• washo

Varför skaffar ni barn?

Jag undrar varför folk skaffar barn?
    Man umgås ju knappast med sina barn nu för tiden.
    Det vanliga är att barn går på dagis 8-12 timmar om dagen vilket är fruktansvärd i sig. Man kommer hem vid 16-17 tiden med barnet och då har man ca 2 timmar på sig att förberedda äta diska och sedan natta barnen. Förhoppningsvis blir det lite lek med barnen. Så går veckan mot sitt slut.
    På Helgerna ska det vara fullspäckat med aktiviteter eller självlek.
    I båda fall är föräldrarna frånvarande.
    I bästa fall blir det lite lek.
    Och självklart massa skäll och uppfostran med allt vad det innebär.

Vid 18 års ålder är barnen så otrygga att de vill flytta ut och föräldrarna pustar ut och kallar det självständighet. 

• Svar på tråden Varför skaffar ni barn?
  • Tow2Mater

Ar din verklighet sån ska du inte ha barn. Min verklighet skiljer sig från din.

Jag skaffade make också, fast jag inte umgås med honom varje minut av min vakna tid.

• washo
    Tow2Mater skrev 2019-04-09 21:06:21 följande:

Ar din verklighet sån ska du inte ha barn. Min verklighet skiljer sig från din.

Jag skaffade make också, fast jag inte umgås med honom varje minut av min vakna tid.

OK men nu pratar jag om barn :) inte din make.
    Hur ser din verklighet ut? Vill du dela med dig kanske vi andra kan bli medvetna och se om vi kan göra som du? 
    Du kanske inte jobbar 7-16?
  • Körsbärsdalen

Har man det som du beskriver, då brukar man väl kalla sig lyckligt barnfri..? Vi pusslar så våra ungar ska få korta förskoledagar, och givetvis umgås vi på eftermiddagar, kvällar och helger. Så brukar nog de flesta föräldrar försöka lösa det så gott det går. Vi hämtar barnen 14, då är det inte så himla många barn kvar på förskolan heller

• washo
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 11:48:33 följande:

Har man det som du beskriver, då brukar man väl kalla sig lyckligt barnfri..? Vi pusslar så våra ungar ska få korta förskoledagar, och givetvis umgås vi på eftermiddagar, kvällar och helger. Så brukar nog de flesta föräldrar försöka lösa det så gott det går. Vi hämtar barnen 14, då är det inte så himla många barn kvar på förskolan heller

Det var trevligt att höra att det funkar för er.
    Hur jobbar ni? Vilka tider? 
    De flesta vi känner jobbar 7-16
    en del välbärgade och en del som valt jobba mindre hämtar tidigare
  • Wolfie13
    washo skrev 2019-04-09 20:02:13 följande:

Jag undrar varför folk skaffar barn?

Man umgås ju knappast med sina barn nu för tiden.

Det vanliga är att barn går på dagis 8-12 timmar om dagen vilket är fruktansvärd i sig. Man kommer hem vid 16-17 tiden med barnet och då har man ca 2 timmar på sig att förberedda äta diska och sedan natta barnen. Förhoppningsvis blir det lite lek med barnen. Så går veckan mot sitt slut.

På Helgerna ska det vara fullspäckat med aktiviteter eller självlek.

I båda fall är föräldrarna frånvarande.

I bästa fall blir det lite lek.

Och självklart massa skäll och uppfostran med allt vad det innebär.

Vid 18 års ålder är barnen så otrygga att de vill flytta ut och föräldrarna pustar ut och kallar det självständighet. 

Mina barn är det bästa som hänt mig, kärleken är oändlig och konstant närvarande..

Jobbar deltid och är med dem hela helgerna; leker, gör utflykter och myser. De är 1 och 5 år.

Mitt största mål är att de ska ha en kärleksfull och trygg uppväxt, vilket överskuggar andra små problem som kändes stora när man var yngre..

Hoppas jag får hjälpa dem genom livet, de i sin tur ger mig så mycket glädje och harmoni.

Tacksam varje dag, kort och gott.
  • Körsbärsdalen
    washo skrev 2019-04-11 15:24:18 följande:

Det var trevligt att höra att det funkar för er.

Hur jobbar ni? Vilka tider? 

De flesta vi känner jobbar 7-16

Jag jobbar 5:30 till 13:30, min man jobbae 09:30 till 17:30. Vi har flextider, det är väldigt många i min bekantskapskrets som har det och därmed låter barnen få kortare dagar. Har även personer i min omgivning som gått ner i tid, utan att vara särskilt välbärgade.

Vet inte om du känner till det, men vi har ett oerhört generöst föräldrapenningssystem i Sverige, så om man sparar dagar kan man till och med gå ner i tid och sedan komplettera genom att ta ut FL för de timmarna man inte jobbar i veckan.
  • washo
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 15:43:50 följande:
    Jag jobbar 5:30 till 13:30, min man jobbae 09:30 till 17:30. Vi har flextider, det är väldigt många i min bekantskapskrets som har det och därmed låter barnen få kortare dagar. Har även personer i min omgivning som gått ner i tid, utan att vara särskilt välbärgade.

