Mina svärföräldrar hatar mig och jag orkar inte leva med den sorgen
Dina svärföräldrar grundar sin uppfattning på den information de får av din sambo och om han lyfter fram negativt vinklade saker om dig så är det väl förståeligt att de förleds att tro på det.
Hur som helst så är felet din sambos och att du "inte orkar leva med den sorgen" att dina svärföräldrar blivit allt mindre förtjusta i dig låter för mig starkt överdrivet. Säg ifrån till din sambo och - om du har behov av det - spela med öppna kort med dina svärföräldrar och berätta för dem att du vet att han ringer dem och utgjuter sig om ert förhållande på ett sätt du upplever förolämpande för in person och att du tycker att det är beklagligt att de väljer att oreserverat tro på och ta ställning för honom gällande saker de har en mycket begränsad insyn i.
Men i första hand, sätt gränser för vad du ämnar stå ut med från din sambo. Det är väl rimligt att han talar med sina föräldrar om sina egna känslor, om han nu har det behovet, men att han i så fall för lämna dig och saker mellan er utanför samtalet. Ventilera utan att prata illa om kan ju vara ett lämpligt mål för honom.