Antisemitismen inom vänstern, varför?
Har inte läst hela men sammanfattning, metoddiskussion och slumpmässiga delar. Jag tar tillbaka mitt något hastigt avfärdande som dumt och fördomsfullt.
Tycker du cherrypickar något och blåser upp det utan ta hänsyn till komplexiteten rapporten försöker förmedla.
Visst finns det korrelation mellan antisemitism och var partisympatierna sägs vara. Men, det finns även via kön, religion och utbildningsnivå samt inte minst om man känner en jude personligen.
Jag sökte även ett resonemang varför 36% inte hade valt att deltaga, det är trots allt Novus som genomfört undersökningen och de har en fast intervjubas som skall återspegla den svenska demografiska sammansättningen. Mer än en tredjedel väljer att inte svara...
Så, Du kan vara ganska säker på att den svenska kvinnan som ställer sig på scenen och sjunger "från floden till havet" inte ser sig som antisemit och hade återspeglats som sådan i denna undersökning men är det i realiteten.
Så här skrev jag som replik på det förenklade påstående du kom med tidigare.
'Antisemitism är utbredd i samhället, på den politiska skalan är SD och alternativhögern överrepresenterade och det är av ideologiska rasistiska skäl. På den icke-politiska skalan är de som levt i mellanösterns konfliktområden som en direkt följd av osmanska rikets uppdelning efter WW1 klart överrepresenterade av skäl som har med israels bosättningar och ockupation av palestinskt land och med det också rasism.'