Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Greta Thunberg är överskattad

Pope Joan II skrev 2019-10-12 20:22:33 följande:

[quote=79943234][quote-nick]klyban skrev 2019-10-05 16:32:11 följande:[/quote-nick][/quote]

Ditt bästa inlägg någonsin!

Fast samtidigt ett av dina sämsta någonsin.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-06 21:48:34 följande:
    Ja, jisses. Det där med analogier verkar vara ett okänt begrepp. Helt OK, Greta vill inte flyga eftersom planen släpper ut CO2. Men i så fall måste det ju vara exakt lika illa, eller snarare värre, att ta en båt över Atlanten eftersom den släpper ut ännu mer CO2, inte sant?
    klyban skrev 2019-11-05 10:28:26 följande:

Som du förstår, fartygen åker ändå, som du förstår nyckeln är där och Greta som INTE vill släppa ut mer co2.

Jag kommer till slutsatsen att man inte vill förstå, utan medveten förstör diskussionen och tanken.
    Vilket är helt enligt agendan som fossilindustrin gett er.

Ja, fartygen far ändå. Det gör ju planen också. Att ta planet över Atlanten släpper rimligen ut betydligt mindre CO2/km än vad fartyget gör. Alltså är det ett rent hån mot Greta att uppmana henne att ta t.ex. en fraktbåt på resan hem.
    Däremot kan hon ju segla tillbaka. Det var dock inte det förslaget som jag reagerade mot gick ut på.

Hm, är det verkligen så svårt att förstå deras resonemang.

Antalet flygplan och deras flygningar är avhängigt biljettförsäljningen. Ju fler som köper flygbiljetter desto fler flygninar kommer det att bli - och omvänt.

Biljetter köps eller köps inte av enskilda personer. Om myror kunde resonera och resonerade som du gör skulle ingen myra dra sitt strå till stacken - som alltså aldrig skulle bli någon stack.

För övrigt gick 11.000 miljöforskare ut i dag med en larmrapport om att klimatkrisen är akut.
  • FDFMGA
    Tow2Mater skrev 2019-11-06 23:54:53 följande:
    De som titulererar sig t ex "Associate Professor of Linguistics", "Engagement Fellow", "Astronomy", "Computer Science" (pensionär från IBM), "Copy Editor, Enrollment Coach and mom to a scientist", "Vet", etc.... ja, ja, krävs ju inte mycket för att anse sig vara miljöforskare idag...
    Ja, du kan säkert rensa bort en del namn - men det innebär ju inte att de som sysslar med klimatforskning aktivt är annat än i stort sett är totalt eniga om att krisen är akut.

Egentligen borde ju de som anser att flyktinginvandring är en styggelse vara mest angelägna om att klimatförändringarna begränsas - mot bakgrund av att människor har en tendens att fly när deras möjligheter att överleva hotas.

Jimmie Åkesson borde ju stå i riksdagens talarstol och uppmana alla svenskar att leva så klimatsmart som möjligt för att ta ansvar som individer för att 2015 inte ska återupprepas i kubik år efter år.

Det är lite intressant att fundera på varför högerradika väljer att förneka eller trivialisera det hot klimatförändringarna utgör.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-07 07:00:22 följande:
    Nejdå, jag har inget problem med att förstå det resonemanget. Det jag kritiserade var förslaget om att hon kunde åka tillbaka över Atlanten med t.ex. en fraktbåt som ändå tar sig över havet. Men om nu flygbolagen bygger på biljettförsäljning så skulle förstås, i förlängningen, även båttrafik över Atlanten göra detsamma.

Eller så säger man att detta är en engångshändelse som inte påverkar båttrafiken men i så fall är det sant för flygtrafiken också. Det jag efterlyser är litet konsekvens, något som hittills har uteblivit.
    Bra.

Då borde du väl heller inte ha några större problem med att förstå vad det skulle innebära för Greta Thunberg som opinionsbildare om hon tog flyget.

Däremot kan man ju ha synpunkter på att hon gjort flyget till en så stark symbolfråga, i synnerhet som en del av lösningarna på klimatproblemen är globala - och på den punkten har ju förstås du rätt, alla kan inte ta segelbåten över Atlanten eller ett fraktfartyg.

