Inlägg från: Anonym (Frågetecknet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frågetecknet)

Tror du att alla kan vara otrogna?

Anonym (OT) skrev 2019-05-06 17:07:31 följande:

Det är inte omöjligt att vara stensäker på att man inte ska vara otrogen. För mig har det aldrig funnits ett alternativ om att vara otrogen för att jag helt enkelt aldrig skulle klara av att såra en person jag älskar eller tycker om väldigt mycket. Jag var inte ens intresserad av otrohet i 15- 30 års ålder trots att jag hade flera som uppvaktade mig.  

Jag ogillar däremot otrohet så starkt som vissa som haft alkoholiserade föräldrar avskyr alkohol. Jag vet att jag aldrig kommer agera så mot en jag älskar och när mina känslor tar slut så avslutar jag (så som jag alltid gjort).

Jag har inte varit med om otrohet heller så att jag på något vis skulle känna mig berättigad att hämnas eller liknande.

Det skulle kunna vara många (bla jag) som skrev detta. De flesta avskyr otrohet och skulle aldrig såra någon de älskar på vilje. Speciellt inte genom att gå till nån annan.

Men.. när relationen krisar så svalnar ofta kärlekskänslorna ocå och man blir därför mer mottaglig för frestelsen. Det är lätt att tacka nej till fina saker så länge man inte har kapital att äga det. Först när du står öga mot öga mot frestelsen, i rätt ögonblick i livet, så kan du egentligen vara nått så när säker på ditt svar.

Så tror jag människan överlag är funtad. Vi tror vi är så säkra på hur vi kommer att agera om vi hamnar i en viss situation men det är egentligen inte förrens vi är där som vi egentligen kan utvärdera/veta säkert. Jag tror det har mycket med självinsikt att göra.
  • Anonym (Frågetecknet)

Finns det någon här som tycker det är accepterat att vara otrogen om man har särskilda skäl? Finns det någon här som tycker det är accepterat att vara otrogen oavsett anledning? Motivera svaret :)

• Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (OT) skrev 2019-05-06 18:22:50 följande:

Ja, det stämmer jag är känslostyrd. Eftersom jag inte klarar av att såra de jag älskar eller har respekt för så kan jag inte vara otrogen. Jag accepterar att jag inte får alla behov uppfyllda i livet. Jag värderar vad som är viktigast för mig, och försöker få det så bra som möjligt, Vare sig det gäller arbete eller förhållanden.

Tycker det låter konstigt att vi skulle styras så mycket av våra behov och känslor att vi skulle tappa förnuft och tankeförmåga. 

Har varit i situationen att jag tappat känslor i förhållande förut. Så kan med säkerhet utvärdera att jag inte skulle vara otrogen. Jag har även blivit kär och förälskad i andra, det säger jag inte emot. Men det är inte detsamma som att vara otrogen, då jag avslutat förhållandet eller lämnat föremålet för förälskelsen.

Jag är ingen romantiker utan en realist.

Vad tror du då om att kombinera realist och känslomänniska i detta scenario:

Din partner uppfyller inte riktigt dina känslokrav och då säger realisten i dig att du inte är lycklig och borde göra slut. Känslomänniskan tänker på barnen och det gemensamma livet. Hon gräver ner sig och blir deprimerad. Sexlusten tvinar och mannen är jämt sur och det hela blir en ond cirkel. Du fördriver tiden med ett mobilspel och det plingar till i chatten. Ett privat meddelande från en man vars meddelande tilltalar dig till den grad att du svarar. Konversationen är sen igång. Du skrattar för första gången på länge och ett leende sprider sig i ansiktet. Nu fortsätter spela och skriva vänskapliga meddelanden. Du öppnar upp dig och berättar att du har en man och barn men är lite olycklig. Han berättar att han skilt sig förra året och hur skönt det var att ta steget. Du får förtroende för mannen och ser fram emot era chattstunder. Realisten i dig säger åt dig att lägga ner men förhandlar samtidigt med dina känslor om att det funkar eftersom ni chattar på ett vänskapligt plan och allt är oskyldigt. Du fortsätter chatta ett par månader sen märker du att känslorna för honom är starka. Han uppfyller all glädje i din gråa vardag. Du inser snart att du är förälskad. Och då bekänner han att han är kär i dig. Du har nu olika val. Vad gör du?
  • Anonym (Frågetecknet)
    Pope Joan II skrev 2019-05-06 13:45:54 följande:

