• Ensammamma2016

Mina svärföräldrar hatar mig och jag orkar inte leva med den sorgen

Mina svärföräldrar är äldre människor med väldigt konservativa och starka åsikter. Jag reagerade ganska tidigt på att samtalen hos dom alltid går ut på att snacka skit om andra människor, även deras barns respektive. Jag tog upp detta med min sambo i början och sa att jag tyckte att det kändes olustigt och undrade om dom pratade så även om mig när jag inte var där. Min sambo försäkrade om att det inte var så och att dom tyckte jättemycket om mig. Vid det tillfället stämde det faktiskt med den känslan jag hade och åren gick vidare. Men dom senaste åren har jag uppenbart känt att något inte stått rätt till. Och av en ren slump fick jag höra från hans syster att deras pappa suttit och pratat om mig och deras sons relation ganska öppet där även folk utanför familjen fanns med. De senare åren har jag och min sambo haft det lite tyngre, småbarnsår och precis som för många par så tror jag att det blir en jobbig tid men inget som inte går att reparera. Jag vet att han alltid ringer sina föräldrar varje gång vi bråkat så jag upplever att deras bild av mig verkligen inte är korrekt. Jag är väldigt lugn person och omtyckt i sociala sammanhang och har aldrig tidigare haft problem på detta sätt med svärföräldrar, tvärtom har jag nästan blivit behandlad som en dotter. Därför gör det så ont i mig när jag känner att bilden dom har av mig är så orättvis. Och att få höra att dom sitter och pratar om mig, precis så som dom gör om de andra respektive, ärr ung för mig att bära.

Igår kväll ringde min svärfar och min sambo satte vid ett tillfälle på högtalartelefonen för att han skulle leta efter någonting samtidigt. Då hörde jag hur svärfar sa, det kan du säga till hon du bor ihop med att det är inget fel att göra så. Det lät ganska nedvärderande och jag har förstått att även min sambo sitter och pratar skit om mig med dom. Självklart har jag tagit upp det med honom men han blir bara arg och säger att han har rätt att prata med dom om vad han vill och det är ju självklart sant men just detta gagnar verkligen inte vår relation...

• Svar på tråden Mina svärföräldrar hatar mig och jag orkar inte leva med den sorgen
  • Anonym (Pii)

Tänker väl mera att "...och.."?! Min x karls mamma gillade inte mig värst heller, mot mig var hon helt ok, men hörde ryktesvägen. Likaså talade hon skit om hans tidigare åt mig. Så säkert är hon den mamman som anser att ingen är god nog åt hennes son. Vadvetjag. Ärligt talat så brydde jag mig inte så värst. Tycker du ska leva ert liv o sätt inte energi på detdär, du kan ändå inte ändra saken. Du vet vem o hur du är, det räcker.

• Ensammamma2016
    Anonym (Pii) skrev 2019-06-05 08:03:44 följande:

Tänker väl mera att "...och.."?! Min x karls mamma gillade inte mig värst heller, mot mig var hon helt ok, men hörde ryktesvägen. Likaså talade hon skit om hans tidigare åt mig. Så säkert är hon den mamman som anser att ingen är god nog åt hennes son. Vadvetjag. Ärligt talat så brydde jag mig inte så värst. Tycker du ska leva ert liv o sätt inte energi på detdär, du kan ändå inte ändra saken. Du vet vem o hur du är, det räcker.

Tack för dom orden! Det var precis vad jag behövde höra och det är nog faktiskt precis så jag bör tänka, jag vet också att jag inte kan ändra på det, har försökt och det är nog det som blir så tungt. Men precis som du säger är nog ingen god nog till deras barn eftersom dom pratar illa om alla...
  • AnnaSthlm

Det låter som att din sambo inte är en vuxen människa utan ett barn som ringer mamma och pappa för att få bekräftat att han är duktig och lägga ansvaret för er relation på dem. Det låter inte sunt. Barn revolterar när du säger att det påverkar dig negativt avvisar han dig), vuxna diskuterar och kommer överens om vad som funkar för bägge.

Du har placerat ditt värde som människa i andras händer. Ta det tillbaka. Genom att vara offrer befäster du dynamiken i Karpmans triangel. Googla det.

