Inlägg från: Anonym (Statistikern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Statistikern)

Tror du att alla kan vara otrogna?

Ok. Ytterligare en tråd det blir en kvasidiskussion av istället för input kring frågeställningen. 

Jag tror att de allra, allra flesta kan vara otrogna under vissa betingelser. Helt oavsett om de är män, kvinnor, ickebinära eller annat. Mänskliga helt enkelt.

• Anonym (Statistikern)
    Anonym (.) skrev 2019-05-02 14:19:48 följande:

Riktigt supertrist att du bara har kvinna/man som alternativ. Trodde inte att okunskapen var så stor och utbredd.

Ja, självklart kan alla vara otrogna. Det finns ingen generell sanning som definierar exakt vad otrohet är, var gränsen går. I allmänhet anser den som känner sig sviken att den har tolkningsföreträde och har hela sanningen. Den som anklagas för att ha svikit anses ljuga så det spelar ingen som helst roll vad den säger.

Så självklart kan alla vara otrogna och de flesta är det eller blir anklagade för det. Om det inte är sexuell förbindelse så pratar man om emotionell otrohet.

Håller med om det fetade och tillägger att det finns fler definitioner av otrohet än så. Alltså sexuell och emotionell(att få känslor för någon annan än sin partner menar jag då)
  • Anonym (Statistikern)
    Anonym (S) skrev 2019-05-02 18:31:40 följande:
    Nja, som sagt. Jag tänkte på intersex, inte (främst) trans. T.ex. modellen Hanne Gaby Odiele ser ut som vilken kvinna som helst, men föddes utan livmoder men med invärtes testiklar som konverterar testosteron till östrogen naturligt och hon har kromosomerna XY. Det är så hennes fysiska kropp är helt naturligt, inget hon gjort med hormonbehandlingar eller kirurgi. Intersex är faktiskt rätt vanligt.
    Ok. Så en poll på ett familjeforum ska definieras efter ett enda känt exempel? Något annat alternativ du tänker dig? Är den gemensamma nämnaren egentligen människa i frågeställningen och man är lite nyfiken på om män och kvinnor, den överlägsna majoriteten, tänker olika? Män som identifierar sig som kvinnor röstar efter det och tvärtom?
  • Anonym (Statistikern)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-02 19:39:37 följande:
    Ja, men det är väl klart att "bara" känslor inte är otrohet? Man ska inte urvattna begreppen för då förlorar de sin kraft. Det är väl snarare så, att man visar prov på stor karaktärsstyrka, om man blir kär i någon annan, och det är besvarat, och man väljer att inte agera på det ändå? Då ska man väl inte behöva höra att man ändå har varit otrogen?

Fast det är ju inte så när man definierar de huvudsakliga "kategorierna". Emotionell otrohet är alltid med och i många undersökningar det som anses "värst". Kan även gälla att "bli kär" i någon på nätet(vilket antagligen oftast är att ha någon att diskutera känsliga saker med som är jobbigt att ta med partnern och gemensamma nämnare, inte "kärlek")
    Runt 12% anser att porr är otrohet(i en av många undersökningar). Det ger alltså 88% som inte gör det. Upplagt för slitningar för dessa 12%.

• Anonym (Statistikern)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-02 20:00:29 följande:
    Ja, men då är det fel på de "undersökningarna". Otrohet är när två människor haft sex med varandra trots att de är upptagna. Punkt. Att man känna irritation eller rentav svartsjuka, om ens man har andra typer av relationer med andra kvinnor (och vice versa) är en annan sak. Vissa blir ju till och med svartsjuka om deras män har en (i deras ögon) för nära relation med sin syster, mor eller dotter sedan förr... Men detta har ändå inget med "otrohet" att göra. 

Jaha. Det var väldigt bestämt och lämnade inte utrymme för diskussion direkt.

De flesta nog inte delar din åsikt och definition. Delar en länk som i sin tur länkar till andra länkar och rapporter:

https://www.mabra.com/5-typer-av-otrohet-och-vad-du-behover-veta-om-dem/

• Anonym (Statistikern)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-03 11:28:32 följande:
    Men alltså, ord betyder ju det som de betyder. Inom ett språkområde MÅSTE man ha samma definition på ord - det funkar inte om vissa menar "dator" när de säger "spegel". 

Och igen då (jag vet inte om jag uttrycker mig oklart?), man kan bli sårad för många saker som inte är "otrohet" i strikt bemärkelse. Jag skulle också bli sårad om jag fick veta att min man har haft en relation med någon annan, även om de lyckats avhålla sig från att ha sex. Men då har han fortfarande inte varit OTROGEN. Jag skulle nog kalla det för att han har svikit mig känslomässigt. Om han har varit otrogen eller inte behöver inte ha något att göra med graden av hur sårad jag blir. 

Fast nu har man ju inte det. Det är ett paraplybegrepp, precis som många andra ord är det. Och man får det inte bara för att just du vill det. Det är faktiskt enklare om du anpassar dig till majoriteten istället för att driva kampanj för ett ords betydelse på ett nätforum. Speciellt om du hänger dig till diskussioner i ämnet är det upplagt för missuppfattningar.
    Ren ordalydelse är det motsatsen till trogen. Trogen har olika definitioner, så då blir det såklart detsamma för otrogen.

https://www.synonymer.se/sv-syn/otrogen

• Anonym (Statistikern)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-03 13:04:37 följande:
    Men så här då. Om du läser i en roman att "Margareta var frånskild. Hon hade valt att lämna sin man, sedan hon fått reda på att han varit otrogen efter 20 års äktenskap". Skulle du då tro att Margaretas exman hade gett en kvinnlig arbetskamrat en kram, eller att han hade suttit uppe och chattat om nätterna med en kvinna i USA som han aldrig träffat i verkligheten?

Sedan kan det finnas gränsfall, som när Bill Clinton påstod han inte hade varit otrogen med Monica Lewinsky, eftersom de bara hade haft munsex och petting men inte samlag. Inte ens detta höll dock i rätten... Om det höll för Mrs Clinton vet vi inte, men jag skulle inte tro det - den tanten är iskall.

Men så här då.
    Ordet otrohet har olika betydelser och definitioner oavsett vad du skriver och det kan du inte ändra på med förvirrade resonemang. Det är ju helt givet att det inte har en betydelse som endast involverar kroppsdelar och sex. Eller tänker du att man måste ha sex om man svär trohet till kronan, kungen, gud eller vad du vill?

• Anonym (Statistikern)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-03 15:56:16 följande:
    Nä, men då framgår det ju av sammanhanget. "Äktenskaplig trohet", som man svär om man gifter sig i kyrkan, har alltid avsett sex. "Otrohet" var dessutom straffbart i Sverige förr, och ännu längre i Storbritannien där ordet är "adultery":
    adultery
     noun
    adul·?tery | \ ?-?d?l-t(?-)r?  \
    plural adulteries
    Definition of adultery

: voluntary sexual intercourse between a married person and someone other than that person's current spouse or partneralso : an act of adultery

Synonyms & Antonyms for adultery

Synonyms

cheatinginfidelitymisconducttwo-timingunfaithfulness

Antonyms

faithfulnessfidelity

Du snurrar in dig mer och mer. Ska du dra in andra språk i syfte att få resten att definiera otrohet enligt dina önskemål? 
    Adultery betyder "utomäktenskapligt sex". Definitionen av "utomäktenskapligt sex" är olika enligt olika religiösa och sociala normer. Som du kanske känner till kan man dömas till döden för att man blivit våldtagen till exempel om man befinner sig på fel plats exempelvis. 
    Men inget av detta har med orden trohet och otrohet att göra. Som du kan läsa i den länken jag bifogade om du inte orkar söka.

Förstår såklart att du trollar men nappade ändå.

• Anonym (Statistikern)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-03 20:09:59 följande:
    Nej, "adultery" betyder inte alls "utomäktenskapligt sex". Det är "fornication". Vi fortsätter i samma länk som jag delade förut (Merriam-Webster):
    What?s the difference between adultery and fornication?

In case you were wondering, the words adultery and adult are not etymologically related (in other words, adultery didn?t grow out of adult in the way that punditrygrew out of pundit). Although both words come from Latin and share the same first five letters, adultery is from adulter?re (?to pollute, defile, commit adultery?), a word formed ultimately from the Latin elements ad- ?to, near? and alter?other.? English adult comes from adultus, which is the past participle of the Latin word adolescere (?to grow up?).

In legal use there is a difference between adultery and fornication. Adultery is only used when at least one of the parties involved (either male or female) is married, whereas fornication may be used to describe two people who are unmarried (to each other or anyone else) engaging in consensual sexual intercourse.

Examples of adultery in a Sentence
     He found out that his wife had committed adultery. She accused her husband of adultery.

Ok trollet. Läs din egen länk.

Adultery is only used when at least one of the parties involved (either male or female) is married, whereas fornication may be used to describe two people who are unmarried (to each other or anyone else) engaging in consensual sexual intercourse.

Om det är för mycket text finns det hundratals ställen att söka på. Ex. första meningen på Wiki: "Adultery (from Latin adulterium) is extramarital sex"

och "Fornication is generally consensual sexual intercourse between two people not married to each other".

Bägge faller under otrohet på svenska. Och det är det som ämnet.

• Anonym (Statistikern)
    Konservativ skrev 2019-05-09 18:28:02 följande:
    Tja, ganska många anser att äktenskapet är heligt. Sen under just krig eller världens undergång kanske man har annat att tänka på, hur konstigt det än verkar för FL-folk.

En delmänniskor har starka ideal som de lever efter.

En del har depression, PTSD eller annat.

Hur spelar det fetade in?

Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?