• Ensammamma2016

Mina svärföräldrar hatar mig och jag orkar inte leva med den sorgen

Mina svärföräldrar är äldre människor med väldigt konservativa och starka åsikter. Jag reagerade ganska tidigt på att samtalen hos dom alltid går ut på att snacka skit om andra människor, även deras barns respektive. Jag tog upp detta med min sambo i början och sa att jag tyckte att det kändes olustigt och undrade om dom pratade så även om mig när jag inte var där. Min sambo försäkrade om att det inte var så och att dom tyckte jättemycket om mig. Vid det tillfället stämde det faktiskt med den känslan jag hade och åren gick vidare. Men dom senaste åren har jag uppenbart känt att något inte stått rätt till. Och av en ren slump fick jag höra från hans syster att deras pappa suttit och pratat om mig och deras sons relation ganska öppet där även folk utanför familjen fanns med. De senare åren har jag och min sambo haft det lite tyngre, småbarnsår och precis som för många par så tror jag att det blir en jobbig tid men inget som inte går att reparera. Jag vet att han alltid ringer sina föräldrar varje gång vi bråkat så jag upplever att deras bild av mig verkligen inte är korrekt. Jag är väldigt lugn person och omtyckt i sociala sammanhang och har aldrig tidigare haft problem på detta sätt med svärföräldrar, tvärtom har jag nästan blivit behandlad som en dotter. Därför gör det så ont i mig när jag känner att bilden dom har av mig är så orättvis. Och att få höra att dom sitter och pratar om mig, precis så som dom gör om de andra respektive, ärr ung för mig att bära.

Igår kväll ringde min svärfar och min sambo satte vid ett tillfälle på högtalartelefonen för att han skulle leta efter någonting samtidigt. Då hörde jag hur svärfar sa, det kan du säga till hon du bor ihop med att det är inget fel att göra så. Det lät ganska nedvärderande och jag har förstått att även min sambo sitter och pratar skit om mig med dom. Självklart har jag tagit upp det med honom men han blir bara arg och säger att han har rätt att prata med dom om vad han vill och det är ju självklart sant men just detta gagnar verkligen inte vår relation...

• Svar på tråden Mina svärföräldrar hatar mig och jag orkar inte leva med den sorgen
  • Ensammamma2016
    Pope Joan II skrev 2019-06-05 08:38:19 följande:

Dina svärföräldrar grundar sin uppfattning på den information de får av din sambo och om han lyfter fram negativt vinklade saker om dig så är det väl förståeligt att de förleds att tro på det. 

Hur som helst så är felet din sambos och att du "inte orkar leva med den sorgen" att dina svärföräldrar blivit allt mindre förtjusta i dig låter för mig starkt överdrivet. Säg ifrån till din sambo och - om du har behov av det - spela med öppna kort med dina svärföräldrar och berätta för dem att du vet att han ringer dem och utgjuter sig om ert förhållande på ett sätt du upplever förolämpande för in person och att du tycker att det är beklagligt att de väljer att oreserverat tro på och ta ställning för honom gällande saker de har en mycket begränsad insyn i. 

Men i första hand, sätt gränser för vad du ämnar stå ut med från din sambo. Det är väl rimligt att han talar med sina föräldrar om sina egna känslor, om han nu har det behovet, men att han i så fall för lämna dig och saker mellan er utanför samtalet. Ventilera utan att prata illa om kan ju vara ett lämpligt mål för honom. 

Långbenopluto skrev 2019-06-05 10:04:42 följande:

Orkar inte leva? Varför så överdramatisk?

Inte orkar leva avser kvar i relationen, det känns som jag går i en ständig uppförsbacke och det är jobbigt att veta att han pratar om mig men inte kunna få svara ur mitt perspektiv. Dessutom försämras ju hans bild av mig också när dom pratar om mig på det sättet.
  • Ensammamma2016
    Anonym (Ttt) skrev 2019-06-05 08:33:43 följande:

Vem pratar du med när du och din sambo bråkar? För du behöver också ha en ventil utåt. Jag tycker inte det här låter okej, jag skulle inte sitta och snacka med min ursprungsfamilj varje gång jag bråkat med min sambo, inte minst för att jag inte vill att de ska tycka illa om honom. Ett tag hade han och jag stora problem och då tog jag mod till mig att berätta men det är ingen som har snackat skit om honom för det, vi har bråkat som vilka andra par som helst och ingen tar sida. Men de verkar ha en annan familjekultur. Hur ser din egen familjekultur ut? Hur pratar ni om era respektive i din ursprungsfamilj?

