• Anonym (Mamman)

Barn hos andra föräldern, utomlands

Har gemensam vårdnad m pappan som bor i grannland. De bor på heltid hos mig och ett av barnen är i skolåldern, den andra yngre. Om de är på besök hos sin pappa, har han rätt att hålla dem kvar där, vad händer om han sonika behåller dem, vägrar lämna tillbaks? Han har ej bott ihop med dem på drygt 2 år och barnen har alltid bott här på samma adress. Pappan flyttade. Det finns ingen oro för barnens välbefinnande hos mig och jag

Har någon erfarenhet? Kan han skriva in dom på skola osv? Kan jag få handräckning i att ta hem dom om nåt sånt här händer? Detta är alltså ett hypotetiskt scenario. Han är arg på mig och tvekar antagligen inte att ställa till det som ovan.

• Svar på tråden Barn hos andra föräldern, utomlands
  • Tiina87
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 22:24:09 följande:

Tack, jag har noterat att hon kan allt och har upplevt allt så jag tar hennes visdom med en liten nypa salt :)

Kan allt? Nej, det kan jag inte. Men vet reglerna här.
  • Anonym (Mamman)
    Tiina87 skrev 2019-04-18 22:21:02 följande:

Det kan säkert ha ändrat det nu. Var länge sedan jag flyttade.

Men det hjälper inte ta få han fortfarande helt lagligt kan ha kvar barnen. Just för att de har gemensam vårdnad. Vilket han även kan i Sverige.Vad är ditt problem?

Det blir ju olagligt när ett barn har skolplikt och uteblir från skolan och han ej kan skriva in (om reglerna följs) i annan skola. Både i Sverige och Norge. Om reglerna följs. Gör de inte det går det att rättsligt ifrågasätta och då är det inte lagligt.
  • Anonym (...)

Då både Sverige och Norge skrivit på "Hague Convention on the Civil Aspects of International Child Abduction" så borde du kunna använda dig av den för att återfå ditt barn om han skulle hålla barnet i Norge mot din vilja.

• Tiina87
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 22:29:37 följande:

Det blir ju olagligt när ett barn har skolplikt och uteblir från skolan och han ej kan skriva in (om reglerna följs) i annan skola. Både i Sverige och Norge. Om reglerna följs. Gör de inte det går det att rättsligt ifrågasätta och då är det inte lagligt.

Ja m, det är förvisso olagligt men ska förbjuda. Pappan har gemensam vårdnad, dvs är en av vårdnadshavarna för barnet.

Finns tyvärr alltid sätt att komma undan reglerna.
  • Anonym (Norge)
    Tiina87 skrev 2019-04-18 22:45:31 följande:

Klart man kan. Precis som ingen kan förbjuda en person att slå ihjäl en annan.

Fast du skrev det som att det är helt ok och inget mamman kan göra något åt så länge pappan också är vårdnadshavare. Och så är det inte. Visst, det kan ta tid att få tillbaka barnen den vägen och han lär snarare bli av med vårdnaden än bli dömd, men det är inte ok att hålla barnen borta från en vårdnadshavare oavsett om man är vårdnadshavare själv.
  • Tiina87
    Anonym (Norge) skrev 2019-04-18 22:54:55 följande:

Fast du skrev det som att det är helt ok och inget mamman kan göra något åt så länge pappan också är vårdnadshavare. Och så är det inte. Visst, det kan ta tid att få tillbaka barnen den vägen och han lär snarare bli av med vårdnaden än bli dömd, men det är inte ok att hålla barnen borta från en vårdnadshavare oavsett om man är vårdnadshavare själv.

Det finns inte mycket ts kan göra åt det om pappan vägrar lämna tillbaka barnen.

Självklart är det inte ok.
  • BurningDiamond
    Tiina87 skrev 2019-04-18 22:45:31 följande:
    Klart man kan. Precis som ingen kan förbjuda en person att slå ihjäl en annan.
    Vet inte varför jag ens försöker....
    Mord/dråp ärr olagligt. Det är förbjudet att slå ihjäl någon annan. I alla fall i Sverige, och jag misstänker Norge.
    Att det går att begå lagbrott och göra både det ena och det andra betyder inte att det är lagligt eller sanktionerat.
  • Anonym (Fast nej)
    Tiina87 skrev 2019-04-18 21:26:37 följande:

Att dem godkände min registrering är inte tjänstefel.

Nej, eftersom ni har gemensam vårdnad har han lika mycket rätt till barnen som du har. Och jo, självklart får man göra det även i Sverige med gemensam vårdnad.

För att byta barnens adress, skola osv behövs båda vårdnadshavarnas underskrift.

En förälder har inte rätt att flytta barnen utan den andra förälderns godkännande (vid gemensam vårdnad).
Svar på tråden Barn hos andra föräldern, utomlands