• Nellyros

Vi som försöker skaffa vårt första barn 2019

Hej!

Grattis till giftermålet!

Jag är också förhållandevis ny här och planerar första barnet :) ägget lever i 24h så ni kan ju ha tur, håller tummarna för er skull! Använder ni äl-tester, tempar eller ni kör ni utan?

• Nellyros

Så kul att vi kan följas åt! :D

Jag tempar, började det det för ca 1 år sedan för att återställa kroppen efter många år med minipiller, men vi började inte försöka då utan använde skydd. Så jag känner min kropp väldigt bra nu och älskar det :)

I februari slutade vi skydda oss men av olika anledningar har vi inte kunnat pricka in ägglossningen fören nu I maj. Så detta är vårt första försök :)

Men såklart så har min ägglossning inte dykt upp än... skulle ha kommit förra helgen, men kan kanske ha kommit igår, återstår att se ;)

Har isf ny BMI 6/6.

Fruffe - hur känner du dig nu när det närmar sig BMI? :)

Stärkande - använder ni äl-stickor eller tempar för att pricka in? Blir du mer stressad av att han är så lugn?

Knäpptjej - såå spännande! :D ska du testa på BMI-dagen eller vänta tills den passerat?

• Nellyros

Stärkande: håller helt med, det är väldigt intressant och om inte annat så bekräftar det att du faktiskt har koll på kroppen :) Skönt att det påverkar dig positivt, skönt med någon som stöttar. Min är också så, väldigt lugn och avslappnad till det hela och tar en dag åt gången. Vilket är bra, medans jag håller på att bli tokig på att ägglossningen dragit ut på tiden den här månaden.. hehe

• Nellyros

Har läst om det men måste erkänna att jag knappt vet vad det är... vad är det för något? :) I vanliga fall känner jag av äl väldigt tydligt, både med flytningar, humör och värk. Den här månaden har jag känt av allt utom värken.. har läst en del om rosenrot också och sen att det kan hjälpa om männen äter zink (tror jag det var)..

Ja det är ju väldigt skönt, hade varit jobbigt som du säger om man känner att de blir besvikna. Har ni varit tillsammans länge?

• Nellyros
    stärkande skrev 2019-05-27 09:20:13 följande:

Bidrottninggelé är rikt på naturliga näringsämnen från bin. bland annat protein och kollagen. Bidrottninggelé har använts traditionellt sett bland kinesiska kvinnor för att främja kvinnligheten och för dess gynnsamma effekt på hud, hår och naglar.

Står en massa mer man kan läsa om det. Jag började äta pga min hy men märkte äl bättre då:)

Både jag och sambon äter massor olika vitaminer och mineraler eftersom vi tränar och jag gjorde för nåt år sen håranalys, så det borde inte fattas nåt i kroppen, haha men bland annat zink, jag har oxå läst om att det är bra för männen. Känns lite som att det finns så mycket man kan göra men sen är det ändå ödet dom avgör;)

Men då kanske du ändå hade äl och det bara är positivt utan värk;) Jag har en syster som fått 6 barn, ( jag börjar tro att hon fått all förmåga att bli gravid) men hon känner knappt av äl och absolut inte ont men ändå blir gravid????

Vi har varit tillsammans i 6 år. Och ni?????

Ah okej, får läsa lite om det :D om inte annat för att det är intressant! Har du märkt någon skillnad på hud, hår och naglar sedan du började äta det?

Ja det finns så mycket olika tips och tillskott och sen blir det ändå som du säger, ödet som avgör :p vissa blir gravida efter att de slarvat en gång och andra försöker i flera år och äter alla tillskott som finns..

Ja jag hoppas på det, vissa säger ju att just den gången det tar sig så kände de inget.

Så olika det kan vara, men då tänker jag att du har bra gener, och när det är rätt tid så kommer det :D

Vi har varit tillsammans i fem år :)
  • Nellyros
    stärkande skrev 2019-06-02 16:29:03 följande:

Hur går det för alla? Någon son fått plus eller symtom?

För mig är det ett par dagar kvar till BIM. Det molvärker lite ibland, men ganska ofta hugger precis ovanför blygbenet speciellt när jag rör mig. Jag är extremt trött. Annars inget annat.Tempen har varit uppe på som högst 36.42 men nu pendlar den mellan 36.21-36.31 så antar att mensen kommer snart. Men man kan ju alltid hoppas:)

Håller tummarna att det bara är en dipp och att den snart stiger igen! :) brukar du känna att det hugger ovanför blygdbenet innan mens?

