• Anonym (Bah)

Hämnas på våldtäktsman

Anonym (G) skrev 2019-04-06 13:13:49 följande:

Varför anmälde hon inte? Det var ju hennes enda chans att få upprättelse. Alltid röd flagg när saker dyker upp flera år senare.

De flesta anmäler inte. Det är så extremt få fall som utreds ordentligt och som sedan leder till åtal så många tycker inte att det är lönt. Av de ytterst få fall som leder till åtal frias de flesta. Dvs jag har full förståelse för att man inte anmäler!
  • Anonym (Bah)
    Kristine32 skrev 2019-04-06 15:06:25 följande:
    Du svarade väl ganska bra på din egen fråga? På de första 1,2 &3 kan du ju vid en icke anmälan byta ut inte, sällan och typ till aldrig! För att inte betänka att han kanske våldför sig på fler kvinnor = ännu fler våldtäktsoffer!
    Att inte anmäla och samtidigt kritisera rättsapparaten är liksom att inte rösta men klaga på regeringen!
    Precis. Det enda man kan göra är att själv hämnas. Visst det är fel, men som våldtäktsoffer får man verkligen noll stöd av samhället. Jag skulle hämnas om min syster blivit våldtagen. Hon skulle aldrig ljuga om en sån sak för mig. Däremot skulle det vara så känsligt för henne att - det skulle gå flera år innan hon till slut orkade berätta för mig!
  • Anonym (Bah)
    Kristine32 skrev 2019-04-06 15:06:25 följande:
    Du svarade väl ganska bra på din egen fråga? På de första 1,2 &3 kan du ju vid en icke anmälan byta ut inte, sällan och typ till aldrig! För att inte betänka att han kanske våldför sig på fler kvinnor = ännu fler våldtäktsoffer!
    Att inte anmäla och samtidigt kritisera rättsapparaten är liksom att inte rösta men klaga på regeringen!
    Nej det är det inte. I stort sett ingen kvinna som anmäler får upprättelse. I stort sett alla kvinnor som anmäler mår ännu sämre. En del blir till och med utfrusna av sin närmaste omgivning som tar våldtäktsmannens parti!!! Det vill man verkligen inte vara med om!

Ingen vill mer än jag att samtliga våldtagna kvinnor anmälde. Då skulle alla kurvor plötsligt stiga brant uppåt. Pappren skulle inte räcka till och ingen skulle kunna blunda längre. MEN när våldtäktsoffer behandlas så jävligt har jag full förståelse!
  • Anonym (Bah)
    Tecum skrev 2019-04-07 16:27:31 följande:
    Men då har du faktiskt fått ett svar, från den som verkligen är berörd. Om inte hon vill anmäla är det inte din sak att dra igång en personlig vendetta, hennes vilja gäller.
    Hon kan väl vilja hämnas trots att hon inte anmält!!!
  • Anonym (Bah)
    Anonym (Ts) skrev 2019-04-08 12:54:57 följande:
    Vad tror du att du skulle göra? Jag tänker mig ett kortare brev som jag lämnar till aset och hans morsa, vad mer?
    Jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra. Jag kan inte påstå att jag är nån hämndexpert.
  • Anonym (Bah)
    AndreaBD skrev 2019-04-08 13:27:41 följande:
    Det kan räknas som förtal, var försiktig med sånt! 
    Tror inte att det räknas som förtal om man bara skriver ett brev till killen och berättar vad man vet.
  • Anonym (Bah)
    Anonym (.) skrev 2019-04-08 18:57:37 följande:

I detta fall skulle jag inte hämnas alls. Inte annat än nån kommentar till honom, typ "jag vet vad du gjorde", och onda ögat.

Det var en serievåldtäktsman som bodde en bit ifrån oss. Tydligen lurade han sig på typ 12-14 åringar, och våldtog dem. Dömd flera gånger, men det fick inte han på andra tankar.

En dag så brann hans hus ner, med honom ihjälslagen inuti. Lite oproportionerligt kanske, men jag förstår dem lite också. Garanterat finns ju gärningsmannen bland männen som är släktingar till hans offer.

Lite oproportionerligt, men många barn har räddats å andra sidan. Bättre hade varit om rättsväsendet hade fungerat så att sådana svin kunde hållas inlåsta på livstid.
Svar på tråden Hämnas på våldtäktsman