Snäll men inte tråkig skrev 2019-10-30 12:53:40 följande:
Jag önskar att jag kunde skriva att alla påståenden om tolerans av och acceptans för antisemitism inom vänstern bara är trams och ett försök att vifta bort relevant Israelkritik. Men det kan jag inte, för det stämmer helt enkelt inte.
Jag deltog i ett flertal demonstrationer och manifestationer under Libanonkriget 2006 eftersom jag reagerade starkt på det extrema övervåld Israel använde, ett övervåld som de flesta länderna i FN:s säkerhetsråd också fördömde. Jag har med egna ögon och öron hört och sett människor i dessa sammanhang ropa "död åt judarna" "Heil Hiddler" - ja, med det uttalet- och andra rent antisemitiska budskap,utan att de vänsterpartister som var medarrangörer reagerade nämnvärt. Jag har också hört representanter för Hizbollah ropa "antingen är man med oss eller mot oss" och mötas av rungande applåder från aktiva vänsterpartister. Jag skulle kunna räkna upp fler exempel. Om man tvivlar på att det åtminstone tidigare funnits en viss tolerans och acceptans för antisemitism inom vänsterpartiet kan man läsa tex Esbatis blogg, mellan åren 2005 och 2010 inklusive kommentarerna från aktiva vänsterpartister i den.
Som jag skrivit tidigare i tråden tror jag att situationen i just Vänsterpartiet när det gäller tolerans och acceptans för antisemitism blivit mycket, mycket bättre sedan Sjöstedt tog över partiledarskapet från Ohly.
Om partier i fråga har ett antisemitiskt förflutet tycker jag inte alls är särskilt viktigt.
För att dra en paralell har Miljöpartiet absolut inget islamistiskt eller fascistiskt förfluter alls, snarare har de alltid varit pacifister, men ändå är det högst relevant att ifrågasätta hur personer som sympatiserar med turkiska fascister och likställer IS-resenärer med volontärer i finska vinterkriget har kunnat få höga positioner i partiet.
Bra att du tar upp det!
Naturligtvis är de allra flesta vänsterpartister, Socialdemokrater och miljöpartister, liberaler, moderater m.fl inte antisemiter, men att blunda för att det förekommer, som vissa gör, eller gör allt för att dölja och förminska löser inga problem.
Min fru deltog förresten i andra libanonkriget 2006, hon har mycket kritik mot hur Israel skötte det där, och även mot hur F-Nskapet misskötte avväpnandet av hezbollah.