Inlägg från: Anonym (Vet inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vet inte)

Jag tror min styvfar kommer blåsa mig (arv)!

Prova att ställa dina frågor på Lawline. Det kostar inget. Hör med skatteverket. De skall ha koll på om bouppteckning redan gjorts.

Kolla med socialtjänsten. De kan ibland hjälpa till med bouppteckning om du inte har råd. Kolla också om du har rätt till någon hjälp via din hemförsäkring.

• Anonym (Vet inte)
    Arlene skrev 2019-05-16 06:07:52 följande:

Den som gör bouppteckningen är skyldig att skicka bouppteckningen till alla

arvsberättigade oberoende av om man får något arv eller inte.

Bouppteckningen görs förhoppningsvis av någon jurist via begravningsbyrån eller annan jurist och dom kommer att skicka bouppteckningen till dig för påskrift och där du ska skriva under om du godkänner eller ej.

Din styvfar kan inte "blåsa" dig på hus och sjötomt efter att din mamma gått bort, men dom kan ju innan hon gått bort ha skrivit över huset och tomten mm på din styvfar.

Vet du om dom ägde tomten och huset tillsammans? 

Kanske är det så att din styvfar hela tiden eller en längre tid stått som ensam ägare.

Men den som gör bouppteckningen kommer ju att redovisa allt tillgångar som din mamma hade och då får du reda på det.

Problemet är ju om styvfadern valt att sköta det själv och inte anlita någon för bouppteckningen.
  • Anonym (Vet inte)
    Anonym (F) skrev 2019-05-16 05:43:00 följande:

Varför låter du inte bara J behålla allt? Det var ju han som delade ett liv med din mamma. Varför straffa honom för er dåliga relation?

Att få ut sitt rättmätiga arv är inte att straffa någon. Varför skall i så fall styvfadern "straffa" TS för hennes dåliga relation till sin mamma genom att inte ge henne det hon har rätt till? Jag är övertygad om att TS hellre haft en bra relation till sin mamma.
Svar på tråden Jag tror min styvfar kommer blåsa mig (arv)!