När ultraljudet inte ser bra ut
Hej! Usch vilken jobbig grej för er! Får jag fråga vilken vecka ni gjorde ultraljudet? Var det kub eller rutinultraljud? För om det var kub så finns det fortfarande möjligheter att ett omphalocele exempelvis kan försvinna av sig självt. När vi gjorde ett tidigt ultraljud i vecka 10 hade vår bebis ett omphalocele och jag googlade sönder mig. Det visade sig då att i princip alla bebisar har det i just vecka 10 för att det är en normal del av fosterutvecklingen, men jag lärde mig också att på många foster kan det växa bort även om det syns efter vecka 12 när omphalocelet normalt sett har gått tillbaka på en frisk bebis.
Jag har alltså egentligen ingen större egen erfarenhet men vad jag förstod efter min enorma googling så är det inte helt ovanligt att en kromosomfrisk bebis har gastrochisis eller omphalocele och att många opereras direkt efter födseln och sen blir helt återställda. Såklart urjobbigt för föräldrarna med operation av nyfödd (och förlust av den förlossning man önskade) men det verkar finnas goda chanser till ett mycket bra resultat. Sen fanns det många föräldrar som också valde att avsluta graviditeten även om bebisen var kromosomfrisk, eftersom det ändå finns en risk att det kan innebära svårigheter för barnet, men det verkar väldigt vanligt med solskenshistorier.
Hoppas att du kan landa i vilket beslut ni än tar. Stor kram!