Vill skaffa barn, ung mamma
Som du skriver själv är ekonomin bra att ha koll på. Som gravid och med bebis är det större risk än i livet i övrigt för behov av sjukskrivning. Reder ni er tex om du behöver vara sjukskriven och din kille föräldraledig samtidigt (så blev jag o min kille tvugna att göra)? Om barnet är sjukt och ni inte kan jobba som planerat, funkar det? En bra SGI och en buffert på banken var det som gjorde att vi klarade det ekonomiskt.
Att studera och ha småbarn kan vara en jättebra kombination om den andra föräldern har en ok inkomst och utbildningen är lite slapp. Men om utbildningen är krävande kan det istället bli jättejobbigt - så det beror mao på vad din kille vill plugga (och hur lätt han har för studierna).
Sen kan det vara en sak att ha i bakhuvudet att väldigt många av de som får barn innan typ 24-25 års ålder separerar inom bara några år. Dels för är det tufft att bli förälder (för alla, oavsett ålder), dels förändras man fortfarande ganska mycket som person i er ålder och risken är större att man växer ifrån varandra. Sen tror jag att ekonomin spelar in också. Många har ju sämre ekonomi när de är unga och det kan så klart ge stress.
Tänk igenom att ni båda klarar er bra ekonomiskt om ni skulle gå isär. Du kanske vill studera om några år - skulle du klara det om du blir ensamstående förälder? Många unga mammor har låg inkomst och låg utbildningsnivå även som 30-åringar, just för att det är ganska stor risk för separation och att det är svårt att studera som ensamstående (fäderna är ofta lite äldre och klarar sig bättre).
Jag tänker så här: börja planera och förbereda er för att bilda familj. Spara pengar, plugga etc. Om bara några få år har ni fasta inkomster, en buffert på banken och några år till tillsammans med med- och motgångar som gjort er ännu tryggare i er relation = en enklare situation för er för att kunna ge ert barn det bästa ni kan.
Jag förstår din längtan. Kan du kanske få utlopp för den genom att känna att det ni gör nu är just en förberedelse för att få ett litet barn?