Jag gissar att min nya BMI är runt 6/6, räknat ut från när jag tror jag hade ägglossning. Har av olika anledningar inte kunnat mäta sedan i tisdags morse och då låg den på 36.36. Den brukar stiga sakta efter ägglossning och i vanliga fall hade den varit uppe på 36.50-36.60 på onsdagen. Men jag har inte kunnat mäta så vet inte, vilket är både skönt och frustrerande ;)

Har dock känt lite värk ovanför blygdbenet så som du beskriver, vilket jag inte brukar ha och lite lätt molvärk. Annars ingenting, har svårt att avgöra om jag är tröttare för att jag har sovit oregelbundet eller om det är något annat.

Veeet att man inte kan tempa på dagen men gjorde det innan efter att jag vilat i soffan och då låg den på 37.23?? När jag tempar mig på dagen efter sjukdom och är feberfri ligger jag alltid på 36.8-37.0. Brukar aldrig ligga över 37 ens på dagen. Vet att det inte är något ?tecken? men det gav mig iaf liiite hopp :)

Vill också veta hur det går för alla :)
  • Nellyros
    stärkande skrev 2019-06-02 23:55:05 följande:

Det hoppas jag oxå, ett annat 'tecken' är att jag haft ont i huvudet i fyra dagar nu och kan inte förstå varför. Nej jag brukar inte ha ont, eller bara molvärk men nu hugger det mer.

Vet inte om det spelar någon roll men fram till ungefär veckan innan Äl låg min temp alltid under 36. Så kan det vara att jag har låg normalt? Efter äl steg den ju bara till högst 36.42.

Håller tummarna för att det är tecken på graviditet för dig. Inte så många dagar kvar innan du också kan testa eller att ev mens kommer i värsta fall, men det är de gör dagarna som är jobbigast. Nu kan man ju åtminstone hoppas,sen blir man såå besviken om det inte tagit sig.

Har hört om de som får migrän tidigt, så huvudvärk känns ju som ?något?, särskilt om man inte brukar ha det! Håller tummarna :D

Okej, ja du har kanske låg temp bara, det är ju olika! Som jag förstått det så kan den gå lite upp och ner men först när mensen kommer går den ner till var den var innan ägglossning. Och om man är gravid håller den sig högre fram över BMI :)

Nej det börjar närma sig! Spännande och läskigt! Som tur är har jag mycket inplanerat :) men också en del ?förväntningar? på att man ska dricka ett glas vin med maten... känner inte att jag vill berätta att vi försöker.

Hur tänker du med det? Jag dricker i stort sett aldrig men nu ska jag på resa med arbetet... och vi ska på fin middag och fest då hade jag i vanliga fall tyckt att det hade varit gott med vin till maten. Kommer mensen spelar det ju ingen roll men gör den inte det så.. vet att de kommer säga ?är du gravid eller??? För det har de frågat förut när jag sagt att jag är trött osv.. hur hade du tagit ställning till det?

Vilket datum har du BIM? (Förlåt om du redan skrivit det ;p)
  • Nellyros
    stärkande skrev 2019-06-03 05:24:57 följande:

Idag hade tempen sjunkit ytterligare till 36.15, som det stod i grafen på natural cycles att den skulle så nu väntar jag mer på mensen:(

Skönt med mycket inplanerat så du inte behöver tänka hela tiden på det:)

Men alkoholen har jag kommit undan frågor, eftersom jag alltid kört bil. släkt och familj är vana att jag typ aldrig dricker så för den delen har det varit ok. Men jag själv är så nojig,sålänge det inte gått så lång tid att man ens vet om man är gravid kan man ju dricka men jag vågar ändå inte. Jag dricker bara den veckan jag har mens:) haha

Jag har också bim 6/6:)

Så tråkigt :( det kan inte vara implantionsdipp?

