• Anonym (Pelle (irrterad))

Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?

Det står ju inget på burken hur länge den står sig om den är öppnad, utan bara bäst före datum. Varför har de inte någon text som säger hur länge den står sig när den väl öppnats? T ex vid 8 grader står den sig ca 4-5 dagar.

• Svar på tråden Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?
  • Aikido
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-21 23:20:31 följande:
    Men varför informerar dem inte om det? Det borde ju stå en text att vid t ex +8 grader står den sig minst si o så många dagar, eller om den luktar dåligt.
    Vet ej. När jag tänker efter har jag faktiskt ingen aning om vad som står på just förpackningarna till Creme Fraiche men på mycket annat står väl någonting i stil med att öppnad förpackning håller sig i 4-5 dagar.

Lukta, smaka. Undvik mögel.
  • Drottningen1970
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-21 23:20:31 följande:

Men varför informerar dem inte om det? Det borde ju stå en text att vid t ex +8 grader står den sig minst si o så många dagar, eller om den luktar dåligt.

Därför att de utgår ifrån att folk inte är helt handlingsförlamade utan med hjälp av sunt förnuft kan göra dessa bedömningar på egen hand.

Tyvärr klarar ju folk inte det utan slänger helt ätbara produkter på löpande band...
  • Rudimentary
    Limeblad skrev 2019-04-21 23:28:14 följande:

Trodde alla vuxna hade koll på detta.

Ger någon som nickar "Pelle (irrterad" skenet av att vara intelligent?
  • gbgumman

När den har börjat mögla slänger jag. Innan äter jag den oavsett vad som står på.

• gbgumman
    Madde 35 skrev 2019-04-21 19:14:04 följande:

En öppnad creme fraiche kan hålla sig ett bra tag efter bäst före datum om den inte åker in o ut för mycket ur kylen och står framme. För om man låter den stå framme för mycket och i rumstemperatur kan den bli sur innan datumet går ut. Så lukta och avgör därifrån.

Creme Fraiche ÄR alltid sur.
  • gbgumman

Däremot ska du slänga hela burken om den möglat inte bara ta bort det gröna.

gbgumman skrev 2019-04-22 09:25:47 följande:

Däremot ska du slänga hela burken om den möglat inte bara ta bort det gröna.

Men kan inte mögel vara vitt också?
  • gbgumman
    Anonym (Pelle (irrterad)) skrev 2019-04-22 10:29:54 följande:
    Men kan inte mögel vara vitt också?
    På dessa livsmedel ser man dem tydligt som gröna. Men visst ser du något vitt luddigt så så ät inte. Jag har då aldrig sett att det ser ut så.
    gbgumman skrev 2019-04-22 11:00:35 följande:
    På dessa livsmedel ser man dem tydligt som gröna. Men visst ser du något vitt luddigt så så ät inte. Jag har då aldrig sett att det ser ut så.
    Nej men det kanske är för att creme fräschen är vit från början.
  • klyban

När den är öppnad så kan den hålla allt ifrån några veckor, till ett par dagar.
    Man får helt enkelt titta, lukta och smaka om man haft den ståendes ett tag.

Oöppnad så pratar vi troligtvis om år innan den blir dålig.
    Själv testat 6-7 månader, och smakade underbart gott.(då oöppnade)

hur många meter var det?
Svar på tråden Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?