• P0MP0M

Vi är livrädda att dottern ska sätta i halsen.. hur ska vi våga ge vår 1-åring vanlig mat?

Mitt tips, gå en kurs (eller be någon som kan visa) i hur man hjälper ett barn att få upp om något fastnat. Det är inte svårt och man grips inte av panik OM det händer (igen).

Sen till tips på mat: koka eller ugnsbaka morötter/sötpotatis/palsternacka etc till mjuk konsistens -låt henne plocka själv med små bitar, några i taget. Spagetti/nudlar/bönpasta -ge ett strå i taget (ingen kvävningsrisk, men mycket uppskattad form). Likaså brukar jag riva grönsaker så de blir i nudelform. Majs och ärtor en i taget kommer inte fastna ens hela (det krävs en glupsk liten som matar flera på en gång). Bitar av mjuk avokado är kanon också, börja med halvmosade små bitar och låt henne äta själv, kladdigt ja men kul och lärorikt! Min tös har ätit i stort samma som oss sen 6 månader och alltid själv, så kan komma på hur många förslag som helst. Bebisar har f.ö en bra host/kväljningsreflex som blir än bättre/finslipad med tiden, så bered er på att hon kommer använda den ibland. Men återigen kolla upp hur man gör och ta det lugnt, trotts 6 månader av att käka vanlig mat (och större delen utan tänder) så har det bara hänt oss en gång och det var inte under matstund ens:D men lite hostande har definitivt skett!

• P0MP0M

Inser att jag gav ett svar ni inte riktigt var ute efter, ursäkta det! Men jag tror rädslan/oron blir mindre om man vet hur man gör i en situation (det är faktiskt inte svårt, men bra att ha provat på docka). Ta det långsamt, bestäm er för att vid varje måltid ge någon extra sak (ärta/böna/några riskorn/en makaron/korvbit/insidan ur en tomatbit). Skynda långsamt, hon överlever nog ett tag till på burkmat så vänj er en bit i taget;)

Svar på tråden Vi är livrädda att dottern ska sätta i halsen.. hur ska vi våga ge vår 1-åring vanlig mat?