• Handduk

Behöver hjälp ang underhållstöd

Har efter mycket om och men fått en dom i tingsrätten att barnen ska bo mest hos mig men vara hos den andre föräldern varannan helg samt varannat skollov och tot 4 veckor på sommaren. Kallar den andre föräldern X.

Jag fick via försäkringskassan beslut om underhållsstöd för barnen (minsta beloppet 1573 kr/barn) då X inte ville betala underhåll.

Har sedan fått ett brev från FK att X har ansökt om avdrag för de dagar barnen är hos hen per år. vilket genererar ca 800-900kr mindre per månad i underhåll.

Vad finns det för regelverk egentligen? menar FK att jag ska försörja två barn nästan på heltid på knappa 2000 kr per månad i underhåll?
    Trodde minimibeloppet var just ett MINIMIBELOPP?

Jag står för allt kring barnen, kläder, försäkringar, fritidsavgifter, hårklipp, vaccinationer etc etc.

Kommer jag om detta med avdraget går igenom bli återbetalningsskyldig för motsvarande belopp för alla månader jag fått underhållsstöd?? Det blir en ganska stor summa isåfall :(

Behöver verkligen bena ut vad som gäller. Trodde inte man fick göra avdrag för tex extra umgänge vid lov osv. då vanliga kostnader som försäkringar, fritidsavgift etc löper på oavsett.

Någon som vet?

• Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållstöd
  • Brumma

Det låter lite mer än vad som är rimligt men inte jättelångt ifrån.

Man får - vid dom eller överenskommelse om umgänge- göra ett nettoavdrag för hela året.

Avdraget är enligt lag 1/40 av ubderhållet per dygn.

Han betalar i nuläget underhåll för två barn, dvs 1573x2 (3146:- ) = per månad. Per år blir det 37752:-

1/40 av underhållsstödet är 3146/40 = 78,65 per dag.

Om han har barnen varannan helg är det 48dygn per år för helgerna (52 helger - 4 helger för den månad han har dem under sommaren/varannan helg x två dygn per helg).

Plus fyra veckor på sommaren- för enkelhetens skull säger vi 28 dygn.

Varannat lov borde bli 20 dygn per år ca (utöver sommarlovet har barnen ca 40dagar lov per år)

Så har vi 48+28+20 dygn = 96 dygn per år.

96dygn x 78.65:- = ca 7550:- i avdrag per år.

Utslaget på 12 månader blir det ca 629:- i avdrag per månad.

Men jag kan ju ha missat ngn helg här o där eller några dagar på loven :)

Sedan är ju summan du "får" för barnen varje månad 2300:- (underhåll minus avdrag på ca 850:- ) plus 2650 (barnbidrag) = 4950:- Plus ditt eget bidrag av barnens försörjning (2x1573) 3146. Dvs sammanlagt ca 8000:- Per månad. Men kollar man på utträkningar på vad barn normalt kostar så behöver boendeföräldern sällan lägga till den summan när barnen är små :)

• Brumma
    Handduk skrev 2019-05-13 22:53:17 följande:

Ok så långt är jag med. Men trodde att underhållsstöd är ett minimibelopp.

Kommer jag att bli återbetalningsskyldig för avdragen?

Underhållsstöd är, precis som du säger, ett minimibelopp. Men då räknat på att du har barnen heltid. När umgängesföräldern har barnen en viss tid får hen göra avdrag.

Jag tror inte att du kan bli återbetalningsskyldig, men vet inte. Bäst att du ringer försäkringskassan och kollar :)
  • Handduk
    Brumma skrev 2019-05-20 19:43:23 följande:

Underhållsstöd är, precis som du säger, ett minimibelopp. Men då räknat på att du har barnen heltid. När umgängesföräldern har barnen en viss tid får hen göra avdrag.

Jag tror inte att du kan bli återbetalningsskyldig, men vet inte. Bäst att du ringer försäkringskassan och kollar :)

Ringde dem och jag blir inte återbetalningsskyldig i det avseende att jag ska betala in pengar. Utan de ska dra av det på kommande underhåll. Vilket blir så att jag inte får något underhåll alls de kommande två månaderna. Tackar för det inför sommarsemestern!

