Inlägg från: Leeandra |Visa alla inlägg
  • Leeandra

Gravid BF juni 2019, del 2

Linda2barnsmamma skrev 2019-06-29 08:19:49 följande:

Ja sådär har ja med. Tror ibland att det slutat, sen gör man något eller lyfter nått lite tyngre så kommer skiten igen.. Haha

Hur mår hon då tösen? :) min lilla älskar o sova.. Haha.. 21 - 03.30 första omgången o sedan mestadels av dagen..

Börjar väl få en lite mer rutinerad vardag nu med alla barn hemma o mannen som jobbar. Men han jobbar bara 3 veckor sen e han ledig 6 veckor.

Lilla Mini mår fint, . Äter massor och sover en hel del däremellan, hon sitter i bärsjalen hos mig eller mannen och har numer schysst rutin på att vara med och vattna i växthusen och mata höns .

Det blev bra timing på hennes födelse också, mannen är nu hemma i två veckor med pappadagar, jobbar sen 4 dagar och är hemma i 3 veckor till så det känns skönt. De stora barnen hjälper till bra med mat, disk, bebis och minsta storasyster så det är skönt.

Jag kan ibland inte fatta att de redan är här, våra små!
  • Leeandra
    MelinaG skrev 2019-06-29 11:23:50 följande:

I morgon är vår lilla tjej två veckor. Hon är extremt krävande, sover endast en timme i taget (och är dessutom svår att söva), hon tycker inte om vagnen eller bilstolen, heller inte att bli vaggad eller ligga på mage på min mage. Behöver amma henne varken timme, och även där skriker hon och släpper bröstet även om det finns massa mjölk. Tar inte napp och är allmänt missnöjd hela tiden. Ofta skriker hon oavsett vad jag gör.

Mitt första barn var så otroligt lätt som bebis, sov gott och var nöjd bara man gav mat, bytte blöja och vaggade så det här är lite av en chock och väldigt påfrestande då jag fortfarande också mår dåligt efter förlossningen. Väldigt svårt att få babylyckan att infinna sig och just nu vill jag bara spola fram tiden ett tag då jag hoppas att det blir bättre...

Förstår att det är tufft med en liten ledsen bebis, . Har du provat bärsjal? Mitt första barn var inte missnöjd, men han gjorde inget annat än att amma och bli buren konstant och sov max 10 min om han inte låg i famnen och ammade. För min del var det ju skönt att han var först, det är värre när det finns fler barn att ta hänsyn till.

Det andra jag kan komma på är om hon är överkänslig mot mjölk ( alltså om du äter/dricker komjölk )då en del bebisar kan vara det i början. Min 2-åring hade tokledsna perioder dagligen de första två veckorna innan jag fattade att det berodde på det. När hon var 6 månader gick det bra att äta mjölkprodukter igen ( fetaost och smör fungerade tidigare ).

Hur känner du dig i kroppen annars, hinner du återhämta dig något efter förlossningen?
  • Leeandra
    Anatomy skrev 2019-06-30 06:50:38 följande:

Igår kom min lilla bebis äntligen! På BF+10. Strax efter 19.00 kom en liten tjej.

Stort grattis till dottern! Vad härligt att hon äntligen är här, !
  • Leeandra
    värmlandsjänta skrev 2019-06-29 20:48:08 följande:

ledsamt att läsa om hur du har det och att förlossningen var jobbig ovanpå det. jättebra att du delar med dig. kanske känns det lite lite lättare när du fått lätta på hjärtat och även läsa om fler som har det lite kämpigt såhär i början? hoppas det känns bättre inom en snar framtid!

