Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Antisemitismen inom vänstern, varför?

klyban skrev 2024-02-03 18:56:08 följande:

Så vart är Jamals finansiering då?

För den saknas även efter detta inlägg, ska vi gissa på mikrosematik/kompartmentalisering kommer nu? Solig

Ingen annan än du babblar om Jamal som en finansiär av terror.

Ingen behöver bry sig om vilka idiotier du lägger i andras mun.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-02-04 09:31:56 följande:
    Det jag menar är att Jamal offentligt tagit avstånd från Hamas vid flera tillfällen och hans möjlighet att påverka terrorsekten (som någon i tråden ansåg att han skulle göra) måste betraktas som minimala. 

Statsmister Ulf Kristersson har med sitt ämbete en helt annan makt och han har och kommer träffa Hamas-kramaren Erdogan ofta. Varför tar inte Ulf Kristersson upp frågan om terrorsekten med Hamas-kramaren Erdogan? Kristerssons möjligheter måste vara mycket större. Eller hur?
    Är det alltså allt som krävs för din övertygelse? Det verkar inte gälla för en del andra med facit i handen. Aja, folk har blivit uteslutna och krävts att bli uteslutna för mindre så mycket vet iallafall jag.

Absolut. Det kommer säkert tillfällen för det. Ett litet lackmusttest som statsminister i ett troligen och någorlunda snart NATO-land. Hej och hå.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Rataxes skrev 2024-02-04 16:52:46 följande:
    doku.nu/2024/02/04/judehat-och-jihad-i-moskeprojektets-skymningsland/

"Vi är Muhammeds soldater! ? Åh gud, förstör judarna! Orden kommer från ledningen för den grupp som ska se till att det byggs en ny moské i varje svensk stad varje månad. Doku har fått del av filmklipp och annan information som avslöjar hur ansvariga bakom mosképrojektet utrycker grov antisemitism och driver in pengar under hot och hur de uppmanar individer att använda ekonomiskt stöd från sociala myndigheter för att bygga moskéer. "

"- Hallå. Var det verkligen ingen som såg det här komma?"
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Aja, whatever - Sagerska har numera ett gym! Spöke
  • Digestive
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-02-05 13:28:32 följande:
    Nej, det var inte rent skitsnack. Det är faktum att Jamal umgås med en person som blivit arresterad för finansiering av terrordåd. Tycker du det är lämpligt att en politiker har sådana polare?

Anledningen till att flickor tvingas av sina föräldrar att bära hijab, är att de ska dölja håret för pojkar, och de får inte ha vänner som är pojkar. Tycker du att det är en sund inställning av föräldrarna? Barn vill vara som sina vänner och om andra flickor inte har hijab, vill inte muslimska flickor det heller, men utan slöjförbud kan deras föräldrar påtvinga dem detta. Flickorna själva har inget val, det är ju det som är problemet. 

Hur menar du att ett slöjförbud skulle förtrycka flickorna? De skulle tvärtom få hjälp av samhället att slippa slöja. Att vara utan slöja skulle normaliseras. 

Om det är någon som borde skämmas, så är det du. Du tycker tydligen att föräldrar ska ha möjligheten av tvinga på sina döttrar slöja och därigenom medverka till segregering.
    Om slöjan ska förbjudas så måste verkligen lagen inkludera övriga religiösa symboler och i samma sammanhang - helt enkelt obönhörligt rättvis. Med det här menar jag inte mer än att vi verkligen behöver vara tydliga och konsekventa med en sådan lag för herreminjössesnamngud, iallafall jag har fått det upp till öronen med motsättningar, polarisering med mera och på mer intima/personliga/sociala plan - jämfört med politiken - har vi inte råd med sådant. Bara så jag inte missförstås.

Jag är född på 80-talet och är av de etniska svenskar som har växt upp väldigt icke segregerat med islam - på den tiden då koncentrationen var lagom nog för att kunna mötas som människor och finna högre värden som förenade oss, exempelvis känslan/tribalismen för stadsdelen vi bodde på - varför det här ämnet är lite svårt för min del. Har träffat alldeles för många muslimer för att ha direkta fördomar men tiderna har såklart förändrats precis som den muslimska demografin i sig (en muslim från Bosnien är inte att likna med en muslin från Saudiarabien och så vidare samt kulturella, religiösa, progressiva, konservativa muslimer är också nyanser som finns). Ämnet är dock nödvändigt att bemöta vilket som.

Aja, mycket av ovan handlar mest om vart jag så att säga kommer ifrån. Det är som sagt ett lite svårt ämne för min del, man ursäktar sig gärna och lämnar ett slags förbehåll.

Hur skulle du se på en sådan lag? Jag föreställer mig främst en åldersgräns samt begränsat till icke privata sfärer så som förskola, skola och dylikt.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-02-05 21:02:22 följande:

Lycka till med det påståendet i domstolen, och det du gör är förtal.
    Igen Jamal har inget med finansiera alls och göra i faktaläget.

Men antar du kör agenda igen, och försöker antyda guilty by association.
    Ledsen, samma svar kommer återstå var gång, nej Jamal finansierar inget.

Såklart det är ett förtryck och har väldigt svårt att se detta skulle vara något bra att förtrycka någon.
    Men antar du ser som du är hjälten på den vita hästen i detta läget?
    Kanske du skulle pröva en empati ifrån en annan ståndpunkt, så kommer du sen inse något och om du klarar av att genomföra empatin.

Är det svårt för dig att förstå vederbörandes två meningar och vem som anklagas för vad i dem?

Det är faktum att Jamal umgås med en person som blivit arresterad för finansiering av terrordåd. Tycker du det är lämpligt att en politiker har sådana polare?

Jag kan dekonstruera meningarna i lättare bitar om du har behov. Under mina svenskastudier lärde jag mig även att skriva texter i format som rekommenderas för synskada och har även praktiserat formatet en del under korrespondens med min tidigare lärare i arabiska, vilket gick utmärkt.

Jag kan hjälpa till om det behövs eller så slutar du spela dum för att provocera. Det finns nog ingen här som drar sig från att bemöta dig som att du inte spelar heller. Vi kan allihopa bara meddela dig att vi klappar dig snällt på huvudet så fort du skriver till oss med sådana här provokationer.

Finns inga som helst problem med att bemöta det du sänder ut för exakt vad det är - barnsliga provokationer som folk i din förmodade ålder borde ha upphört med för länge, länge sen.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-02-05 22:53:52 följande:

Så guilty by association då :lol:
    Rätt tragiskt att du ens inbillar dig den skulle funka, eller låtsas du bara?

Nej, utan guilt by legitimization. Det var exempelvis en ära enligt Jamal att få sitta bredvid den här ökande finansiären av terrorbrott, en hedersplats ville han också tillägga att det var.

Men det är såklart inte det samma som att fiska rödlistad ål.
  • Digestive
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-02-05 23:09:08 följande:
    Tja varför inte förbud mot religiösa klädesplagg  i skolor upp t.o.m. gymnasiet och  förskolor? Ingen slöja, ingen kippa. Och ingen Fröken Snusk balaclava eller snöskoterkeps som döljer halva ansiktet heller. Fritt fram för mindre ingripande accessoarer såsom halskedjor med religiösa symboler. 

Jag har och har haft många muslimska vänner, men ingen nära vän som är  väldigt religiös utan de är emot slöjbärande, äta halal etc. Så ja, jag har nog lite fördomar om hur illa det är med hijab pga av deras attityd och erfarenheter. Om en iranska pratar om hur förtryckande det är med slöjor, lyssnar man. 
    Något sådant låter vettigt om det slutligen anses nödvändigt.

En av mina bästisar var från Iran. Det var han som lärde mig att även kan vara lämpligt att som svenne-banan att bjuda på mat vid besök, haha. När man tittar tillbaka på det så är det sorgligt roligt hur jag själv kunde bli gödd som en gris av den familjen utan att ens reflektera över saken när vi var hemma hos mig. Helt fantastiskt hur man kan missa kulturella nyanser på grund hemma blindhet.

Men jo, ska det till en sådan lag så ska den vägas rättvist på de finaste instrumenten vi har.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-02-06 06:30:11 följande:
    [sparar plats]

Har ingenting med semantik att göra utan hur flera bedömer fallet Jamal El-Haj.

Bland annat jag bedömer fallet som att vederbörande har legitimerat terrorfinansiärer men du kanske förväntar dig någon annans synpunkter när du skriver till mig.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2024-02-15 08:23:43 följande:

Det blir värre och värre...Kräks

ledarsidorna.se/s-deltog-pa-konferens-syftande-till-avjudifiering-av-jerusalem/

"Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson reagerar i regel kraftigt på det som hon uppfattar som ogrundade anklagelser om strukturell antisemitism och terrorromantik i partiet. Men tvärtom har partiet, även under hennes tid som minister i regeringen Löfven, utvecklat nära relationer med öppet antisemitiska organisationer som strävar efter att "avjudifiera" Jerusalem. Bland de aktiva i grundandet och samarbetet fanns även hennes kollega Peter Hultqvist".

Veronica Palm deltog tillsammans med dagens ordförande för föreningen Victor Samaina.  Vid konferensen deltog bland annat Muslimska brödraskapets mest inflytelserika medlemmar ur klanen al Husseini, den tidigare stormuftin i Jerusalem Haj Amin al Husseinis klan. Som värd stod Qatars emir och statschef.
    "Syftet med konferensen, vilket bland annat den israeliska konservativa dagstidningen Jerusalem Post rapporterat om var att fördöma all judisk närvaro i Jerusalem. I konferensens slutförklaring kritiserades "judaiseringen" av Jerusalem. Värd för konferensen var Qatars diktator Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani. "

För den som missat det, var stormuftin Haj Amin al Husseini bästis med Doffe och deltog bl.a. i planeringen av "den slutgiltiga lösningen". Arafat, som var bästis med det socialdemokratiska helgonet Olof Palme var en lärjunge till stormuftin. 

Fint sällskap, som toppsåssar väljer att umgås med KräksDöd
    Jisses, snart går det inte att prata i termer som "identitetskris".
  • Digestive
    Mentat skrev 2024-03-30 14:36:07 följande:
    Visst verkar det vara en förvirrad figur, men om han själv anser sig vara marxist så kan jag inte säga emot. Han anser sig tydligen också vara populist och tror att det är något positivt. Det är kanske det (sd) gillar?
    Föreslår att du söker upp Malcom Kyeyunes egna ord för att bilda dig en uppfattning om honom.

I övrigt så var radikalkonservatismen en tysk tidsepok som inte innehöll någon specifik ideologi eller filosofi även om Heidegger samt Nietzsche - snarare än Kant - kan nämnas och nazisterna var progressiva om än 'barn av sin tid'.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Radikalkonservatism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Progressivism

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?