Vi är livrädda att dottern ska sätta i halsen.. hur ska vi våga ge vår 1-åring vanlig mat?
Vår dotter är 11 månader, hon äter ofta burkmat och då för 8 månaders. Vilket inte är något konstigt egentligen, eftersom de inte finns burkmat för 9,10 eller 11 månader. Utan nästa steg är 1 år.
Problemet är att både jag och min partner är livrädda för att ge henne saker hon kan äta själv. Vi har gett henne någon enstaka majskrok. Annars inget.. inga små brödbitar, inga makaroner med smör, ingenting sånt som hon förmodligen borde ha fått vid det här laget.
Rädslan härstammar från ett tillfälle då hon var 6-7 mån och vi gav henne en majskrok som hon satte i halsen. Min sambo skrek i panik på mig, vi fick vända henne och dunka henne i ryggen och tillslut hostade hon upp den. Efter det här är vi båda sjukt rädda för att hon ska sätta i halsen och kvävas :(
Vid de tillfällen då vi försöker ge dottern lite större bitar (som fortfarande är extremt små), så får hon direkt kväljningar. Vid några tillfällen har det låtit som att hon satt i halsen. Och ett par gånger har hon börjat spy. Hon verkar alltså inte riktigt fixa större bitar heller..
Men jag blir frustrerad på oss. Det känns som vi sinkar hennes utveckling. Vad bör en 11 månaders kunna äta? Hur kommer vi över den där jäkla panikångesten för att hon ska kvävas av mat?