Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Antisemitismen inom vänstern, varför?

hjärtekrossad skrev 2019-11-24 17:23:50 följande:
    Läs mina frågor igen?

Är det antisemitiskt att lägga ut den här videon exempel? Varför då vill jag veta!
    Det beror helt på om videon innehåller rasistiskt eller antisemitiskt innehåll. Jag har inte heller tänkt titta igenom en 45 min lång film för att svara på det.

Sedan kan man ju fundera på om det ligger en antisemitisk agenda bakom ifall man lägger ut videor som är kritiska mot Israel men totalt ignorerar övergrepp i andra länder.
  • Mentat
    nihka skrev 2019-11-24 20:49:37 följande:
    Inte det minsta konstigt. Du citerade inlägg som var bortplockat. Det anmäldes och plockades bort.
    Nej, det var exakt det jag INTE gjorde. Om du skall uttala dig om vad jag gör eller inte gör, vänligen se till att du vet vad du talar om!
  • Mentat
    nihka skrev 2019-11-24 21:23:39 följande:
    Jo, det var exakt vad du gjorde. Trollanklagelse är emot forumreglerna och det inlägget (som du citerade) plockades bort.

Om du ska uttala dig om vad som sker och inte, vänligen se till att du vet vad du talar om!

Det går bra att be om ursäkt nu.
    OK, det jag var noga med var att inte citera rasistens inlägg. Om påpekandet av det olämpliga i att uttrycka sig rasistiskt var emot forumreglerna hade jag givetvis fel och ber om ursäkt!
  • Mentat
    nihka skrev 2019-11-25 17:15:00 följande:
    Nej, ditt påpekande var inte emot forumreglerna men när man citerar ett bortplockat inlägg plockas det också bort om någon anmäler det.

Det går bra att be mig om ursäkt nu.

Förresten är också emot forumreglerna att kalla specifika människor för rasister.
    Det jag finner fascinerande är att någon alltså anmälde ett inlägg som i sammanhanget är en formalitet, må vara att sådana också skall uppfyllas, och dessutom ett inlägg som citerade detta men alltså inte brydde sig om att anmäla inlägget bredvid som citerade något av det grövsta rasistiska påhopp jag någonsin har läst här på forumet.

Om det är emot forumreglerna att kalla den skribenten rasist skall jag gladeligen acceptera mitt stängda inlägg. I de fall ordet används som tillmäle är det en helt annan sak och då kan jag nog leta upp drösvis med inlägg som skulle behöva stängas - en googlesökning ger 12500 träffar på "rasist" på Familjeliv. Oj, i så fall har både jag och moderatorerna att göra!
  • Mentat
    nihka skrev 2019-11-25 17:52:24 följande:
    Det jag finner fascinerande är att du är otrevlig som fan när jag berättar vad du har missat och talar om för mig att jag ska se till att jag vet vad jag talar om innan jag uttalar mig när det är DU som inte vet vad du talar om, och så ber du inte ens om ursäkt för det.

Visst, knock yourself out.

Det var ett rasistiskt inlägg. Personer ska inte diskuteras.
    Du har tydligen inte läst inlägg #525 så noga.
  • Mentat
    nihka skrev 2019-11-25 20:11:34 följande:
    Jodå. Jag har läst det jättenoga. Du ber om ursäkt för något du inbillar dig inträffade istället för att be mig om ursäkt för att du var otrevlig mot mig.

Jaha, så det dög inte. Plötsligt satt skon på den andra foten och då passade den inte. Jaja, jag är inte förvånad...
  • Mentat
    Missermajser skrev 2019-11-26 19:12:36 följande:

In liten tanke kring människor som Lars Vilks eller egentligen de flesta som medverkar i "Hur kan vi!".

Jag tänker att alla människor är skapande på något sätt. Människor bygger, målar tavlor eller gör olika dramatiseringar. Vad de än gör så producerar de något. Det gäller även oss. Ställer vi genomtänkta frågor så producerar vi ännu fler genomtänkta frågor.

Han går med livvakter därför att han producerar provokationer och saker som han vet kan uppfattas som hån. Han producerar motstånd och intolerans och och får mycket av det tillbaks. I programmet så säger han att Navid Modiri försöker säga att han "inte är" eller tar ställning åt något håll(neutralisera). Skillnaden mellan Navid och Lars V är att Navid producerar "lyssnade och öppenhet". Han har då på ett sätt producerat större frihet för konsten än vad Lars gör enligt min mening. 

Högerpopulister och vänsterpopulister hittar föremål att lägga all skuld på, de kritiserar och skyller allt på några få saker. De visa sk intolerans och det är just det de möts av. Folk möter dom med samma slags intolerans och övertygelse som de själva sänt ut.

Så många Sdare har skrivit orden kulturberikare, våldtäktsmän och massinvandring i hånfulla termer så många gånger så ingen SDare kan öppna munnen utan att mötas med samma intolerans. Samma trams med vänsterpopulister som beskyller kapitalismen för precis allt oavsett vad det handlar om. Ingen kan ta dessa människor seriöst till slut.

Egentligen borde vi alla fundera noga på vad vi skapar/producerar även när vi gör inlägg här. Jag skriver själv saker väldigt ofta utan att tänka på vad jag egentligen skapar för något! 

Bra inlägg! Vi är ofta oense i sakfrågor men jag instämmer med dig i det här.
  • Mentat
    hjärtekrossad skrev 2019-12-02 09:09:45 följande:

Fördetta idf chef erkänner att israel finansierat och försett Isis, al Qaida med vapen, m.m!

Vilket är exakt vad han INTE säger. Han säger att de har hjälpt grupper i södra Syrien utan att exakt säga vilka dessa grupper är.

Kikar man däremot på t.ex https://foreignpolicy.com/2018/09/06/in-secret-program-israel-armed-and-funded-rebel-groups-in-southern-syria/ framgår det att man har stöttat grupper för att stoppa ISIS och andra Iranstödda grupper från att etablera sig nära Israels gräns.
  • Mentat
    RebeckaZ70 skrev 2019-12-03 08:36:07 följande:
    Naturligtvis vill vi inte ha Iranstödda grupper i närheten av våra gränser. Det innebär att vi ibland måste "dealing with the devil"
    Nej, det är väl inte så konstigt. Det jag främst ville påpeka var de direkta felaktigheterna i "härtekrossad"s påståenden, vilka inte hade med verkligheten att göra.
  • Mentat
    hjärtekrossad skrev 2019-12-20 11:54:24 följande:
    Dessa grupper är Isis! Isis är betalda legoknektar.

Bara googla och titta , läsa om the greather Israel Project så förstår folk som är klarsynta varför Israel har skapat Isis. Israel är inte så oskyldiga som de vill ge sken av. Israel styr i praktiken USA. Se bara hur många som har dubbla medborgarskap till Israel och sitter i senaten m.m. Cia och USA har också hjälpt Isis.

www.dailymotion.com/video/x3e71a5
    Fria fantasier, men det är möjligt att de anknyter till trådens ämne genom att belysa antisemitismen inom vänstern?

Om du hade läst vad som stod i artikeln jag länkade till hade du sett att enligt din logik stöder Israel IS för att bekämpa IS. Ja, jo, det låter säkert logiskt för vissa... Det är däremot direkt i motsats till vad som framkom i artikeln.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?