• Anonym (Erica)

Hur rak får man vara mot sina styvbarn?

Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att bli tokig här hemma. Först o främst på min man som säger att han ska kommunicera och säga ifrån men som aldrig gör det, men också på hans barn i äldre tonåren som jag har stor lust att läxa upp riktigt ordentligt.

Har fått reda på att hans barn går o snackar skit om oss till nära vänner och familj. Det är inga allvarliga saker utan svartsjukesaker som riktas mot mig o mot våra två gemensamma barn.

Det som gjorde mig riktigt förbannad är att denne har sagt till folk att vi är så elaka som lämnar denne hemma för att vi åker på en weekend resa själva utan att denne får följa med? Ja ni hör, våra två yngre får inte heller följa med men det är hans äldsta barn som nu gnäller över att vi vill göra nåt själva.

Det här är bara en av sakerna som stör mig. Stör mig enormt mycket på att vår sjuåring får hjälpa till mer hemma än vad hans 10 år äldre barn behöver göra te x? Om jag ber tonåringen om hjälp så ringer bara denna och klagar till sin morsa.

Känner nu att jag håller på att bli galet förbannad. Bråkar med mannen om det men han vågar inte säga ifrån så nu känner jag för att göra det.

Så ni som vet. Hur hård o rak får man vara?

• Svar på tråden Hur rak får man vara mot sina styvbarn?
  • Anonym (Moi)
    Ess skrev 2019-04-30 22:11:56 följande:

Jag struntade i hans barn och vad de kunde och inte, men man blev ändå irriterad när de inte kunde ta bussen eller ens fixa en macka åt sig. men försökte att bara skaka det av mig eftersom det inte var mina ungar och min sak att skämmas över.

Våra yngre tar bussen och kan fixa nåt att äta själva. Men han är snabb att gnälla på dem när de inte plockar undan efter sig direkt, och tycker de ska hjälpa till mer än de gör. Då påminner jag honom om de stora gapande fågelholkarna som bara satt där......

Aha, det klassiska gnället från styvmorsan alltså. Istället för att glädja dig över att han uppenbarligen lärt av sina misstag och börjar förvänta sig något av era ungar så klagas det.

Du borde väl vara glad att han försöker få era gemensamma gapande fågelholkar att skärpa sig så att de inte blir så hemska som du tycker att hans från tidigare förhållande är istället för att dalta med dem på samma sätt som han gjorde med de äldre.

Kanske överkompenserade han för att han visste att han utsatte sina ungar för dig, men vad har du för ursäkt att släta över dina fågelholkars beteende?

När det handlar om dina barn får de alltså gapa på och ändå anses gulliga trots att det är din (och hans) sak att skämmas över dem...
  • Ess
    Anonym (Moi) skrev 2019-04-30 22:36:55 följande:
    Aha, det klassiska gnället från styvmorsan alltså. Istället för att glädja dig över att han uppenbarligen lärt av sina misstag och börjar förvänta sig något av era ungar så klagas det.

Du borde väl vara glad att han försöker få era gemensamma gapande fågelholkar att skärpa sig så att de inte blir så hemska som du tycker att hans från tidigare förhållande är istället för att dalta med dem på samma sätt som han gjorde med de äldre.

Kanske överkompenserade han för att han visste att han utsatte sina ungar för dig, men vad har du för ursäkt att släta över dina fågelholkars beteende?

När det handlar om dina barn får de alltså gapa på och ändå anses gulliga trots att det är din (och hans) sak att skämmas över dem...
    Våra barn sitter inte och gapar, utan de klarar sig utmärkt själva utefter sin ålder.
    Men precis som många andra deltidsföräldrar så ställs större krav på de barn som bor på heltid, när de andra gled fram i en gräddfil.
    Man måste va lite realistisk också, man kan inte förvänta sig samma saker av en nioåring som av en sjuttonåring. Men jag är inte så säker på att du förstår det, det verkar rätt klent med den varan...?.

