• Limarie

IVF maj 2019

Idag är det äntligen dags för Ovitrelle! Larmet är redan ställd man vill ju inte missa tiden.

Trots besvikelsen när jag fått höra att det bara finns 5 äggblåsor så har jag innerst en känsla att de faktiskt kommer få ut minst 4 ägg och att de blir befruktade. Jag vet inte varför men hoppet har blivit stort igen. Ser nästan fram emot tisdagen nu.

Angående biverkningar: absolut noll utom att brösten spänner nu lite.

Min läkare gjorde en annan variant med sprutorna. Jag tar Fyremadel fram tills Ovitrellsprutan ges men tog den idag några timmar innan. Han är rädd att min största äggblåsor som var 20mm i fredags kan släppa ägget redan och han tror själv att det kanske är det bästa ägget. Denna läkare är för roligt när han berättar om sina resonemang osv. Han är också så tydligt med att vi alla är så olika som patienter och att IVF behandlingen är mer än att bara ordinera ett protokoll. Man måste hela tiden överväga, ändra beslut och våra flexibel. 

• Limarie

Idag är det äntligen dags för Ovitrelle! Larmet är redan ställd man vill ju inte missa tiden.

Trots besvikelsen när jag fått höra att det bara finns 5 äggblåsor så har jag innerst en känsla att de faktiskt kommer få ut minst 4 ägg och att de blir befruktade. Jag vet inte varför men hoppet har blivit stort igen. Ser nästan fram emot tisdagen nu.

Min läkare gjorde en annan variant med sprutorna. Jag tar Fyremadel fram tills Ovitrellsprutan ges men tog den idag några timmar innan. Han är rädd att min största äggblåsor som var 20mm i fredags kan släppa ägget redan och han tror själv att det kanske är det bästa ägget. Denna läkare är för roligt när han berättar om sina resonemang osv. Han är också så tydligt med att vi alla är så olika som patienter och att IVF behandlingen är mer än att bara ordinera ett protokoll. Man måste hela tiden överväga, ändra beslut och våra flexibel. 

• Limarie

• Limarie
    Limarie skrev 2019-05-19 18:59:16 följande:

Gud vad pinsamt. Nu blev det 6 inlägg. Konstigt med tråden här Ursäkta!
  • Limarie
    Mudcakemonster skrev 2019-05-19 19:00:45 följande:
    Precis så. Och det positiva då innan på dag 3 så var svaga både på äl och grav test. Och så igår helt blankt och nu detta svaga sträck.

Borde ha testat redan innan et efter ovitrelle sprutan som jag tog 9 dagar sen. Men det var så mycket med äggplock och annat att tänka på då.

Men lite hoppfull är man ju :)
    Men det blir ganska många gravtest Har du köpt ett stort paket? 

Hur tänker ni andra göra? Testar innan? 
  • Limarie

Idag var det äggplocket! På ultraljudet förra veckan såg man bara 5 plus kanske 1 follikel. Då var vi så klart besvikna över det lilla antalet. Men idag blev vi ändå glada att det blev 6 ägg! Så alla blåsor hade ett ägg. 

Proceduren gick hur smidigt som helst. Var inte det minsta nervös. Teamet var super gulligt och det gjorde inte det minsta ont. 

Spermieprovet var inte topp men det visste vi ju sedan innan. 

På Livio i vår stad gör de så att de alltid odla fram tills dag 5 i fall det är minst 5 embryoner. Så vi har en prel tid på söndag. Men det är inte osannolikt att det inte alls blir så många embryoner och då blir det fredag. 

Så riktigt förstod vi inte resonnemanget kring 3 vs 5 dagar. Tyckte det lät logiskt att köra 5 dagar då embryon som klarar sig i 5 dygn nog har större chans att klara sig även i livmodern. Men är det bara 4 embryoner då sätter man 1 tillbaka efter 3 dagar. Det förstår vi inte så riktigt då de enligt ovan säger att det är bättre chanser för blastocyster. Vad nu? Kan ni förklara det igen?  

Nu åt vi en god lunch, tod en promenad genom parken och nu blir det Netflix och gitarren. Njuter av ledigheten. Och hoppas att de inte ringer oss imorgon!

• Limarie
    Ölandstoka skrev 2019-05-21 08:22:44 följande:

Hur mår ni andra under spruttiden? Jag är generellt dålig på att snappa upp symptom och jag har ju fortfarande lite krämpor sedan mensstarten men tycker att brösten känns mer ömma för var dag. Tycker mig att det molar lite som kring äl också men det kanske är inbillning? Tog tredje menopur igår.

Hade först spända bröst efter ca dag 7, flytningar runt dag 6 fram tills äggplocket. Alltså riktig mycket glasklara flytningar! Inga andra symtom utom trötthet vilket bara kändes skönt. 
  • Limarie
    zey skrev 2019-05-22 08:30:10 följande:
    Okej, tog ett nytt test nu på morgonen. Inbillar jag mig eller är det ett svagt sträck där????
    Jaa! Ett sträck! Grattis!
  • Limarie
    zey skrev 2019-05-22 12:35:49 följande:
    Gud vet knappt vad jag ska skriva, haha. Känner ju ingenting förutom att brösten ömmar till och från. Ska avvakta och ta ett digitalt i helgen, tror ju in!te helt det är sant. Rädd för spökstreck :P
    Aldrig hört talas om spökstreck !

Är lite nyfiken: Var det ert första försök? Vad har ni för bakgrund till IVF? Får jag fråga hur gamla ni er?
  • Limarie
    Loviisa89 skrev 2019-05-22 13:48:04 följande:

Nu har vi äntligen fått besked om att äggplock blir på fredag! Det blir dock totalfrys då mitt östradiolvärde var så högt, så blir väl inte insättning föränn efter sommaren :/

Följer dig på insta nu och läste om din tidigare resa förra året.

Är det helt utesluten att du kan sätta in en embryo innan sommaren? När stänger de? Segt med sommaren för oss IVFare...
  • Limarie

Nej, det blev inget. Inget ägg blev befruktad, inte ens ett av de 6...

Det är det minsta vi hade räknat med. Ett i alla fall som hade hållit sig i några dagar.

Sorgen och ångesten varför det är så, går inte att beskriva. Vi förstår inte.

• Limarie

Nej, men kan hända men mycket sällsynt. Kanske värt att prova en gång till var svaret. 

Bad att prata med verksamhetschefen imorgon och han skulle ringa mig. Blev nämligen lite konstigheter under behandlingen där vi inte kände oss delaktig. Man bytte t.ex. från avtalat långt protokoll plötsligt under samtalet med barnmorskan till det korta. Enligt henne så hade läkaren ångrat sig spontant och trodde det gjorde ändå ingen skillnad trots att vi hade kommit överens om något annat.

Sedan vid ul 1 såg man bara 5 äggblåsor och vi föreslog att avbryta då det känns som ett dåligt utgångsläge. Men man tyckte det var värt att köra och inget prat om hur de anser att chanserna är.

Barnmorskan idag undrade om vi inte körde en provstimulering. Detta hade vi till och med efterfrågat i början. 

Allt det här är ju bara för att man är så himla besviken och arg och letar efter "fel". 

Svar på tråden IVF maj 2019