Vet inte om du känner till det, men vi har ett oerhört generöst föräldrapenningssystem i Sverige, så om man sparar dagar kan man till och med gå ner i tid och sedan komplettera genom att ta ut FL för de timmarna man inte jobbar i veckan.
    Jaha men många har inte sådana jobb som ni har
    De flesta börjar ju vid 7 och slutar 16
    Ju jag känner till föräldrapenningssystem men det räcker knappt till de 2 första åren men barn är ju man mer än 2 år. 

Jag jag skrev ju att en del föräldrar väljer att gå ner i tid 
  • washo
    Wolfie13 skrev 2019-04-11 15:32:45 följande:
    Mina barn är det bästa som hänt mig, kärleken är oändlig och konstant närvarande..

Jobbar deltid och är med dem hela helgerna; leker, gör utflykter och myser. De är 1 och 5 år.

Mitt största mål är att de ska ha en kärleksfull och trygg uppväxt, vilket överskuggar andra små problem som kändes stora när man var yngre..

Hoppas jag får hjälpa dem genom livet, de i sin tur ger mig så mycket glädje och harmoni.

Tacksam varje dag, kort och gott.
    Underbart att höra så jag blev tårögd!
    hur klarar du dig på deltid? 
    Alla har ju inte den möjligheten. 
  • Wolfie13
    washo skrev 2019-04-11 15:52:15 följande:

Underbart att höra så jag blev tårögd!

hur klarar du dig på deltid? 

Alla har ju inte den möjligheten. 

:) Haft hjälp av mina föräldrar mycket, det har underlättat förstås.

De hämtar gärna barnen tidigare på föris minst en gång i veckan, vill att barnbarnen ska få det mesta av vår tid och gör allt för deras bästa :)

Sambon jobbar heltid och vi klarar oss bra!
  • Körsbärsdalen
    washo skrev 2019-04-11 15:50:29 följande:

Jaha men många har inte sådana jobb som ni har

De flesta börjar ju vid 7 och slutar 16

Ju jag känner till föräldrapenningssystem men det räcker knappt till de 2 första åren men barn är ju man mer än 2 år. 

Jag jag skrev ju att en del föräldrar väljer att gå ner i tid 

Nej, du skrev att en del välbärgade går ner i tid. Många går ner i tid utan att vara det minsta välbärgade.

Jobbar de allra flesta 7-16? Statistisk på det? Det finns folk som jobbar inom vården - definitivt inte 7-16 rent generellt. Skiftarbetare inom industrin - inte 7-16 rent generellt. Eller ta alla inom handeln och servicesektorn, där är det också oregelbundna tider. Klaffar det bra så kan det funka väldigt bra för barnen med såna yrken.

Du behöver ju inte ta ut 7 dagar per vecka. Många snålar som fan och lever på en lön under det första året, tar inte ut en enda dag. Eller tar ut få dagar i veckan. Sedan 5 dagar per vecka för att behålla sgi:n, då har du ett gott "sparkapital" på dagar efter att barnet fyllt 2 för att gå ner i tid och eventuellt fylla upp med föräldraledighet.
  • Körsbärsdalen

Men ärligt talat TS, skaffa inte barn! Du verkar ha jättedåliga förutsättningar för det i och med att ni jobbar 7-16 och inte kan rucka på det och inte alls vill leka med era framtida barn.

• washo
    Wolfie13 skrev 2019-04-11 16:03:41 följande:
    :) Haft hjälp av mina föräldrar mycket, det har underlättat förstås.

De hämtar gärna barnen tidigare på föris minst en gång i veckan, vill att barnbarnen ska få det mesta av vår tid och gör allt för deras bästa :)

Sambon jobbar heltid och vi klarar oss bra!
    så härligt att höra.
    Du/Ni representerar inte svenska befolkningen ska du veta 
    Modigt av dig att tacka nej till jobba för att lägga tid på barnen.Wow!
    Du är min förebild!
  • washo
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 16:06:48 följande:
    Nej, du skrev att en del välbärgade går ner i tid. Många går ner i tid utan att vara det minsta välbärgade.

Jobbar de allra flesta 7-16? Statistisk på det? Det finns folk som jobbar inom vården - definitivt inte 7-16 rent generellt. Skiftarbetare inom industrin - inte 7-16 rent generellt. Eller ta alla inom handeln och servicesektorn, där är det också oregelbundna tider. Klaffar det bra så kan det funka väldigt bra för barnen med såna yrken.

Du behöver ju inte ta ut 7 dagar per vecka. Många snålar som fan och lever på en lön under det första året, tar inte ut en enda dag. Eller tar ut få dagar i veckan. Sedan 5 dagar per vecka för att behålla sgi:n, då har du ett gott "sparkapital" på dagar efter att barnet fyllt 2 för att gå ner i tid och eventuellt fylla upp med föräldraledighet.
    Jag skrev så här : 
    Att du tolkar detta som bara välbärgade ligger utanför mitt förstånd.