Jag har genom hela livet haft och har fortfarande en hög sexdrift, jag skulle ändå aldrig vara otrogen. Då skulle jag avsluta den relation jag har. 

Har du haft samma partners hela tiden? Och vad har du gjort när sexlusten varit sämre eller sexlivet sämre? Likaså känslolivet. Hur har du löst det?
  • Anonym (Frågetecknet)
    KlantSmurfen skrev 2019-05-06 23:45:56 följande:

Vet att du menar hypotetiskt och andra problem kan komma senare men om det är något man stör sig på och mår dåligt av...extremt konflikträdd inget man helt plötsligt råkar bli, problemet har ju varit där sen dag ett.

De som lämnar direkt ger ju upp väldigt snabbt men de som accepterar har ju också av någon anledning gett upp, för att det är jobbigt att bryta upp?

Har man varit tillsammans i många år kan det vara svårt att bryta men i övriga fall har man nog en del att jobba på själv och är man kvar i ett dåligt förhållande eller bara saknar känslor för att man inte vill bryta upp kommer gräset alltid att vara grönare.

Om man inte mår bra i förhållandet är det då inte bättre att lägga korten på bordet och ställa ultimatum? Saknar man känslor är det ju bättre att jobba på att bryta än att glida med i förhållandet. Jag tror att man blir mer stärkt som person om man bryter upp än att gå och vänta på att det dyker upp något bättre, hur blir det om nästa förhållande inte funkar?

"Är detta fel? På vilket sätt?"

Ditt exempel utesluter inte att man avslutar den gamla relationen först.

Det hade varit en helt annan sak om förhållandet är bra men man håller gärna lite koll ifall gräset är lite grönare.

Jag håller delvis med dig här. Men inte när det gäller ultimatum.

Jag kan ta ett exempel från verkligheten istället.

Min sambo har lovat mig att laga en sak (vill inte gå in på detaljer men jag kan inte påverka det) sedan dag ett. Jag har verkligen försökt allt för att få honom att förstå hur viktigt det är för mig att han fixar den här saken och han säger att han ska ta tag i det. Men inget händer. Igår frågade jag honom vad jag ska göra för att få honom att göra det. Han sa att jag inte kunde påverka honom alls. (Han är sjukt envis) Då frågade jag om det bara fanns två val. Dumpa eller acceptera och sluta tjata. Han sa ja. Alltså kan man säga att jag har 1 val nu. Jag får slänga ut honom trots att jag älskar honlm och allt annat är bra. Alltså ställa ultimatum. Nu vet jag att det inte kommer att hjälpa. Jag måste samla kraft så jag överhuvudtaget är beredd på att skiljas åt. Annars är mitt ultimatum helt tomt, precis som hans löfte.

Jag kan ocå välja att göra som ditt exempel. Fortsätta relationen men samtidigt spana på andra för att vara beredd..

I vilket fall som helst så känns det inte rätt att göra så. Det hade sårat mig enormt om jag vetat att min sambo spanar på andra tänkbara flickvänner.

Hur tänker du när du menar ultimatum?
  • Anonym (Frågetecknet)
    Pope Joan II skrev 2019-05-07 08:05:57 följande:

Är han den enda i världen som kan laga den där saken? Om inte så förstår jag inte varför du inte ordnar det på annat sätt? 