Ibland pratar jag inte alls för oftast så bråkar vi om sådana småsaker som alla småbarnsföräldrar förmodligen bråkar om. Men min sambo kan bli väldigt arg och skriker om jag tycker annorlunda än honom i sakfrågor och det är här det blir destruktivt. När dom situationerna uppstår har jag en nära vän jag anförtror mig till. Hon känner honom lagom mycket, tillräckligt för att veta hur han kan reagera men ändå inte så mycket att de har en relation som påverkas av att jag pratar med henne. Min egen familj har jag precis som du endast anförtrott mig till en gång, inte för att vi inte har en bra relation, tvärtom, men för att jag inte vill att dom ska få en skev bild av honom. Den gången var dom dessutom delaktig i lösningen av konflikten då det rörde hur och var vi skulle fira jul. Sen har min sambo skrikit åt mig för småsaker inför mina föräldrar och vid det senaste tillfället så bad min mamma honom att lugna ner sig och respektera att jag tycker annorlunda. Men då blev han jättearg, och såklart ringde han sina föräldrar även då.
  • Anonym (Louise)
    Ensammamma2016 skrev 2019-06-05 12:17:30 följande:

Ibland pratar jag inte alls för oftast så bråkar vi om sådana småsaker som alla småbarnsföräldrar förmodligen bråkar om. Men min sambo kan bli väldigt arg och skriker om jag tycker annorlunda än honom i sakfrågor och det är här det blir destruktivt. När dom situationerna uppstår har jag en nära vän jag anförtror mig till. Hon känner honom lagom mycket, tillräckligt för att veta hur han kan reagera men ändå inte så mycket att de har en relation som påverkas av att jag pratar med henne. Min egen familj har jag precis som du endast anförtrott mig till en gång, inte för att vi inte har en bra relation, tvärtom, men för att jag inte vill att dom ska få en skev bild av honom. Den gången var dom dessutom delaktig i lösningen av konflikten då det rörde hur och var vi skulle fira jul. Sen har min sambo skrikit åt mig för småsaker inför mina föräldrar och vid det senaste tillfället så bad min mamma honom att lugna ner sig och respektera att jag tycker annorlunda. Men då blev han jättearg, och såklart ringde han sina föräldrar även då.

Det är i första hand din sambo som är problemet. Att han inte kan hantera konflikter, eller ens att man kan tycka olika. Hans aggressivitet måste han verkligen jobba på. Sen är det inte rätt att han springer till föräldrarna efter minsta grej och skvallrar på dig för att få medhåll och sympati.

Kan du tala med honom om att du inte accepterar hans utbrott och skrik längre? Att de måste upphöra omedelbart. Du kan även då säga att det gjort dig väldigt ledsen att svärföräldrarna nu har en så negativ bild av dig pga allt han sagt till dom.

Men försök släppa vad de tycker eller inte tycker om dig TS. Skit i det så gott det går.
  • Anonym (m)

Man måste sluta fokusera på svärföräldrarna. Strunta i dem och lev ditt liv.

• ventilera mera
    Ensammamma2016 skrev 2019-06-05 12:17:30 följande:

1. Louise här ovanför har sammanfattat det väldigt bra. Det är din sambo som är problemet. Han beter sig som en gnällig unge som bara levererar de negativa bitarna om dig till dem och vill ha medhåll i sitt barnsliga beteende. Detta har såklart färgat deras åsikt om dig.

2. Din sambo är en tvättäkta mansbebis som behöver lära sig hantera konflikter och uppenbarligen också oliktänkande. Frågan är hur man kommer tillrätta med det. Om du sätter ned foten så är ju risken stor att han bara gapar mer åt dig och sen ringer och skvallrar för mamma och pappa igen.
  • Anonym (Vg)

Säg till din man att du inte vill umgås med dina svärföräldrar längre då de pratar skit om dig bakom din rygg. Sen träffar du dem inte mer. Problem solved. Man behöver inte umgås med alla människor även om de är nära släkt.

