Mina svärföräldrar hatar mig och jag orkar inte leva med den sorgen
Mina svärföräldrar är äldre människor med väldigt konservativa och starka åsikter. Jag reagerade ganska tidigt på att samtalen hos dom alltid går ut på att snacka skit om andra människor, även deras barns respektive. Jag tog upp detta med min sambo i början och sa att jag tyckte att det kändes olustigt och undrade om dom pratade så även om mig när jag inte var där. Min sambo försäkrade om att det inte var så och att dom tyckte jättemycket om mig. Vid det tillfället stämde det faktiskt med den känslan jag hade och åren gick vidare. Men dom senaste åren har jag uppenbart känt att något inte stått rätt till. Och av en ren slump fick jag höra från hans syster att deras pappa suttit och pratat om mig och deras sons relation ganska öppet där även folk utanför familjen fanns med. De senare åren har jag och min sambo haft det lite tyngre, småbarnsår och precis som för många par så tror jag att det blir en jobbig tid men inget som inte går att reparera. Jag vet att han alltid ringer sina föräldrar varje gång vi bråkat så jag upplever att deras bild av mig verkligen inte är korrekt. Jag är väldigt lugn person och omtyckt i sociala sammanhang och har aldrig tidigare haft problem på detta sätt med svärföräldrar, tvärtom har jag nästan blivit behandlad som en dotter. Därför gör det så ont i mig när jag känner att bilden dom har av mig är så orättvis. Och att få höra att dom sitter och pratar om mig, precis så som dom gör om de andra respektive, ärr ung för mig att bära.
Igår kväll ringde min svärfar och min sambo satte vid ett tillfälle på högtalartelefonen för att han skulle leta efter någonting samtidigt. Då hörde jag hur svärfar sa, det kan du säga till hon du bor ihop med att det är inget fel att göra så. Det lät ganska nedvärderande och jag har förstått att även min sambo sitter och pratar skit om mig med dom. Självklart har jag tagit upp det med honom men han blir bara arg och säger att han har rätt att prata med dom om vad han vill och det är ju självklart sant men just detta gagnar verkligen inte vår relation...