Så irriterad på FK just nu.
  • Brumma
    Handduk skrev 2019-05-31 22:48:26 följande:

Ringde dem och jag blir inte återbetalningsskyldig i det avseende att jag ska betala in pengar. Utan de ska dra av det på kommande underhåll. Vilket blir så att jag inte får något underhåll alls de kommande två månaderna. Tackar för det inför sommarsemestern!

Så irriterad på FK just nu.

Fast det är ju inte föraäkringskassans fel..

Umgängesföräldern har ju rätt enligt lag att göra avdrag för umgänge, det är ju inget försäkringakassan hittat på...
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2019-06-01 12:51:31 följande:

Fast det är ju inte föraäkringskassans fel..

Umgängesföräldern har ju rätt enligt lag att göra avdrag för umgänge, det är ju inget försäkringakassan hittat på...

Fast regelverket säger 1/40 av det man betalar per helt kalenderdygn, samt fem hela kalenderdygn per månad samt att fk inte längre reglerar detta längre, så något i detta stämmer inte
  • Anonym (jur)
    Handduk skrev 2019-05-13 21:58:12 följande:
    Varför ska jag betala lika mkt som X om barnen nästan bor fulltid hos mig. hur menar du?
    Vad är skälet att du anser att du inte ska stå för din del av försörjningsansvaret gällande era gemensamma barn?
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2019-06-01 12:59:40 följande:

Fast regelverket säger 1/40 av det man betalar per helt kalenderdygn, samt fem hela kalenderdygn per månad samt att fk inte längre reglerar detta längre, så något i detta stämmer inte

Trodde jag med, men läste på efter den här tråden..

De har ändrat så att man kan göra nettoavdrag på underhållsstöd om man har dom på umgänge eller en överenskommelse med boendeföräldern gällande umgänge.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsstodlank

"Ska jag betala mindre om mitt barn bor tillffälligt hos mig?

Ja, om du och den andra föräldern har ett avtal eller en dom om umgänge. Då kan du begära nettoberäkning för att få göra ett stående avdrag. Nettoberäkningen utgår från det antal dygn per år som domen eller avtalet säger att barnet ska bo hos dig."
  • Handduk
    Anonym (jur) skrev 2019-06-01 13:25:14 följande:

Vad är skälet att du anser att du inte ska stå för din del av försörjningsansvaret gällande era gemensamma barn?

Det var inte riktigt så jag menade. Jag bekostar betydligt mycket mer gällande barnen än den andra föräldern.

Men den lilla summa som exet betalar täcker inte hälften av utgifterna
  • Brumma
    Handduk skrev 2019-06-01 18:51:58 följande:

Det var inte riktigt så jag menade. Jag bekostar betydligt mycket mer gällande barnen än den andra föräldern.

Han ska inte betala hälften av utgifterna. Han ska betala sin del, vilket tillsammans med din del SAMT barnbidrag bör täcka gott o väl sålänge DU inte VÄLJER aktiviteter, kläder, boende osv som kostar mer än normalt. Men då är det ditt val.

Vad kostar mer än 8000:- i månaden för barnen menar du?
  • Anonym (jur)
    Handduk skrev 2019-06-01 18:51:58 följande:

Jag vet inte hur Er ekonomi såg ut när/om ni levde tillsammans och inte heller hur den ser ut nu.

Lite matematik,
    2 barn x 1573 (underhåll) x 2 föräldrar = 6292
    2 barn x 1250 (barnbidrag) = 2500

Summa per månad 8792

Nu får inte TS hela beloppet då det görs nettoavdrag för vissa dagar, men värt att notera är att då har den andra föräldern kostnader för barnen och i viss mån så minskar kostnaden för TS även om det kanske inte motsvarar avdraget men å andra sidan så har den andra föräldern kostnader som går att härleda till barnen på motsvarande sätt när barnen inte är hos den föräldern.
Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållstöd