Akademiker som röstar rött, varför?
Jag har inte betvivlat att vänsterpartierna vill att man ska ha möjlighet att utbilda sig, men dem borde även ändra inställning kring att dem som utbildar sig ska bestraffas. Min vän som är undersköterska har över 150 kronor i timmen, och jag som sommarvikarie som socionom har 135, det är en väldigt skev lönebild. Det borde helt enkelt inte se ut så.
Jag vill också än en gång förtydliga för alla här i tråden att jag inte är moderat, bara för att jag ställde den här frågan. Jag sympatiserar inte med dem riktiga högerpartierna, lika lite som med vänsterpartierna. Jag är inte uppvuxen här, men känner till stora delar av historien och de flesta partier har inte ett helt fläckfritt förflutet.
Att du får lägre som sommarvikarie är helt OK. Som sommarvikarie i ett arbete där man kräver en utbildning, så är sådana arbete mer för att man ska se hur det gå till, man gör inte så mycket. Det är en viss skillnad om man ersätter en person fullt ut (nej, det gör du INTE, även om du tror det). Detta var en lång diskussion om med sambons äldsta inför ett sommararbete hemma.