här är en till som har en krävande bebis. inte extremt krävande då hon ändå sover längre perioder än 1h i sträck men vi har också svårt att söva henne och jag liggammar hela nätterna (aj aj mina höfter...). när hon är vaken ammar jag också nästan konstant. som tur är funkar nappen som tröst när hon är mätt! hon ligger aldrig för sig själv utan vill vara nära någon av oss 24/7, därför används inte babynest alls (förutom i vagnen) och inte heller hennes bedside crib. vagnen fungerar bättre och bättre som tur är, men hon måste vara sömnig redan när vi lägger henne där, annars protesterar hon. har provat bärsjalen en gång men fick inte riktigt till det så blev typ avskräckt... som förstagångsförälder är inte självförtroendet på topp och jag är rädd för att göra fel. har iaf som mål att få bärsjalen att funka bra innan jag blir själv med henne här hemma.

jag försöker fokusera på det som faktiskt fungerar bra och känner stor tacksamhet till att vi är två som delar på ansvaret så gott det går, samt att vi har sommar så det är smidigt att gå ut med vagnen när som helst samt mest gå omkring halvnäck inne då det inte är nån idé att klä varken sig själv eller ungen haha

Jag har burit alla mina barn i sjal i princip hela tiden tills de börjar ta sig fram själva, . De har velat amma mycket och vara nära hela tiden, dag som natt, så jag har bara tänkt att det är så bebisar är .

Hur som, ge inte upp med sjalen! Det tar några gånger för att lära sig exakt hur spänd den ska vara för att det ska kännas optimalt, men när man väl får till det så underlättar det otroligt mycket. När de är ett halvår har jag börjat bära på ryggen också, både sjal och ergonomisk bärsele.
  • Leeandra
    Anatomy skrev 2019-06-30 09:16:36 följande:

Hon väger 3500 g och är 53 cm lång.

Visste väl att du inte behövde oroa dig för att få ett stort barn
  • Leeandra
    Syndrom skrev 2019-07-01 09:10:26 följande:

Jag väntar ^_^

BF+2 idag, men det var väntat att gå över. Känns inte som något är på gång heller. Bebisen ligger fortfarande väldigt högt upp, får sitta bakåtlutad ibland för det knôr så på revbenen haha.

Ja, sista lilla junibebisen blir en julibebis . Blir spännande att se när h*n dyker upp!
  • Leeandra
    LillaMy08 skrev 2019-07-01 14:26:47 följande:

Hur går det för alla med era nya små människor? :)

Vår tjej är snart hela 6 veckor gammal! Hon har gått upp nästan 1.5 kg och vuxit hela 5 cm. Hon är verkligen det finaste jag någonsin sett. Vi har båda fått några medvetna leenden, och det är ju verkligen det bästa som finns.

Dock har hon haft problem med magknip, mycket gaser och mycket gråt. Vilket har inneburit väldigt lite sömn, visst blir man verkligen knäpp av sömnbrist?! Så vi har haft en ganska tung första månad, men som det verkar nu så är det på bättringsvägen och vi har haft två bättre veckor. Nu somnar hon 22 på kvällen, äter vid 03-04 och sover sen till 06. Då får hon komma över till vår säng och mysa till 08 och då är det frukost. Känns såå mycket bättre! På kvällen kommer det oftast en period med magknip och otröstlig gråt, men varar max en timme nu jämfört med tidigare då det i stort sett var all hennes vakna tid.

Oj, låter som ni haft en tuff första tid, det skär ju verkligen i hjärtat när de blir sådär ledsna . Och jobbigt att knappt få sova! Men skönt att det är bättre nu, och det är ju så underbart när de börjar le <3 .

Min lilla Saga är 11 dagar nu och ammar och sover ungefär lika delar, . Nöjd för det mesta och hänger med i sjalen överallt och bollas runt mellan alla syskon som vill hålla .

Sömn är en bristvara dock men det hade jag räknat med .
  • Leeandra
    Anatomy skrev 2019-07-01 22:24:10 följande:

Jag kan inte amma. :( Min dotter är två dygn nu och har gått ner 300 gram hittills.

Hon ammade nästan direkt hon kom ut kl 19.. Kom då råmjölk.

Ammade i stort sett hela natt nr 1. Kom råmjölk men mindre. Hon sov nästan inget men bajsade 3-4 gånger.

