Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

Varför skaffar ni barn?

Har man det som du beskriver, då brukar man väl kalla sig lyckligt barnfri..? Vi pusslar så våra ungar ska få korta förskoledagar, och givetvis umgås vi på eftermiddagar, kvällar och helger. Så brukar nog de flesta föräldrar försöka lösa det så gott det går. Vi hämtar barnen 14, då är det inte så himla många barn kvar på förskolan heller

• Körsbärsdalen
    washo skrev 2019-04-11 15:24:18 följande:

Det var trevligt att höra att det funkar för er.

Hur jobbar ni? Vilka tider? 

De flesta vi känner jobbar 7-16

en del välbärgade och en del som valt jobba mindre hämtar tidigare

Jag jobbar 5:30 till 13:30, min man jobbae 09:30 till 17:30. Vi har flextider, det är väldigt många i min bekantskapskrets som har det och därmed låter barnen få kortare dagar. Har även personer i min omgivning som gått ner i tid, utan att vara särskilt välbärgade.

Vet inte om du känner till det, men vi har ett oerhört generöst föräldrapenningssystem i Sverige, så om man sparar dagar kan man till och med gå ner i tid och sedan komplettera genom att ta ut FL för de timmarna man inte jobbar i veckan.
  • Körsbärsdalen
    washo skrev 2019-04-11 15:50:29 följande:

Jaha men många har inte sådana jobb som ni har

De flesta börjar ju vid 7 och slutar 16

Ju jag känner till föräldrapenningssystem men det räcker knappt till de 2 första åren men barn är ju man mer än 2 år. 

Jag jag skrev ju att en del föräldrar väljer att gå ner i tid 

Nej, du skrev att en del välbärgade går ner i tid. Många går ner i tid utan att vara det minsta välbärgade.

Jobbar de allra flesta 7-16? Statistisk på det? Det finns folk som jobbar inom vården - definitivt inte 7-16 rent generellt. Skiftarbetare inom industrin - inte 7-16 rent generellt. Eller ta alla inom handeln och servicesektorn, där är det också oregelbundna tider. Klaffar det bra så kan det funka väldigt bra för barnen med såna yrken.

Du behöver ju inte ta ut 7 dagar per vecka. Många snålar som fan och lever på en lön under det första året, tar inte ut en enda dag. Eller tar ut få dagar i veckan. Sedan 5 dagar per vecka för att behålla sgi:n, då har du ett gott "sparkapital" på dagar efter att barnet fyllt 2 för att gå ner i tid och eventuellt fylla upp med föräldraledighet.
  • Körsbärsdalen

Men ärligt talat TS, skaffa inte barn! Du verkar ha jättedåliga förutsättningar för det i och med att ni jobbar 7-16 och inte kan rucka på det och inte alls vill leka med era framtida barn.

• Körsbärsdalen
    washo skrev 2019-04-11 16:40:00 följande:

Haha ok blir du irriterad på mig? 

Du gör massa antagande! Var står det att vi jobbar 7-16??

Var står det att jag vi inte vill leka med våra framtida barn? 

Vem är "vi" i dina påståenden? 

Haha du är lite rolig måste jag säga ändå :)

Okej, så du jobbar inte 7-16 och oroar dig över att vilja leka med dina barn? Varför har du då startat tråden..? Uppfattade det som att ni har såna problem i vardagen, och därför funderar på varför andra väljer att skaffa barn eftersom du tänker att det är det vanliga

Så du har valt att skaffa barn alltså? Vad har du för förutsättningar?
  • Körsbärsdalen
    washo skrev 2019-04-11 16:50:51 följande:

Haha jag tänker inte diskutera med dig mer. Är trött på massa antagande människor. 

För mig pratar ni under bältet :)

Ha det gott 

För din trådstart innehåller ju inte ett enda antagande
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?