• washo
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 16:08:49 följande:

Men ärligt talat TS, skaffa inte barn! Du verkar ha jättedåliga förutsättningar för det i och med att ni jobbar 7-16 och inte kan rucka på det och inte alls vill leka med era framtida barn.

Haha ok blir du irriterad på mig? 
    Du gör massa antagande! Var står det att vi jobbar 7-16??
    Var står det att jag vi inte vill leka med våra framtida barn? 
    Vem är "vi" i dina påståenden? 

Haha du är lite rolig måste jag säga ändå :)
  • Körsbärsdalen
    washo skrev 2019-04-11 16:40:00 följande:

Haha ok blir du irriterad på mig? 

Du gör massa antagande! Var står det att vi jobbar 7-16??

Var står det att jag vi inte vill leka med våra framtida barn? 

Vem är "vi" i dina påståenden? 

Haha du är lite rolig måste jag säga ändå :)

Okej, så du jobbar inte 7-16 och oroar dig över att vilja leka med dina barn? Varför har du då startat tråden..? Uppfattade det som att ni har såna problem i vardagen, och därför funderar på varför andra väljer att skaffa barn eftersom du tänker att det är det vanliga

Så du har valt att skaffa barn alltså? Vad har du för förutsättningar?
  • washo
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-11 16:44:39 följande:
    Okej, så du jobbar inte 7-16 och oroar dig över att vilja leka med dina barn? Varför har du då startat tråden..? Uppfattade det som att ni har såna problem i vardagen, och därför funderar på varför andra väljer att skaffa barn eftersom du tänker att det är det vanliga

Så du har valt att skaffa barn alltså? Vad har du för förutsättningar?
    Haha jag tänker inte diskutera med dig mer. Är trött på massa antagande människor. 
    För mig pratar ni under bältet :)
    Ha det gott 
  • Körsbärsdalen
    washo skrev 2019-04-11 16:50:51 följande:

Haha jag tänker inte diskutera med dig mer. Är trött på massa antagande människor. 

För mig pratar ni under bältet :)

Ha det gott 

För din trådstart innehåller ju inte ett enda antagande
  • washo
    Här kommer ett långt men viktigt inlägg för er som känner igen sig i otrygg anknytning men även er som är intresserade. 
    AFFEKT är upplevelsen av en känsla. 
    AFFEKTREGLERINGSTEORI är en terori som beskriver hur människor lär sig eller utövar kontroll över sina känslor. 
    I ANKNYTNINGSTERORIERNA finns förklaringar till hur man hanterar känslor. En person med otrygg anknytning har t ex lättare att uppleva negativa än positiva känslor. 
    Genom att mötas och bekräftas i känslor uppstår en grundläggande förmåga att reglera dem redan hos spädbarnet. Detta sker genom att de som tar hand om och leker barnet visar och bekräftar känslor. Genom att de hjälper barnet reglera sina känslor genom att trygga det på ett lekfullt sätt. De blir den trygga hamnen barnet kan återkomma till och lugnas innan stressen blir ohanterlig.
    Som vuxen har personen lärt sig trygga sig själv genom att kunna reglera sina känslor. Den vet vad den känner, varför och vad som behöver göras. 
    Men, vad händer när det inte fungerar. När skadan är skedd och den vuxen upplever ÅNGEST och stress med känslor för att dennes föräldrar saknade förmågan eftersom de/den själv saknade förståelsen?
    Den stress barnet upplevde blev till slut ohanterlig så hjärnan (inget medvetet val) stängde av känslorna. För att undvika uppleva det hotfulla togs diverse strategier till. För att undvika triggers som oro, misslyckande, kritik. Exempel på strategier är: 
    Diverse missbruk (mat, droger, alkohol, spel, sex) 
    Överdriven träning
    Överdrivet social (vill inte vara ensam)
    Prestation i fokus (vara duktig)
    Ständig anpassning vara andra till lags med resultat av dålig självkänsla och självkännedom
    När skadan är skedd,
    när man som vuxen uppmärksammar problem med att hantera känslor vad gör man då? Går det att reparera? Hur ska man hantera de felprogrammeringar som blivit resultatet av många års undvikanden och tokiga strategier där ÅNGEST ofta är en fruktansvärd biverkan av undvikande och brist på förståelse. 
    Jo, med hjälp av en kunnig terapeut och föräldrarna kan jobbet som aldrig blev gjort äntligen göras. Den kan:
    Bekräfta känslorna
    Förklara reaktionerna 
    Svara på frågorna
    Ge exempel
    Hjälpa till att sortera i känslorna (ångest är den obegripliga härvan av outredda känslor)
    Vara den trygga hamn man saknat 
    Trösta
    Stötta 

Det tar tid att först riva ned den felaktiga grunden, förstå vad som hände och börja lita på någon så att grunden kan byggas upp som det var tänkt från börja. Stark och stabil.
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?