• Anonym (Bacon)

Mitt ex pappa hatade mig (hans mamma var död). Jag tyckte det var tråkigt, men jag gillade å andra sidan inte honom heller. När mitt ex och våra barn hälsade på honom följde jag inte med. Han kom aldrig hem till oss. Jul firade vi med mina föräldrar. Så hanterade vi situationen. Man blir sällan omtyckt av alla och det är bara att acceptera. Du är långt ifrån den enda som har en dålig relation med sina svärföräldrar. Det enda du kan göra är att minimera kontakten.

Sedan att din sambo sitter och pratar skit med dem om dig är ju en förjävla dålig stil! Var är hans lojalitet? Och när ni har bråkat kan han väl prata med en kompis? Jag förstår mycket väl att du blir ledsen när han gör så. Försök prata med honom igen och förklara att du blir just ledsen och att det förstör din relation med svärföräldrarna ännu mer.

• Anonym (Ttt)

Vem pratar du med när du och din sambo bråkar? För du behöver också ha en ventil utåt. Jag tycker inte det här låter okej, jag skulle inte sitta och snacka med min ursprungsfamilj varje gång jag bråkat med min sambo, inte minst för att jag inte vill att de ska tycka illa om honom. Ett tag hade han och jag stora problem och då tog jag mod till mig att berätta men det är ingen som har snackat skit om honom för det, vi har bråkat som vilka andra par som helst och ingen tar sida. Men de verkar ha en annan familjekultur. Hur ser din egen familjekultur ut? Hur pratar ni om era respektive i din ursprungsfamilj?

• Anonym (V)

Hade dumpat honom. Han är inte på din sida.

• Pope Joan II

Dina svärföräldrar grundar sin uppfattning på den information de får av din sambo och om han lyfter fram negativt vinklade saker om dig så är det väl förståeligt att de förleds att tro på det. 

Hur som helst så är felet din sambos och att du "inte orkar leva med den sorgen" att dina svärföräldrar blivit allt mindre förtjusta i dig låter för mig starkt överdrivet. Säg ifrån till din sambo och - om du har behov av det - spela med öppna kort med dina svärföräldrar och berätta för dem att du vet att han ringer dem och utgjuter sig om ert förhållande på ett sätt du upplever förolämpande för in person och att du tycker att det är beklagligt att de väljer att oreserverat tro på och ta ställning för honom gällande saker de har en mycket begränsad insyn i. 

Men i första hand, sätt gränser för vad du ämnar stå ut med från din sambo. Det är väl rimligt att han talar med sina föräldrar om sina egna känslor, om han nu har det behovet, men att han i så fall för lämna dig och saker mellan er utanför samtalet. Ventilera utan att prata illa om kan ju vara ett lämpligt mål för honom. 

• Ensammamma2016
    Pope Joan II skrev 2019-06-05 08:38:19 följande:

Dina svärföräldrar grundar sin uppfattning på den information de får av din sambo och om han lyfter fram negativt vinklade saker om dig så är det väl förståeligt att de förleds att tro på det. 

Hur som helst så är felet din sambos och att du "inte orkar leva med den sorgen" att dina svärföräldrar blivit allt mindre förtjusta i dig låter för mig starkt överdrivet. Säg ifrån till din sambo och - om du har behov av det - spela med öppna kort med dina svärföräldrar och berätta för dem att du vet att han ringer dem och utgjuter sig om ert förhållande på ett sätt du upplever förolämpande för in person och att du tycker att det är beklagligt att de väljer att oreserverat tro på och ta ställning för honom gällande saker de har en mycket begränsad insyn i. 

Men i första hand, sätt gränser för vad du ämnar stå ut med från din sambo. Det är väl rimligt att han talar med sina föräldrar om sina egna känslor, om han nu har det behovet, men att han i så fall för lämna dig och saker mellan er utanför samtalet. Ventilera utan att prata illa om kan ju vara ett lämpligt mål för honom. 

Långbenopluto skrev 2019-06-05 10:04:42 följande:

Orkar inte leva? Varför så överdramatisk?

Inte orkar leva avser kvar i relationen, det känns som jag går i en ständig uppförsbacke och det är jobbigt att veta att han pratar om mig men inte kunna få svara ur mitt perspektiv. Dessutom försämras ju hans bild av mig också när dom pratar om mig på det sättet.
Svar på tråden Mina svärföräldrar hatar mig och jag orkar inte leva med den sorgen