• Pierott

Mitt x mamma hatade mig för jag inte var exets föredetta. Vi kunde vistas i samma rum och hålla extremt ansträngda konversationer men inte mer än så, oftast låtsades hon att jag inte var där. Jag sket i slutet i att följa med hem till hans föräldrar, jag brydde mig helt enkelt inte.

Nu har jag svärföräldrar som jag älskar och dom älskar mig, värre med min svägerska men henne har jag aldrig bytt ett ord med heller pga det. Hon anser att jag är det värsta som finns trots att hon inte vet nånting om mig.

• Anonym (Maj)

En äldre dam sa till mej för länge sen. När du väljer en partner titta på hur svärföräldrarna är. Ju äldre man blir desto mer tar man efter sina föräldrars sätt. Gillar du inte hur dina svärföräldrar är gå, för det är med högsta sannolikhet det din man utvecklas till.

Med facit i hand 20 år senare kan jag bara instämma i hur rätt hon hade. Här har vi ytterligare ett exempel på att det hon sa stämde.

• Anonym (Maj)

En äldre dam sa till mej för länge sen. När du väljer en partner titta på hur svärföräldrarna är. Ju äldre man blir desto mer tar man efter sina föräldrars sätt. Gillar du inte hur dina svärföräldrar är gå, för det är med högsta sannolikhet det din man utvecklas till.

Med facit i hand 20 år senare kan jag bara instämma i hur rätt hon hade. Här har vi ytterligare ett exempel på att det hon sa stämde.

• Anonym (Vg)
    Anonym (Maj) skrev 2019-06-06 16:53:50 följande:

Svärföräldrarna kan ju vara väldigt olika. Det är ju ändå två olika individer och barnet kan vara mer lik den ena än den andre.
  • Anonym (X)

Jag känner igen mig något så otroligt i det du berättar. Mina svärföräldrar betedde sig exakt likadant i flera år. Min man ringde också ofta om vi bråkat och spädde på nåt sätt på deras tankar om vad de tyckte. Jag kan även säga att han också hade en tendens att skrika när han blev arg och jag kände att han aldrig kunde göra fel i sina föräldrars ögon men att jag däremot bara gjorde fel. Vi har idag faktiskt en jättebra relation, va har tilloch med kunnat prata om varför det var så att de tyckte så illa om mig. Min man har mognat och skriker inte längre, han har ett visst temperament men det går inte ut över personer så, han blir lätt arg men det är över på en sekund och vi kan prata lugnt om saker idag. Så vad hände som gjorde att det blev bra? Vi gick i parterapi en kort tid. Vi mognare båda två och föräldrarna insåg att vår relation växte och de lärde känna mig för den jag är. En del andra i släkten blev nästan chockade över att jag var så snäll å trevlig efter vad de hört men alla började skapa sin egen syn på mig och det växte fram. Jag tror mina svärföräldrar försökte skydda sin son för att bli sårad och tog ut saker i förskott men när de såg hur mycket jag älskade honom och hur vårt förhållande blev stabilare så mjukade de kan må säga. Men det tog tid, jag pratade mycket med min man och han förstod ju till slut att han kanske inte kunde ventilera precis allt. Han stod aldrig upp för mig inför de tidigare men sen började han göra det. Ja nu blev detta jätte långt men fråga om det är nåt du undrar så kan jag berätta. Vill bara säga att du ska absolut säga ifrån när han skriker och du måste försöka få honom att först å att du blir sårad. Försök även se om det är något du gör som du behöver ändra på, försök att inte anklaga honom utan prata utifrån dig själv. Om han är någorlunda vettig så kommer han förstå. Men det kan ta tid.

• Anonym (Vg)
    Anonym (Vg) skrev 2019-06-06 16:32:43 följande:
    Säg till din man att du inte vill umgås med dina svärföräldrar längre då de pratar skit om dig bakom din rygg. Sen träffar du dem inte mer. Problem solved. Man behöver inte umgås med alla människor även om de är nära släkt.
    Egentligen borde du ju inte vilja umgås med din man heller eftersom han pratar skit om dig bakom din rygg, men om du vill ha ett förhållande med honom så kan du i alla fall skippa umgänget med svärföräldrarna och vara tydlig mot din man om varför.
  • Anonym (A)
    Anonym (Maj) skrev 2019-06-06 16:53:59 följande:

Stämmer inte alls för min del
Svar på tråden Mina svärföräldrar hatar mig och jag orkar inte leva med den sorgen