Tror du att alla kan vara otrogna?
Det är inte omöjligt att vara stensäker på att man inte ska vara otrogen. För mig har det aldrig funnits ett alternativ om att vara otrogen för att jag helt enkelt aldrig skulle klara av att såra en person jag älskar eller tycker om väldigt mycket. Jag var inte ens intresserad av otrohet i 15- 30 års ålder trots att jag hade flera som uppvaktade mig.
Jag ogillar däremot otrohet så starkt som vissa som haft alkoholiserade föräldrar avskyr alkohol. Jag vet att jag aldrig kommer agera så mot en jag älskar och när mina känslor tar slut så avslutar jag (så som jag alltid gjort).
Jag har inte varit med om otrohet heller så att jag på något vis skulle känna mig berättigad att hämnas eller liknande.
Men.. när relationen krisar så svalnar ofta kärlekskänslorna ocå och man blir därför mer mottaglig för frestelsen. Det är lätt att tacka nej till fina saker så länge man inte har kapital att äga det. Först när du står öga mot öga mot frestelsen, i rätt ögonblick i livet, så kan du egentligen vara nått så när säker på ditt svar.
Så tror jag människan överlag är funtad. Vi tror vi är så säkra på hur vi kommer att agera om vi hamnar i en viss situation men det är egentligen inte förrens vi är där som vi egentligen kan utvärdera/veta säkert. Jag tror det har mycket med självinsikt att göra.