Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Greta Thunberg är överskattad

Mentat skrev 2019-09-30 12:11:43 följande:
    IPCC:s rapporter är inte så svåra att hitta: www.ipcc.ch/reports/
    Vilken Expressen åsyftar är inte lika uppenbart, men eftersom de skriver att den presenterats i dagarna borde det vara "The Ocean and Cryosphere in a Changing Climate"
    Jag har inte läst den. De som debatterar den borde ju göra det.
    Det kan man tycka att de som ifrågasätter klimatforskningen borde göra.

Själv har jag vare sig kunskap att ifrågasätta IPCC eller för den delen de läkare som för närvarande behandlar en svårt sjuk släkting med ett nytt läkemedel de bedömer kunna ge önskad effekt.

Men så pysslar jag inte med amatörforskning heller och påstår mig ha mer relevanta kunskaper än de experter jag förlitar mig på.

Problemet med högerpopulister är ju att de alltid lyckas leta rätt på någon stofil som påstår det de vill höra  - och detta görs så gott som alltid utan någon som helst relevanskontroll eller källkritik.
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-09-30 15:46:39 följande:
    "Jag har inte läst någon alarmerande domedagsrapport."
    Läs inlägg, #742 ca 7-8 gånger eller fler vid behov, vill du vara snäll att förklara varför du då svarar på mitt inlägg och länkar?

"Jag uppfatatr det som att det handlar om den del av hennes budskap som utgår från personligt ansvar som får upa-högerns känslosträngar"
    jo jag har fattat att du är väldigt besatt av högern men du nog uppfattat väldigt jättefel.
    Tja, inlägg 742 lär knappast ha förändrat sig sen jag läste det senast, inte heller kommer det att förändra sig om jag så läser det 514 gånger. Det var någon som hade fått för sig att det fanns en alarmerande domedagsrapport som 98 procent av klimatforskarna enligt den personen påstås stå bakom.

Det blir så mycket känslor inblandade från vissa håll när mänsklig klimatpåverkan diskuteras att det inte bara blir domedagsrapporter utan också alarmerande sådana. Som  vän av ordning undrar jag vilka domedagsrapporter man kan sortera in under rubriken ickealarmerande sådana.

Nu har jag inte precis läst och bedömt alla klimatrapporter eftersom jag inte har de kunskaper som krävs för att jag ska kunna göra det - och heller inte är så inbilsk att jag tror mig kunna göra detta - till skillnad från vissa andraSkrattande

Nåja, min tolkning av publiciteten kring forskningarapporterna är att forskarna är eniga om att människan påverkar klimatet, att denna påverkan accelererar, att vi för att försöka begränsa vår påverkan borde försöka begränsa utsläppen av växthusgaser.

Om inte jag minns fel så var det cirka 35 miljoner år sen hela planeten var isfri. Jag var iofs inte med då, men jag tror mig ha läst uppgiften Skrattande

Det vore trist om vi sätter igång en irreversibel process som innebär att simskolan blir obligatorisk för alla barn om några tusen år eller såSkrattande

Men jag är väl medveten om att det kan vara svårt att känna empati för alla dem som redan idag drababs av klimatförändringarna och kanske ännu svårare att bry sig om framtida generationer. Och detta gäller i synnerhet personer som aldrig fått lära sig vad personligt ansvar är.

Just ja, inlägg 742. Testa gärna att läsa det ett par gånger och försök förstå varför det kan uppfattas som gnälligt ironiserande.
    KlantSmurfen skrev 2019-09-30 09:38:58 följande:

Ni som hela tiden hävdat att Greta bara säger det vetenskapen säger, jag antar att ni samtliga har läst den alarmerande domedagsraporten som 98% av alla forskare är överens om så att ni vet att det verkligen finns en bra anledning att klimathetsa barn välden över. Det har inte jag och jag orkar inte leta så ni kan ju få länka den.

• FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-09-30 21:26:48 följande:
    Jag var väldigt väldigt tydlig med att det var länk till domedagsraporten jag ville ha sen undrade jag varför du öht svarade på inlägget och länkade trotts att du inte känner till någon domedagsraport men det verkar inte som att du förstått det inlägget heller, jag ser en massa text men inget i stil med "jag förstod inte frågan", "jag sket inte lite i vad du skrev", "dålig impulskontroll"
    Mm, du kallade den visst en alarmerande domedagsrapport som 98 procent av klimatforskarna står bakom.

Min uppfattning är att det inte finns någon sådan - men att du och andra försöker tolka ett stämningsläge ,men den tolkning du gör är en smula subjektivt känslosam.

Du och en del andra tycks fullständigt tappa fattningen inför Greta Thunberg, vilket inte är mitt problem.

Dessutom anser jag att det är den som påstår något som ska belägga detta, men jag förstår att du blir upprörd när jag ber dig belägga ditt påståendeSkrattande
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2019-10-01 08:54:48 följande:

Oavsett om Greta är överskattad eller inte så finns det, med så mycket dumhet riktad åt ett och samma håll, risk att den seriösa klimatforskningen kan ta skada.

Den risken är nog försumbar. Inte bryr sig seriösa klimatforskare om tyckandet från den där kanadensiska psykologiprofessorn som det ideligen länkas till i den här trådenTomte

Hur går det med dina Adaktussonstudier förresten - ger din forskning fortfarande vid handen att han kommer att bli Sveriges nästa statsminsiter.

Det senare apropå seriös forskningSkrattande
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-10-01 14:07:52 följande:

Det skulle vara helt emot forumreglerna att sätta ord på upplevelsen att diskutera med "vissa" personer men jag kan ju försöka beskriva den på något sätt.
    Om man t.ex länkar tre länkar med 50+ vetenskapliga studier och herr FDFMGA tycker att vetenskapen har fel åsikt så börjar halmdockorna och so you are saying.
    FDFMGA funkar ju så att han saknar argument drar han ner diskussionen i sandlådan för att förstöra den

#742 är också ett roligt exempel på hur "vissa" personer fungerar i diskussioner, jag ville att de som läst domedagsraporten skulle länka den och det blir som vanligt när diskuterar med herr FDFMGA, han vantolkar inlägget med flit och börjar med halmdockorna du kallade den visst en alarmerande domedagsrapport som 98 procent av klimatforskarna står bakom...

@FDFMGA är du väldigt nära släkt med herr ad hominem?
    det finns vissa likheter...
    Oj, det var en ordentlig känslovallning.

Nåja, den följde ju på den där du ville ha länkar till den alarmerande domedagsrapporten som 98 procent av klimatforskarna enligt dig står bakom.

Som vän av ordning  så anser jag att det är du som ska länka till det du påstår. Och som vän av språkstringens så undrar jag vilka domedagsrapporter som inte är alarmerandeSkrattande

Den här gången har jag ju inte ens bett dig at förklara en företeelse med egna ord som förra gången dina känslor vallade, den då du bytt till dig ett rejält antal länkar som spretade år olika håll.

Också det i en tråd om Greta Thunberg. 

En 16-årig tjej som tar sig ton kan verkligen få en och annan att fullständigt tappa koncepternaSkrattande
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-09-30 13:32:30 följande:
    Din avslutande mening är något för lång. Jag rättar den: "Problemet med populister är ju att de alltid lyckas leta rätt på någon stofil som påstår det de vill höra  - och detta görs så gott som alltid utan någon som helst relevanskontroll eller källkritik."

Javisst, jag håller med. Det är alltid nyttigt att gå till källan och kontrollera relevansen, oavsett vad saken gäller eller egen ståndpunkt.
    Javisst, det gäller förstås inte bara högerpopulister.

Därför kan det vara effektivt att be en populist förklara något med egna ord - eller möjligen ineffektivt i och med att svaret uteblir då.
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-10-01 14:07:52 följande:

@FDFMGA är du väldigt nära släkt med herr ad hominem?
    det finns vissa likheter...
    Hmm, jag missade visst din slutkläm.

Jag antar att du syftar på Klyban.

Nej, vi är inte nära släkt vare sig i fråga om åsikter eller sättet att uttrycka oss. Under den tid du kallade dig Klunssmurfen så var vi djupt oense om hur man ska förhålla sig till SD - men tydligen tar vi bägge människans påverkan på klimatet på allvar.

