När ultraljudet inte ser bra ut
Hej!
I veckan har vi gjort ultraljud. Tyvärr blev det inte det där överlyckliga och roliga momentet.
På ultraljudet såg man en utbuktning som kan bero på tre saker.
1. Tarmarna ligger utanför fostrets mage, gastroschisis.
2. Navelbråck, omphalocele
3. Cysta på navelsträngen
Navelbråck är mer vanligt förekommande hos foster med kromosomfel därför har vi gjort moderkaksprov som vi inväntar svar på. Om provsvaren inte visar allvarliga kromosomfel så kommer vi att få göra magnetröntgen som kan visa vilken av de tre förklaringarna som vårt barn drabbats av. Läkaren berättade att så länge moderkaksprovet inte visar allvarliga kromosomfel så tänker han att det inte är några problem att fullfölja graviditeten.
Vi är jätteledsna. Jag blir väldigt ledsen vid tanken av att barnet antagligen kommer att behöva förlösas med kejsarsnitt vilket jag verkligen inte vill. Jag hade hoppats på en revansch från min förra förlossning vilket inte känns möjligt med en kejsarsnitt. Det här är ju rent egoistiska tankar men det känns viktigt för mig att få föda vaginalt, vilket nu alltså inte verkar som en möjlighet.
Pga detta vet jag inte vad jag ska hoppas på. Mina känslor och tankar pendlar mellan att jag hoppas att moderkaksprovet ska visa allvarliga kromosomavvikelser så att graviditeten bör avbrytas till att jag hoppas att det inte är några kromosomfel och att jag måste försonas med tanken på kejsarsnitt.
Är det någon som har erfarenhet av någon av de 3 åkommorna? Gastroschisis och omphalocele går det att läsa en del om på nätet men en cysta på navelsträngen är svårare att hitta info om. Men erfarenheter från alla 3 åkommor mottages gärna.
Personer som vill komma med pekpinnar ang. min sorg över att antagligen inte få föda vaginalt behöver inte kommentera. Inte heller kommentarer om att jag borde vara glad om jag kan fullfölja graviditeten är önskvärda. Jag orkar och vill inte bli kritiserad för mina känslor.