Ja jag är också så med släkt och vänner men nu är det med arbetet vilket jag är hyfsat ny på. Jag har absolut inget emot att säga att jag inte dricker. Det jag stör mig mer på att vuxna människor måste spekulera i varför man inte dricker, hehe

Nej de säger ju det men man hade ju inte slutat att oroa sig om man visste att man kunde vara det och ändå drack hehe
  • Nellyros
    stärkande skrev 2019-06-03 10:52:16 följande:

Nej, det är tyvärr sent för det:( Hade en dipp 8 dagar efter Äl,då fick jag verkligen hopp om att den här gången kanske det tog sig, sen gick tempen upp för att sedan börja sjunka igen för ett par dagar sen. Men bara att försöka ha tålamod. Idag har jag redan börjar tröstäta glass. Hahah

Jo, oftast förväntas man att dricka alkohol annars är det något på g. För mig är det också så att min sambo dricker aldrig något så när vi träffades så slutade jag nästan helt, så jag tänker aldrig på det själv hur andra kan uppfatta de för jag är så van att man kan vara utan och varken vara gravid eller ha haft problem med alkohol.

Nej precis, då skulle man vara nervös för det enda tills ingen växt upp och börjat prata typ,livrädd för att ha skadat det;) haha

Okej, så tråkigt.. :( Hahaha, glass hjälper alltid lite! Så nu är det ?bara? att vänta och se. Visst är det både kul frustrerande att ha koll på tempen? Känns som att man hade varit mer avslappnad om man inte sett den gå ner tex?

Min bror dricker inte och jag har nära vänner som inte dricker och även jag brukar avstå oftare än sällan. Brukar inte få höra några tråkiga kommentarer men just med det här folket så tror jag att jag kommer få frågan om jag är gravid. Vilket ingen har något med att göra, oavsett om man är gravid, försöker eller helt enkelt inte vill dricka. Men det är väl bara till att vifta bort det :)

Ja precis, man kommer noja tills det eventuella barnet visar sig vara fullt normalt ;) haha
  • Nellyros
    stärkande skrev 2019-06-03 12:38:04 följande:

Ja faktiskt, nu ångrar jag att jag började tempa. Den här månaden har jag ju sett att jag har haft ägglossning exakt när jag trott det förut oxå. Jag brukar ha koll på äggviteflytning varje månad och det stämde ju. Så nu känns det som att det kanske är bättre att avstå tempning.

Precis, förut har jag bara känt mig besviken första mensdagen sen sett visar, nu börjar det ju flera dagar innan. Så tempning kanske inte är för mitt psyke. Hehe

Ja jag förstår, vissa sällskap är ju mer såna än andra som inte riktigt förstå att det är helt normalt att avstå.

Kan ju hoppas på att du får super tydliga symtom så du bara lyckligt kan typ ignorera deras frågor;) haha

Hur går det för dig? :) och för er andra?
  • Nellyros
    sommar2019juni skrev 2019-06-04 08:56:12 följande:

Jag är 20 år och min sambo är 26 år och vi längtar så oerhört mycket efter barn. Jag vill börja med en gång medan han inte riktigt kommer till skott... han har ingen anledning säger han men han tycker det känns svårt att bestämma sig. Samtidigt pratar han om hur han längtar till vi plussar och kan börja förstå att de kommer ske, gå på ultraljud tillsammans osv. Jag gråter av känslor för att jag vill så mycket... har ni något tips? Till råga på allt är de flera vänner som haft så himla svårt att gå barn som mina naiva tankar går att jag också kommer ha de så kommer vara låååååångt borta vilket jag verkligen inte vet. Vill så mycket att jag nästan mår dåligt

Så jobbigt att längta så mycket men att ni inte är helt på samma level ändå.

Vad använder ni för preventivmedel? Du är ju fortfarande ung, och även om ett år känns länge så kommer det gå snabbt. Kan ni inte bestämma att om tex 1 år så börjar ni försöka, eller att om 6 mån så slutar ni skydda er. Om du går på piller kan ni kanske prata om när du ska sluta med dem och sen använda kondom tills ni båda är redo att sluta skydda er och då har din kropp hunnit balansera sig. Några månader kan göra skillnad och jag är säker på att det är roligare för er båda att ni är på samma sida :) ha lite tålamod och försök prata om någon tidsram, så hinner ni båda vänja er vid tanken och ni har något att förhålla er till och längta efter :)
Svar på tråden Vi som försöker skaffa vårt första barn 2019