Han är den enda som har tillgång till det som behöver fixas. Tyvärr. Tro mig jag har försökt med alla möjliga sätt, men det handlar bar lättja och lathet. Det är jobbigt. Detta kostar honom tusenlappar varje månad som bara slängs ut i sjön för inget och som kunde gått till betydligt viktigare saker. Ja vi har delad ekonomi men det går ut över hela förhållandet.
  • Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (OT) skrev 2019-05-06 19:56:26 följande:

Det intressanta i denna undersökning är att det är mycket fler kvinnor som röstat på "nej" än män.  De flesta verkar ha röstat efter vad de själva skulle kunna tänka sig göra, och inte efter hur de tror att andra gör.

Det kan ligga lite i det. Många är så säkra på sitt svar.
  • Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (Bork) skrev 2019-05-08 17:26:59 följande:

Nej. Men vi är alla olika. Vi är olika långt ifrån att kunna det men vissa jättenära och vissa i praktiken helt obenägna. Precis som några aldrig skulle äta kött eller klä sig i kortkort så finns det de som inte är intresserade av att vara otrogna eller som har mycket lättare att följa regler som de satt upp för sig själv.

Vissa klarar ju inte ens att hålla sig ifrån läsk och kakor ens när de själva vill låta bli. Och motsatsen till den personligheten finns ju också, DET är en typ av personlighet som jag dras till ;)

Väldigt intressant inlägg!

Jag är själv vegetarian och skulle aldrig äta kött. Jag skulle heller aldrig VILJA vara otrogen. Men jag lärde känna och blev kär i min nuvarande sambo under tiden jag var i en relation. För en del innebär det otrohet även fast vi aldrig sågs i verkligheten förrens efter jag separerat. Jag var på väg att avsluta förr eller senare så det var bara en tidsfråga. Han dök upp i rättan tid då jag var i valet och kvalet att avsluta. Han tog mig över till ^lämna^-sidan.
  • Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-09 04:22:16 följande:

Jag förstod hur du menade i alla fall. Jag tror att vissa gör en dygd av nödvändigheten. Man vet egentligen innerst inne att man inte skulle få någon partner-in-crime, men då intalar man sig att man är en väldigt moralisk person som aldrig skulle göra så. För att det känns bättre så.  Blev du kär i henne innan du hade träffar henne i verkligheten? Det här är lite OT, men jag är nyfiken i alla fall. Blev du kär i hennes personlighet, efter vad hon skrev på ett forum, eller? Och det fanns inget hos henne som förstörde känslan när du träffade henne i verkligheten? För i min erfarenhet är det ofta så, att man blir kär i en fantasibild när man blir kär i någon på nätet, och sedan blir man besviken på personens kroppsform eller sätt att gå eller röst eller lukt eller något. 

Jag förstod att du uppfattade mig som man. Jag är kvinna jag med :)

För att svara på din fråga så var det han som tog första kontakten på ett helt neutralt ställe men som har med vår gemensamma hobby att göra. Det blev naturligt att skriva till varandra. Jag satt sidan om mitt ex när vi fick kontakt. Han läste allt vi skrev till varandra till en början. Men han brydde inte sig. Var ingen svartsjuk typ och litade på mig.

Jag hade heller inga baktankar utan tyckte det var en trevlig person bara. Men så eskalerade det. Jag kände förtroende för honom och blev förälskad i hans personlighet. Vi chattade i säkert ett halvår innan vi träffades. Han hittade mig på fb och såg hur jag såg ut. Och jag fick se bilder på honlm. Och ärligt så tyckte jag inte att han var så snygg. Han var en nörd ;)

Men jag var kär och är det fortfarande. Det kvittar hur han hade sett ut. Nu tycker jag såklart att min karl är den vackraste och hetaste som finns!

Däremot tror jag oxå att det är vanligt när man ses på nätet att man målar upp en illusion och sen blir besviken. Eller som i mitt fall, det går så långt innan man ses irl att utseendet inte längre spelar roll.

Som kvinna tänkte jag mycket på vad han skulle tycka om min kropp när vi träffades. En bild säger så lite liksom. Speciellt mina! :)

Men när vi närmade oss första dejten så hade vi inte hört varandras röster ens så båda var extremt nervösa om vad den andre skulle tycka. Vi bestämde därför ett kodord som vi skulle säga om det inte klickade så behövde den andre inte oroa sig hela kvällen. Ändå tror jag att han var mest nervös innan men jag blev mer nervös på dejten.
  • Anonym (Frågetecknet)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-08 22:59:52 följande:

Din definition. I samtliga trådar om otrohet här på FL kan du läsa många med en annan åsikt. Jag brukar ofta hamna i just diskussioner om definitioner och diskrepans angående det mellan partners. 

Att chatta intimt med andra ser många som svartsjuka är mitt intryck. Att hemlighålla sådant för sin partner framförallt. 

Här är en artikel:

www.mabra.com/5-typer-av-otrohet-och-vad-du-behover-veta-om-dem/ 

Vad har du för åsikt? Inte vad du läst eller vet utan vad du tycker? Din moral och definition om otrohet?

Är det otrohet oavsett om jag separerade innan vi hörde varandras röster eller träffades i verkligheten? Tycker du att jag var otrogen för att min dåvarande inte tyckte om att jag chattade eller för att du trodde att han inte visste det? Alltså att jag gick bakom hans rygg. (Det gjorde jag ej) han hade tillgång till konversationen ett par månader när det låg på vänskapligt plan. Berätta gärna
  • Anonym (Frågetecknet)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-09 12:29:54 följande:

Min åsikt är ovidkommande. Man kan väl säga att jag har mycket högt i tak och inte så snar att döma kring det här.

Men eftersom jag har en grav problematik i ämnet kanske det är missvisande. Vill man bilda sig en uppfattning och helhetsbild finns det många studier i ämnet. 

Din åsikt är kanske ovidkommande för dig? Jag tycker att den är lika viktig som vem som helst.

Det verkar vara många som helt och hållet går på känsla när det kommer till otrohet. Istället för definitioner menar jag.
  • Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (Ja) skrev 2019-05-02 16:43:46 följande:

Ja det tror jag. Givetvis är sträckan dit olika lång för olika människor, och för vissa krävs det kanske extrema saker, men jag tror att alla kan vara det, speciellt om flera olika faktorer samverkar.

Tex. Man kanske kan hantera ett nästan obefintligt sexliv. Man kanske även kan hantera att en söt tjejkompis försöker förföra en när man är ensamma ihop. Men det där ihop med att frugan har avslöjats med att själv vara otrogen, man grälar kring detta och allt detta händer i kombination, då kanske man "trillar dit"?

Du tänker alltså att otrohet är ett sätt att hämnas på?

Har du varit med om det nån gång?
  • Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (Ja, absolut) skrev 2019-05-03 06:30:47 följande:

Ja, det tror jag absolut. För vissa sitter det dock väldigt väldigt långt inne. 

Sen beror det på vad parterna i ett förhållande anser vara otrohet. Vissa har ju extrema krav. 

Viktigt är ju att man gemensamt bestämmer en riktlinje och håller sig till det. Om min partner anser att krama någon av motsatt kön är otrohet, ja då får jag ju välja om jag godtar det eller inte. (Gör jag inte, jag anser att det är extremt, just sayin´)

Sen får jag ju hålla mig till det som vi kommit överens om eller riskera att min partner kommer på mig. 

Personligen är jag en sådan som inte är otrogen. Har alltid trott att jag inte kan vara det, men nu börjar jag tvivla. Vi har det fruktansvärt dåligt jag och min man just nu. Problemet är att han inte tycker det. 

Och plötsligt fullkomligt vimlar det av heta karlar överallt! Men har ännu inte varit otrogen. Kan dock inte säga säkert längre att jag inte kommer att vara det. Jag är till 99% övertygad om att jag inte kommer att vara otrogen, men trots allt finns en viss tvekan numer. 