Dag 1 sov hon 4 timmar i sträck och sen dess har det inte fungerat. Vi har ammat och ammat och ammat. Hon blir jättetrött och arg men kan inte sova.

Natt nr 2 fick hon 20 ml stöddos och sov sen 3 timmar. Är nu hemma med två blå-lila bröstvårtor som pulserar och en upprörd bebis.

Ringde BB som rekommenderade att testa amningsnapp, pumpa, handmjölka och kämpa. Men jag kan inte få fram någonting över huvudtaget. Inte en enda droppe. Inte konstigt hon är trött som hon kämpat.

Ringde BB igen så nu har hon fått 20 ml Semper nr 1 med kopp och spruta. Sover som en stock hos pappa, har bajsat och är helt nöjd. Ska nu ge henne 30 ml var 3:e timma i nappflaska och sen diskutera det på återbesöket som är onsdag morgon.

Kan vara det att jag gjort en bröstförstoring men tycker ni annars att jag ger upp för lätt? Är inte så viktigt för mig egentligen. Hade varit bra med ev hjälp inför viktnedgång bara. Min man är mest glad för han vill mata han också.

Det är helt normalt för bebisar att gå ner i början, så det är inget att hänga upp sig på. Mjölken brukar ju inte rinna till förrän på 3:e dygnet ( ibland senare om man är stressad ) så det är heller inte konstigt att känna att de ammar och ammar utan att det kommer så mycket. En del barn tar tid på sig att komma upp i födelsevikt igen även om inget är fel.

Om du verkligen vill amma ( oavsett vad din man och övrig sjukvårdspersonal tycker ) så tycker jag att du ska ringa Amningshjälpen för att få bra råd. Det finns alldeles för många inom vården med bristfälliga kunskaper om amning.

Det är inte alla som kan pumpa heller, det bästa är att bebisen får amma själv.
  • Leeandra
    Tiddelipom skrev 2019-07-02 01:05:58 följande:

Vi har det också kämpigt med amningen. Min tjej hade gått ner en hel del på återbesöket och är inte uppe i födelsevikten än, iallafall inte på 2 veckorsdagen. Det var lite knäckande för mig då jag kämpat som sjutton med amningen och såriga bröstvårtor första dagarna. Problemet är att hon somnar vid bröstet och inte suger ordentligt. Hon snuttar mest.

Nu ger vi ersättning efter amning och jag måste väcka henne så hon får mat var tredje timme och känner mig väldigt osäker på om hon får i sig det hon ska. Hon har också varit lite förstoppad och knappt bajsat överhuvudtaget.

Om det inte är så viktigt för dig med amningen så tycker jag inte du ger upp för lätt. Jag är själv så nära att strunta i amningen fast jag absolut helst vill amma.

Jsg hade flaggat för att jag skulle behöva hjälp med amningen i början mem tycker inte jag fick det stöd jag behövde ändå. Särskilt inte när jag ser hur dåligt det gått. Det känns tråkigt att hon varit hungrig och inte fått i sig när jag trodde att det gick ganska bra där i början.

Hur går det nu då? Säger som till Anatomy, tveka inte att kontakta Amningshjälpen om du behöver råd och stöd. Amningsutbildning är av någon märklig anledning inte högprioriterat varken hos BM eller BVC, hoppas att det ändrar sig. Min BVC-sköterska fick läsa in en massa extra kurser i amning utöver sin vanliga utbildning.

Det är ju ändå så viktigt att man känner att man har rätt stöd och får rätt råd när amningen krånglar.
  • Leeandra
    Syndrom skrev 2019-07-02 10:47:32 följande:

Hade mer känningar, förvärkar tex, för en 10 dagar sedan. Men det ger sig :) Barnmorskan imorgon igen. Min farfar fyllde år 6 juli, kan ju vara nåt att pricka in, så slipper jag tänka på 14 juli som slutdatum :P

Ja, den 6 juli blir jättebra . Hade mer känningar en vecka innan allt satte igång än precis innan så kroppen kan ju verkligen luras
Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2