Jag har förstått att du och en del andra anser att Klyban använder begreppet ad hominem för ofta. Varför inte säga det till Klyban direkt i stället för inlindat i ett angrepp på mig.

Någon slags anständighet borde det väl ändå finnas, även hos dig.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2019-10-01 22:21:55 följande:

Dock var det en mycket märklig sak för h*n att göra och attackera dig pga av mig.

Ja, Greta Thunbergs person och hennes budskap väcker känslor och det är nog mot den bakgrunden vissa har problem att skilja mellan person och budskap när Thunberg debatteras - eller till och med att skilja mellan olika personer som debatterar människans klimatpåverkan.

Du frågade efter en länk till det "Konsensus" beskrev. Här har du The Guardians artikel som troligen handlar om detta, från den går det säkert att ta sig vidare till rapporterna för den som så önskar.

https://www.theguardian.com/science/2019/jul/24/scientific-consensus-on-humans-causing-global-warming-passes-99
  • FDFMGA
    Kepler skrev 2019-10-02 18:21:40 följande:
    Jag tror du läste det lite fel. Kanske av gammal vana. Jag frågade mig med mitt inlägg hur klimatet idag. Med hur det ser ut idag. Ska klara av ytterligare påfrestningar. Till exempel då genom ett vulkanutbrott. 
    Jag förnekar alltså inte den senaste forskningen. Nej jag frågar mig alltså bara hur klimatet ska klara av ytterligare påfrestningar. Till exempel då ifrån vulkanutbrott. För vi kommer inte ifrån att Jorden själv har kapacitet att ställa till det för oss. Speciellt idag när vi nu på egen hand skitar ner så. Så läs bättre nästa gång. Utan och tänk på vad du läst tidigare är du snäll.
    Eller skogsbränderna i Brasilen eller att permafrosten har börjat ge med sig, vilket innebär att stota mängder metan frigörs - metan är en betydligt kraftigare växthusgas än koldioxid.
  • FDFMGA
    Kepler skrev 2019-10-02 19:23:46 följande:
    Jo, jo helt rätt min vän. Jag håller fullständigt med dig med de exemplen du nu kom med ytterligare. Så frågan är nu. Vilket i alla fall skrämmer mig lite. Det är då således hur klimatet tål dessa naturliga belastningarna. Helt rätt med metan. Och det här med med upptiningen av permafrosten gör ju så det hela accelererar. Likaså de allt kraftigare bränderna. Så med de tilläggen du nu kom med. Så ser det ju inte precis ljusare ut för oss. För med ett sådant dystert facit. Så skulle man då även såldes kunna tänka sig. Att även ett mindre vulkanutbrott skulle kunna bli en svår belastning för klimatet. Vilken katastrof skulle då inte ett större utbrott kunna vara. Ja om det nu sker ett sådant. 
    https://earthdata.nasa.gov/learn/sensing-our-planet/volcanoes-and-climate-change
    Man får väl hoppas att det inte sker något större utbrott på länge, om inte annat så av omtanke gentemot de som skulle drabbas direkt av utbrottet.

Men visst finns det sådant som ligger bortom människans påverkan som kan inverka på klimat och annat, samtidigt så finns det ju goda skäl att kalla den här geologiska tidsåldern Antropocenoch då handlar det ju inte bara om hur människan påverkar atmosfären utan hela jorden med massdöd av jur- och växtarter.

Hur kommer havets tilltagande försurning (nästan en tredjedel av den koldioxid vi tillför atmosfären tas upp av haven, vilket iofs mildrar vår klimatpåverkan men förändrar livsbetingelserna i haven) eller all plast, miljögifter och annat elände.

Jag tror att det som får så pass många att bli upprörda över Greta Thunbergs budskap är att det såvål handlar om vårt individuella ansvar för vår lilla påverkansdel som om ett globalt samarbete för att begränsa människans miljöpåverkan.

Det finns så många som aldrig har fått lära sig att ta ansvar och som tillägnat sig ryggmärgsreflexen att allt alltid är någon annans fel.
Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad