Anonym (OT) skrev 2019-05-06 16:30:37 följande:
Svarar så gärna hur jag skulle agera. Det är dock svårt eftersom jag troligen aldrig skulle kunna hamna i en exakt likadan situation.
Först och främst hade jag aldrig gått med på att den jag ska leva med är så konflikträdd att den inte klarade av att prata med mig. Vi hade troligen aldrig blivit tillsammans överhuvudtaget För mig är kommunikation så viktigt att det är en av sakerna som får mig att bli förälskad till att börja med. Jag vill ha en partner som lyssnar på mig och som jag kan och vill lyssna på. Jag skulle aldrig känna mig viktig för honom om det jag sa var ointressant, och vad ska jag med en partner till som inte bryr sig om hur jag känner?
Om jag trots allt hade hamnat i den situationen hade jag krävt att vi pratat ut ordentligt. Det hade varit ett villkor om förhållandet ska fortsätta. Kanske bett om professionell hjälp, ifall han är tillräckligt intresserad av att fortsätta vara med mig. Eftersom jag till att börja med aldrig hade blivit förälskad i en konflikträdd man som inte vill lyssna på mig. hade jag antagit att något gått snett med tiden. Vilket skulle innebära att det inte ligger i hans personlighet, utan finns någon bakomliggande orsak att gå till botten med. Då hade professionell hjälp varit ett alternativ, om det inte gick att reda ut själva.
I det fall att ovanstående inte hade hjälpt, hade jag inte haft något problem att avsluta förhållandet. Jag anser att det helt enkelt inte går att leva med någon som inte är intresserad av att kommunicera med mig, eller som inte bryr sig om mina känslor.
Det hade inte haft någon betydelse om jag haft känslor kvar för min partner. För jag hade inte ansett att känslorna var besvarade om han inte var mån om mig.
Jag misstänkte att det skulle misstolkas. Stryk delen med kommunikation och konflikträdd och byt ut det mot nått annat som passar bättre.
Mitt ex hade ibs och gick därför knappt ut. Skulle vi åka iväg en hel dag så vägrade han äta nånstans. Det var extremt påfrestande för mig. Vi kunde aldrig fika, äta lunch, gå på dejt som innebar nått ätbart, och framförallt var det ett jäkla meck varje gång. Till slut tröttnade jag men det tog många år innan jag lämnade. Vi hade trots allt villa, Volvo och hund...
Jag menar alltså att slumpen kan avgöra om vi utsetts för frestelsen eller ej. Att få känslor för någon behöver inte betyda att man ska agera på dom. Det behöver inte heller innebära att man är beredd att lämna den man älskar. Det behöver ju inte ens betyda att man säger något överhuvudtaget.
Vart vill jag komma? Jo jag menar att det är omöjligt att vara stensäker på att man aldrig kommer att vara otrogen när slumpen och livets gilla gång kan sätta käppar i hjulen. Livet och partnern är inget konstant. Det är rörligt och kan ändra sig från ena dagen till andra.
Diskutera gärna vidare om du har tillägg på ditt förra inlägg.