För övrigt så skulle väl SSAB:s och Vattenfalls projekt att framställa stål med hjälp vätgas i stället för kol - om det lyckas - innebära att man reducerar Sveriges koldioxidutsläpp motsvarande hela inrikesflyget många gånger om.

Vad jag vill säga är att man inte behöver tycka att Greta Thunberg äger sanningen eller alltid har rätt bara för att man som jag anser att det hon gör är bra, och att hon är en gudabenådad opinionsbildare.

Själv tar jag flyget med ganska gott samvete om jag måste, särskilt som det är så fruktansvärt dyrt att åka tåg - och man vet dessutom aldrig om man ska komma fram i tid.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2019-11-07 20:20:07 följande:

LoL, är det så satans mycket co2 man trollar bort, låter som vi kan exportera denna teknik och tjäna multum på.

Problemet med dessa vetenskapsförnekare, det är att de gör allt till svart och vitt.
    För det är de enda sättet ett argument överlever en sekund.

Ja, förra året stod SSAB för nästan 12 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid. Skulle tekniken att ersätta kol med vätgas vid stålframställning bli framgångsrik försvinner nästan hela SSAB:s klimatpåverkan. Vätgas reagerar ju med syre och restprodukten blir vattenGlad
  • FDFMGA
    tic tac toe skrev 2019-11-07 22:01:52 följande:
    I PK-land får man inte säga att utsläppen kommer från något annat än bilar, flyg och kött. Felet måste alltid vara den vite mannens.
    Du bord4e försöka kravla dig över navelkanten och ge dig ut i samhället.

Du kommer förmodligen att glo dig stum när du får se kvinnor och män av olika kulörer äta kött, köra bil och resa med flyg.

Att tro att man inte får diskutera varifrån koldioxidutsläppen verkligen kommer är ju bara ett fantasifoster orsakat av naveltrångSkrattande
  • FDFMGA
    Mod pack skrev 2019-11-07 22:41:25 följande:
    Men skit på dig GAGGA.

Titta ovanför så ser du att jag blev avstängd så fort jag kritiserade pk-retoriken.
    Aha, det var du igen.

ja, du brukar ju bli lite mer långvarig och hinna leka lite gagga, hink och spade med dina, dina, hmm - sidekickers, tror jag visst att det benäms - eller är en del av diss-kursen bland nyauktoritära.

Jag brukar faktiskt tycka att det är rörande hur ofta de nyauktoritära söker stöd i vad de uppfattar som din auktoritet.

Nåja, det finns ju folk till alltSkrattande
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-08 06:52:24 följande:
    Nejdå, det förstår jag mycket väl men det jag reagerade mot var enbart förslaget om att hon skulle åka fraktbåt i stället för att segla. Ur rent symbolisk och PR-mässig synvinkel hade det säkert fungerat, ur rationell och faktabaserad synvinkel vore det enbart korkat.
    Greta är ju framförallt ett mediafenomen så det är klart att hon vill vårda sin framtoning i media. Inget konstigt alls så långt.
    Vore hon framförallt ett mediafenomen skulle hennes betydelse vara mycket begränsad. 

Det tror jag inte den är. Det tror jag t ex inte heller att barn över hela världen som inspiretats av henne anser.

Däremot kan jag ju som vuxen förhålla mig till henens budskap - just i egenskap av vuxen - och t ex resa med flyg om jag anser att det är nödvändigt.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2019-11-08 11:22:05 följande:

Sånt är är alltid intressant och hur man hittar på nya tekniker som helt trollar bort co2.
    Och detta är inte heller bra för vetenskapsförnekarna, hur är det ens möjligt?

Kan det vara för man slutar använda kol?

tic tac toe skrev 2019-11-07 21:54:59 följande:
    CO2-problemet är redan löst. Det handlar bara om att få hjonen att begripa det.

Vi har en vuxen diskussion här, så försök prata som en vuxen.

Mm, vid förbränning av kol eller kolväten är en av de oönskade restprodukterna koldioxid.

Syrgas och vätgas smäller lite högre, du fick säkert testa att göra lite knallgas i skolan. Tar du 4H2 + 2O2 så får du en jävla massa värmeenergi och restprodukten 2H20, det vill säga vanligt vattenSolig
Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad