Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Martinetto skrev 2023-11-11 11:45:05 följande:

Har inte läst hela men sammanfattning, metoddiskussion och slumpmässiga delar. Jag tar tillbaka mitt något hastigt avfärdande som dumt och fördomsfullt.

Tycker du cherrypickar något och blåser upp det utan ta hänsyn till komplexiteten rapporten försöker förmedla.
    Visst finns det korrelation mellan antisemitism och var partisympatierna sägs vara. Men, det finns även via kön, religion och utbildningsnivå samt inte minst om man känner en jude personligen.

Jag sökte även ett resonemang varför 36% inte hade valt att deltaga, det är trots allt Novus som genomfört undersökningen och de har en fast intervjubas som skall återspegla den svenska demografiska sammansättningen. Mer än en tredjedel väljer att inte svara...

Så, Du kan vara ganska säker på att den svenska kvinnan som ställer sig på scenen och sjunger "från floden till havet" inte ser sig som antisemit och hade återspeglats som sådan i denna undersökning men är det i realiteten.

Det är väl du som inte ser komplexiteten förrän du läst rapporten.  Och i samma simpla resonemang tillskriver andra en cherrypickande uppblåsning..

Så här skrev jag som replik på det förenklade påstående du kom med tidigare.

'Antisemitism är utbredd i samhället, på den politiska skalan är SD och alternativhögern överrepresenterade och det är av ideologiska rasistiska skäl. På den icke-politiska skalan är de som levt i mellanösterns konfliktområden som en direkt följd av osmanska rikets uppdelning efter WW1 klart överrepresenterade av skäl som har med israels bosättningar och ockupation av palestinskt land och med det också rasism.'
  • Padirac
    Martinetto skrev 2023-11-11 13:03:42 följande:
    Ah, ja, det är bara att filtrera ut dig så avfärdar du inlägg med hänvisning till att källan har arbetat för Maude Olofsson.
    its ok i i do?
    Det är du och inte jag som bedriver cancelkultur på det sättet du beskriver här. 

Det är du och ingen annan som avfärdar myndigheter pga föreläsare och kursledare.  Cancelkultur

Var hittar du något om någon som arbetat för Maud Olofsson?  Vem pratar du om?
  • Padirac

Ingen av de du refererar till ger tillstånd för demonstrationer. Det är polisen som gör det.

Martinetto skrev 2023-11-11 16:29:54 följande:
    Antingen vet du eller så vet du inte. Malmö har sin motsvarighet till familjen Khan.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2023-11-11 12:43:55 följande:
    Intressant rapport. Svenska populationen enligt den (2020) består av hela 53% kristna och bara 3% muslimer. 42% har ingen religionstillhörighet.
    Förvånansvärt många kristna?

Om du tittar på wvs kulturkarta så ser just den andelen sticka ut mest?

www.iffs.se/media/23872/wvs-wave7-2023.pdf
  • Padirac

Det verkar som att de lever i en alternativ verklighet, fångar i sin egen tankevärld

www.psychologytoday.com/us/blog/the-minute-therapist/202311/a-psychologists-take-on-escaping-from-platos-cave

"Plato?s famous Allegory of the Cave teaches us about mistaking perception for reality.

We become prisoners of a cave of our own making by mistaking our perspective for truth.
    By shifting perspectives, we can escape from the cave to see other possible realities."
    nihka skrev 2023-11-11 16:44:05 följande:
    Märkvärdigt att det ska vara så svårt att ta i.
  • Padirac
    Martinetto skrev 2023-11-11 16:43:04 följande:

Nja, du har kryddat texten med SD och lagt in lite egna tolkningar och du lyckades shamea Israel också... Snyggt! Osmanska riket finns inte nämnt. Du har alltså hittat på lite.

Alternativhögern finns med men i ett eget stycke.

Jag skulle om jag vill tolka graferna som att muslimska äldre män med högersympatier är överrepresenterade när det gäller antisemitiska åsikter. Det finns ju i graferna! Se själv!

Jag pratade om historisk bakgrund till konflikten i Mellanöstern och att det historiskt var så att kristna och europeer i större omfattning än muslimer och befolkningen i osmanska riket hade antisemitiska värderingar och uppfattningar. 

Rapporten som det länkas till pratar om nutid.

Har jag med det shameat Israel?   
    Det är spännande och osammanhängande tankegångar du har, kan du utveckla dem?
  • Padirac
    Martinetto skrev 2023-11-11 16:54:08 följande:
    Så många missförstånd och tankevurpor, arbetar ni som Strandhälls Tweet-skrivare?
    Kan du räta ut missförstånden?  

Har det där med strandhälls tweetskrivare något med Maud Olofssons medarbetare att göra eller med Gardell?  Cancelkulturen är stark
  • Padirac
    Martinetto skrev 2023-11-11 17:13:20 följande:

Nja, det kan jag säkert men det var svar på påståenden.

Lite kul när ni en desperat ansats försöker er på att vara lite "intellektuella" med hänvisning skuggvärlden och Platon samt psykologi... Tack för länken! Cool

Du behöver inte Nia mig. Jag är en person. En referens till psychology today om att vara fången i sin egen tankevärld som reflektion över alternativa fakta och postmodernism kan säker någon uppfatta som intellektuellt eller 'intellektuellt'.   Det är knappast långsökt att alternativhögerns alternativa fakta liknar Platons skuggvärld och att alternativhögerns alternativa fakta och världsuppfattning vilar på postmodernistisk teori. 

Allmänbildning kanske?  En del uppfattar säkert det som desperation. 

Hur som helst verkar du inte vilja räta ut de missförstånd du påstår finns. Inte ens säga vilka missförstånd det handlar om. 

Istället pratar du om Maud Olofssons och strandhälls medarbetare.   Det kallar jag missförstånd. 
  • Padirac
    nihka skrev 2023-11-11 17:17:15 följande:
    Alltså inbillningssjuka.
    Ja, utan tvekan. 

Denne tror ju att folk som inte håller med arbetar för och får betalt av S.

Inte utan att det finns grova paralleller med Kremls påståenden om att alla som inte håller med är betalda och deras politiska motståndare.   Alternativhögern har anammat många av desinformationsspridarnas strategier för att misstänkliggöra självständigt tänkande och meningsmotståndare. Som att den socialdemokratiska kommunala polisen existerar

Idioti kan man kalla det istället för inbillningssjuka.
  • Padirac
    nihka skrev 2023-11-11 17:33:40 följande:
    Jag tror hen ser dig som en kunglighet: The Royal We.
    Jag stavar i alla fall som knugen
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?