Inlägg från: Anonym (Pelle (irrterad)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pelle (irrterad))

Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?

Det står ju inget på burken hur länge den står sig om den är öppnad, utan bara bäst före datum. Varför har de inte någon text som säger hur länge den står sig när den väl öppnats? T ex vid 8 grader står den sig ca 4-5 dagar.

• Svar på tråden Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?
    neverpreggo skrev 2019-04-21 17:46:47 följande:

Har för mig att det står 4-5 dagar på vissa förpackningar. Jag brukar köra på 4.

OK.
    Madde 35 skrev 2019-04-21 19:14:04 följande:

En öppnad creme fraiche kan hålla sig ett bra tag efter bäst före datum om den inte åker in o ut för mycket ur kylen och står framme. För om man låter den stå framme för mycket och i rumstemperatur kan den bli sur innan datumet går ut. Så lukta och avgör därifrån.

Jamen bäst före datumet gäller ju för en oöppnad förpackning. De struntar helt i at skriva nåt om öppnade förpackningar, för det kan ju inte vara samma datum.
    Aikido skrev 2019-04-21 23:04:20 följande:

Creme fraiche kan du i princip spara och använda tills den börjar mögla.

Men varför informerar dem inte om det? Det borde ju stå en text att vid t ex +8 grader står den sig minst si o så många dagar, eller om den luktar dåligt.
    gbgumman skrev 2019-04-22 09:25:47 följande:

Däremot ska du slänga hela burken om den möglat inte bara ta bort det gröna.

Men kan inte mögel vara vitt också?
    gbgumman skrev 2019-04-22 11:00:35 följande:
    På dessa livsmedel ser man dem tydligt som gröna. Men visst ser du något vitt luddigt så så ät inte. Jag har då aldrig sett att det ser ut så.
    Nej men det kanske är för att creme fräschen är vit från början.
    klyban skrev 2019-04-23 07:09:23 följande:

Varför skulle dom informera om detta för?
    Det innebär ju lägre försäljning.

En cräm fräs oöppnad står sig i månad och åter månader över bästföredatum.
    Och en öppnad får du vackert titta i, lukta på och till slut smaka på om man passerar de första två.
    Det är enda svaret, då man aldrig vet hur snabbt det går, och det har med hur mycket du kontaminerar cräm fräsen skulle jag tro.

Ska tilläggas att garant har visat sig bli dålig redan före bästföredatumet ibland, dock inte köpt den på länge, pga just denna anledning,

Men en del förpackningar har ju info om detta, typ bör förbrukas inom 3-4 dagar, så därför blir det förvirrande när det står t ex "Hållbarhet: se bäst-före-datumet" bara på en del förpackningar.
    gbgumman skrev 2019-04-25 07:19:10 följande:
    Ja lite sur grädde är ju lite av en delikatess. Kanske inte till gräddtårta dock.

Men jag förstår inte hur folk tänker. Smakar det illa ät INTE. Däremot ska man vara försiktig med varor där det står sista förbrukningsdag.
    Det kan ju bara så att man inte smakar på det alltid, om man ska ha det i t ex en sås eller annan uppvärmd röra.
    Kjell2 skrev 2019-04-25 07:30:27 följande:
    Hur gör du med livsmedel utan bästa föredatum eller hållbarhetstid när förbackningen är öppnad?
    Nästan alla livsmedel har ett bästföredatum, om de inte har det så blir jag konfunderad... När nåt inte är konsistent så undrar jag. T ex på någon mjölk stor det bör förbrukas inom 4-5 dagar efter öppnad, och på en annan står inget alls. Hur fasen ska dom ha det??
    Kjell2 skrev 2019-04-25 11:07:26 följande:
    Lösviktgodis?
    Potatis?
    Frukt?
    Grönsaker?
    Äter aldrig lösgodis.
    Potatisen blir ju grön.
    Grönsaker är lättare att se på. Mjölk, de kan ju flyta runt mögel som man missar. Jag har dåligt luktsinne också.
Svar på tråden Hur länge står sig en öppnad Creme Fräsch?