Jag utsattes inte för de bortskämda fågelholkarna förrän de var i övre tonåren, så i så fall raserades tidigare uppfostran rätt snabbt om de kompenserades för att jag inte tyckte om dem. Rätt osannolikt att de skulle backa till en 5 åringsnivå bara för det.

Självklart tycker jag mina egna barn är gulliga. Egna barn andras ungar, du vet...
  • Ess
    Anonym (Erica) skrev 2019-04-30 14:11:28 följande:

Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att bli tokig här hemma. Först o främst på min man som säger att han ska kommunicera och säga ifrån men som aldrig gör det, men också på hans barn i äldre tonåren som jag har stor lust att läxa upp riktigt ordentligt.

Har fått reda på att hans barn går o snackar skit om oss till nära vänner och familj. Det är inga allvarliga saker utan svartsjukesaker som riktas mot mig o mot våra två gemensamma barn.

Det som gjorde mig riktigt förbannad är att denne har sagt till folk att vi är så elaka som lämnar denne hemma för att vi åker på en weekend resa själva utan att denne får följa med? Ja ni hör, våra två yngre får inte heller följa med men det är hans äldsta barn som nu gnäller över att vi vill göra nåt själva.

Det här är bara en av sakerna som stör mig. Stör mig enormt mycket på att vår sjuåring får hjälpa till mer hemma än vad hans 10 år äldre barn behöver göra te x? Om jag ber tonåringen om hjälp så ringer bara denna och klagar till sin morsa.

Känner nu att jag håller på att bli galet förbannad. Bråkar med mannen om det men han vågar inte säga ifrån så nu känner jag för att göra det.

Så ni som vet. Hur hård o rak får man vara?

Jag hade börjat nonchalera tonåringen, och det hade inte varit lönt att be mig om hjälp med något för svaret hade bara blivit NEJ!
  • Anonym (Moi)
    Ess skrev 2019-04-30 23:17:04 följande:

Våra barn sitter inte och gapar, utan de klarar sig utmärkt själva utefter sin ålder.

Men precis som många andra deltidsföräldrar så ställs större krav på de barn som bor på heltid, när de andra gled fram i en gräddfil.

Man måste va lite realistisk också, man kan inte förvänta sig samma saker av en nioåring som av en sjuttonåring. Men jag är inte så säker på att du förstår det, det verkar rätt klent med den varan...?.

Jag utsattes inte för de bortskämda fågelholkarna förrän de var i övre tonåren, så i så fall raserades tidigare uppfostran rätt snabbt om de kompenserades för att jag inte tyckte om dem. Rätt osannolikt att de skulle backa till en 5 åringsnivå bara för det.

Självklart tycker jag mina egna barn är gulliga. Egna barn andras ungar, du vet...

Du var inte utsatt för de äldre barnen förrän de var i övre tonåren, hur vet du då vad han krävde av dem som nioåringar? Hur vet du vad han kommer att ha fördrag med när era gemensamma är sjutton om de nu inte är så gamla ännu?

Om han nu sätter så höga krav på era gemensamma så måste det ju finnas en anledning. Kanske har han alltså lärt av sina misstag, hört hur du klagat på de äldre barnens beteende och nu försöker han göra om och göra rätt så att inte de här fågelholkarna skall bli lika dåliga som han fått höra av dig att de äldre är (han höjer sig alltså till dina krav fast du sänker dig eftersom du har mer fördrag med dina egna fågelholkar) eller så valde han medvetet att ha lägre krav på de tidigare barnen, för att han tyckte att de behövde kompenseras för att han utsatte dem för din hätska attityd eller för att han helt enkelt hade svårare att tjata när han gick miste om stora delar av deras uppväxt.

Ett tredje alternativ är ju att han av någon anledning älskar de äldre barnen högre än era gemensamma och därför inte har samma tålamod med dina barns beteende, precis som du när det gäller hans tidigare barn.
  • Anonym (Härrigud!)
    Ess skrev 2019-04-30 23:17:04 följande:

Du Ess låter som en riktig bitter fitta!

