteråt - han blev dock inte petad

Det är ju exakt det här tråden handlar om. Ledarartikeln visade på det märkliga i att om man blir kär i någon med fel politisk uppfattning får man gå från sina politiska uppdrag. Uttrycker man antisemitiska åsikter är det dock inte lika självklart. Det är just vad trådstarten tar upp. 
  • Mentat
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-02 08:29:26 följande:

Turkiets Erdogan, Carl Bildts och Fredrik Reinfeldts bästis, hävdar att Jerusalem tillhör Turkiet

www.timesofisrael.com/jerusalem-is-our-city-turkeys-erdogan-declares/

Han vill tydligen återupprätta Osmanska Riket med sig själv som sultan.

Och den ville Reinfelet ha in i EU... Fy fan Kräks

Nja, nu skall vi inte gå för långt här. Både Bildt och Reinfeldt var väl inne på linjen att Turkiet var välkomna som EU-medlem om de reformerade sin lagstiftning på rätt många punkter och blev ett demokratiskt land som skyddar minoriteters rättigheter, pressfrihet och en massa mera i samma stil.
    Under Erdogan har sedan Turkiet gått i helt motsatt riktning. Ett EU-medlemskap rakt upp och ner har aldrig varit aktuellt.
  • Mentat
    Det tolkar då jag det inte som. Bildt står upp för att en militärkupp inte skall godkännas, sedan behöver man inte gilla Erdogan för den sakens skull. Han säger t.ex. inte att Turkiet är någon lämplig EU-medlem, eller hur?

Jag ser det ungefär som att man försvarar yttrandefriheten även när någon just har sagt något man själv avskyr. Jag _hoppas_ i alla fall att även det här forumet skulle stå upp för Trump om han hade hotats av en militärkupp - fast helt säker är jag förstås inte.
  • Mentat
    RebeckaZ70 skrev 2020-10-03 18:41:40 följande:
    Sist man fjäskade för och lät en maktgalen ledare för ett land som förlorat i WW 1 hållas gick det inte så bra... 
    Godwins lag slår till igen.

Det där var väl varken sakligt eller relevant? Hur illa man än tycker om Erdogan så kom han till makten i demokratiska val. Man kan visst ha synpunkter på hur pass fri opinionsbildningen har varit inför valen på senare år men är det för den sakens skull rätt att han skall avsättas via en kupp, som per definition är 100% icke-demokratisk?
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?