Har du inga funderingar på att avsluta förhållandet? Mår du inte bra och han inte vill ta det till sig så kommer det ju inte lösa sig om du är otrogen heller? Eller vad tror du?
  • Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (OT) skrev 2019-05-09 13:45:44 följande:

Det där var väl rätt givet, går ju knappast att säga att det inte stämmer. Lite roligt att någon motsäger sig det. 

OT 

Jag skulle vilja göra ett tillägg på ditt inlägg, vad jag tror också kan ha betydelse utöver tillfälligheter och valmöjligheter. Människor har olika bakgrund (jag, min syster och bror är extremt mot otrohet för det vi varit med om i barndomen).Om man t.ex haft otrogna föräldrar kan det nog slå åt båda hållen, att man blir extremt anti otrohet eller att man går i sina föräldrars fotspår. 

Människor är olika känsliga. Vissa är mer känsliga och empatiska och har svårare för att såra andra utan att själva må dålig, medan andra inte har lika svårt för sådant. 

En del ser ingen vinning i att vara otrogna eftersom de helt enkelt lämnar om de bli kära i en annan. De är inte rädda för att separera/skiljas vilket vissa andra är. En del stannar kvar i dåliga förhållanden, för att de hellre är i ett dåligt förhållande än ensamma. Andra är hellre ensamma än i dåliga förhållanden.

Vissa människor är inte lika intresserade av sex, så att de har svårt att motstå några ONS.

Det finns säkert fler avgörande faktorer men det var några till jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg.

Jag tror absolut att du har rätt. Er uppväxt har präglat er. Även om det var hemskt för er alla så kan det ha gjort er mer aktsamma på valet av partners?

Är oxå övertygad om att många stannar för att de vet vad de har men inte vad som kan komma. De (som jag själv) som faktiskt inte tog tag i separationen förrens en annan fanns i bilden. Först då vågar man, för då är man inte ensam.

Läste en artikel i en tidning för lite sen. Det stod om anledningen till att singlarna är överrepresenterade. Det är ju deras marknad nu. Det har aldrig funnits så många singlar som nu. Och de flesta raggar på internet och har då flera bollar i luften och även om det klickar så vågar ingen släppa taget helt och ägna sig åt en person. För att de är rädda att bli dumpade.
  • Anonym (Frågetecknet)

[quote=79615233][quote-nick]Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-09 14:44:51 följande:[/quote-nick]Ja, men försöker man styra sin partners FANTASIER så är man ju paranoid och extremt kontrollerande. Dessutom finns det ingen möjlighet att det skulle gå - hur skulle du kunna veta om din partner hade även andra fantasier, även om hon berättade om vissa för dig? Låter helt sjukt!

Begreppet "känslomässig otrohet" kan jag dock acceptera, även om det inte förekommit sex, om det handlar om en man och en kvinna som har ett nära vänskapsförhållande och utvecklar romantiska känslor för varandra utan att "göra något". Och då inte bryter vänskapsförhållandet, utan i stället fortsätter att träffas och gottar sig i de romantiska känslorna, kanske till och med talar öppet om dem. Anförtror varandra saker som inte partnern därhemma fått veta, sådana saker.

Fast om ovanstående bara sker på nätet, och personerna aldrig träffat varandra IRL, så skulle jag inte kalla det ens för "känslomässig otrohet". Då är det bara en lek, en del av fantasilivet - som alla måste få ha. Höll min man på med sådant, skulle jag bara sucka och vänta tills det gick över... men ändå vara lite extra vaksam, ifall han skulle ha börjat träffa kvinnan IRL trots allt.[/ Menar du hypotetiskt? Hade du ärligt talat varit helt ok med att han chattar med andra kvinnor om han velat det?

• Anonym (Frågetecknet)
    Konservativ skrev 2019-05-09 17:32:19 följande:

Nej, alla kan inte och vill inte vara otrogna. Även vid världens undergång eller krig.

Kan du resonera mer kring dina tankar? Varför tror du att det är så?
Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?