Behöver hjälp ang underhållstöd
Har efter mycket om och men fått en dom i tingsrätten att barnen ska bo mest hos mig men vara hos den andre föräldern varannan helg samt varannat skollov och tot 4 veckor på sommaren. Kallar den andre föräldern X.
Jag fick via försäkringskassan beslut om underhållsstöd för barnen (minsta beloppet 1573 kr/barn) då X inte ville betala underhåll.
Har sedan fått ett brev från FK att X har ansökt om avdrag för de dagar barnen är hos hen per år. vilket genererar ca 800-900kr mindre per månad i underhåll.
Vad finns det för regelverk egentligen? menar FK att jag ska försörja två barn nästan på heltid på knappa 2000 kr per månad i underhåll?
Trodde minimibeloppet var just ett MINIMIBELOPP?
Jag står för allt kring barnen, kläder, försäkringar, fritidsavgifter, hårklipp, vaccinationer etc etc.
Kommer jag om detta med avdraget går igenom bli återbetalningsskyldig för motsvarande belopp för alla månader jag fått underhållsstöd?? Det blir en ganska stor summa isåfall :(
Behöver verkligen bena ut vad som gäller. Trodde inte man fick göra avdrag för tex extra umgänge vid lov osv. då vanliga kostnader som försäkringar, fritidsavgift etc löper på oavsett.
Någon som vet?