Din make måste vara en riktig toffel som stått ut med dig i alla dessa år? Hört talas ?team play?? Eller att man köper grisen i säcken? Eller är det bara vad fröken oduglig plast mamma vill ha?

Jag tycker sund om dina så kallade foster barn. Du förtjänade troligtvis inte deras existens...
  • Ess
    Anonym (Härrigud!) skrev 2019-05-01 06:10:21 följande:
    Du Ess låter som en riktig bitter fitta!

Din make måste vara en riktig toffel som stått ut med dig i alla dessa år? Hört talas ?team play?? Eller att man köper grisen i säcken? Eller är det bara vad fröken oduglig plast mamma vill ha?

Jag tycker sund om dina så kallade foster barn. Du förtjänade troligtvis inte deras existens...
    Jag har aldrig haft några fosterbarn, så du blandar ihop mig med någon annan där.
    Hans ungar hade jag klarat mig bra utan. Klarar mig alldeles utmärkt nu med när jag slipper träffa dem.
  • Anonym (förälder)
    Ess skrev 2019-05-01 09:36:25 följande:
    Jag har aldrig haft några fosterbarn, så du blandar ihop mig med någon annan där.
    Hans ungar hade jag klarat mig bra utan. Klarar mig alldeles utmärkt nu med när jag slipper träffa dem.
    Umgås dina barn med sina äldre halvsyskon?
    Vad tycker dina barn om halvsyskonen, gillar dom varandra eller tycker dom inte om varandra eller är dom bara neutrala?

Antar att din man träffar sina äldre barn ibland, kanske syskonen träffas då?
    Verkar mannen tycka lika om alla barn?
    Eller gör han skillnad på dom (inte bara vad dom behöver göra i hemmet utan känslomässigt så att barnen märker det)

Tänker att det påverkar en hel familj när man bor/bott ihop och inte alla funkar ihop.
    Även dina barn måste ju ha uppfattat känslorna i familjen.
  • Ess
    Anonym (Moi) skrev 2019-04-30 23:38:44 följande:
    Du var inte utsatt för de äldre barnen förrän de var i övre tonåren, hur vet du då vad han krävde av dem som nioåringar? Hur vet du vad han kommer att ha fördrag med när era gemensamma är sjutton om de nu inte är så gamla ännu?

Om han nu sätter så höga krav på era gemensamma så måste det ju finnas en anledning. Kanske har han alltså lärt av sina misstag, hört hur du klagat på de äldre barnens beteende och nu försöker han göra om och göra rätt så att inte de här fågelholkarna skall bli lika dåliga som han fått höra av dig att de äldre är (han höjer sig alltså till dina krav fast du sänker dig eftersom du har mer fördrag med dina egna fågelholkar) eller så valde han medvetet att ha lägre krav på de tidigare barnen, för att han tyckte att de behövde kompenseras för att han utsatte dem för din hätska attityd eller för att han helt enkelt hade svårare att tjata när han gick miste om stora delar av deras uppväxt.

Ett tredje alternativ är ju att han av någon anledning älskar de äldre barnen högre än era gemensamma och därför inte har samma tålamod med dina barns beteende, precis som du när det gäller hans tidigare barn.
    Han har aldrig krävt något av dem för det har han berättat att han inte vågat, för att han var rädd att de inte skulle vilja komma då.

Det är bra att han lärt sig en läxa av fågelholkarna, men man måste ändå ställa åldersadekvata krav på barnen. 
    Skjutsade man högstadieungdomar till skolan för att det var jobbigt att masa sig ut på vägen, så ska man fan inte kräva att vår minsta i lågstadiet ska cykla ensam genom skogen i mörkret. 
    Hans äldsta vågade inte ens gå utanför dörren utan sällskap när det var mörkt, och då pratar vi om en 18 åring.
    Anledningen till att jag kräver att han ska skjutsa till skolan är att jag jobbar udda tider. Lika bra att skriva det för annars hade du gnällt om varför jag inte skjutsar själv....
  • Anonym (Moi)
    Ess skrev 2019-05-01 09:52:06 följande:

Han har aldrig krävt något av dem för det har han berättat att han inte vågat, för att han var rädd att de inte skulle vilja komma då.

Det är bra att han lärt sig en läxa av fågelholkarna, men man måste ändå ställa åldersadekvata krav på barnen. 

Skjutsade man högstadieungdomar till skolan för att det var jobbigt att masa sig ut på vägen, så ska man fan inte kräva att vår minsta i lågstadiet ska cykla ensam genom skogen i mörkret. 

Hans äldsta vågade inte ens gå utanför dörren utan sällskap när det var mörkt, och då pratar vi om en 18 åring.

Anledningen till att jag kräver att han ska skjutsa till skolan är att jag jobbar udda tider. Lika bra att skriva det för annars hade du gnällt om varför jag inte skjutsar själv....

Och han är uppenbarligen inte ense med dig om vad era barn bör klara, så varför skall då bara dina regler gälla?

Uppenbarligen är ni överens om att han borde ha ställt högre krav på de äldre barnen, men när han nu vill ställa krav på era gemensamma så är det alltså du som går in och daltar och klemar bort dem?

Vill du att han skall behandla era barn som hans äldre (dvs vill du att de skall vara gapande fågelholkar) så får du väl lämna honom så att han kan klema med dem på samma sätt som med de äldre. Annars får du ju inse att förutsättningarna för att han skall våga uppfostra barnen ser annorlunda ut nu och du får respektera att han har en annan åsikt om om vad era gemensamma barn skall klara av.

Vill du att era gemensamma barn skall bli skjutsade överallt så får du väl byta jobb så att du kan pyssla med de fågelholkarna.
  • Anonym (Erica)
    Anonym (förälder) skrev 2019-04-30 17:55:08 följande:

Du berättar inte så mycket vad tonåringen gör för fel, det du berättar om låter faktiskt som många tonåringar är.

Dom klagar på föräldrar och gör inte alltid dom sakerna i hemmet som man önskar.

Det kan ju vara annat som tonåringen gjort innan men det du berättar känns inte jättestort när det gäller en 17 åring.

Du får ta det med pappan, han får prata med sin tonåring, han har ansvaret, 

men självklart kan du säga till om saker som gäller ert gemensamma hem.

Där kan du absolut säga till om tonåringen inte gör saker som ni kommit överens om eller självklara saker som att plocka in i disken osv.

Att tonåringen sagt till någon att ni var själviska som åker på egen weekend kan ju sägas på många sätt till andra släktingar utan att det betyder så mycket.

Det kanske är vanligt men det måste ta slut någon gång. Vi får inte gå utanför dörren utan henne, när hon var yngre så kunde jag tycka svartsjukan var normal och skulle att den lägga sig när hon blir äldre men den lägger sig aldrig. Hon är snart vuxen och vi får fortfarande inte gå utanför dörren jag och min man utan att hon är med.

Innan när vi hade varannan vecka så kunde jag iallafall andas ut däremellan men nu har hon valt att bo hos oss på heltid och det innebär att jag och våra små barn får sköta oss själva medans min man och hon sitter ihop.

Den här weekend resan bokade han för att jag har blivit sjukskriven för depression och utmattningssymptom. Jag har sagt till honom att jag inte längre står ut med att både ha en hektisk arbetsplats och leva i en krigszon hemma, att jag vill lämna om det inte blir bättre. Resan blir första gången som vi gör nåt själva och där vi får prata o reda ut våra problem.

Att hon nu har börjat bråka om vår resa är kanske nåt som jag annars skulle kunna bortse ifrån men den blev bara toppen på isberget för mig eftersom hon och min man bidrar med så mycket negativa energier hemma. Jag känner att jag är frustrerad på henne också och har stor lust till att ta konfrontationen en gång för alla. Det får bära eller brista helt enkelt.

Var kanske lite otydlig i trådstarten. Det handlar inte bara om lite gnäll från en tonåring som vill med på resa utan det är mer infekterat än så.
Svar på tråden Hur rak får man vara mot sina styvbarn?