• Anonym (Vilsen)

Kan hon ha dödat mitt barn?

Många kommer tro att jag är helt ute och cyklar, men Jag e säker på att jag blivit förgiftad under min för övrigt friska graviditet.

Jag var tillsammans med en man, vars familj inklusive systrar ogillade mig starkt, jag är svensk, dom från ett annat land. Dom hatade att jag var gravid.

På ultraljudet i vecka 14 var hon frisk, växte som hon skulle och allt såg bra ut.

Då jag haft druvbörd innan så höll dem extra koll på mig och jag gick på ultraljud i vecka 17 igen där dem märkte att nåt var avvikande och att hon inte växte som hon skulle. Det första min BM frågar mig är om jag tagit droger eller liknande då det såg ganska avvikande ut.

Efter uppföljning med nål i magen o dyl visar det att min dotter som var frisk för några veckor sen, har trisomi 18 och Fick göra abort i vecka 20.

Denna helvetes familjen håller på med svart magi och grejer , hittat inlindade dockor med hår på under min madrass, men jag tror inte på sånt.

Det jag vet iallafall är att hans syrra gav mig ofta krämer och servera mig dricka (hon är apotekare) medans jag var gravid. Fick ofta ont i magen i samband med detta men det var inget jag kopplade förens nu i efterhand. Varken hans syrror eller någon i familjen beklagade sorgen, precis som dem visste redan att nåt skulle hända. Barnmorskans fråga om jag tagit medicin eller droger under min graviditet ekar i mitt huvud dagligen.

Om detta nu stämmer , vad för preparat/medicin kan hon ha gett mig för att förgifta mitt barn?

Dumma svar undanbedes.

• Svar på tråden Kan hon ha dödat mitt barn?
  • BurningDiamond
    Daphodil skrev 2019-04-05 19:34:07 följande:
    Inte särskilt oroväckande, låter fullt naturligt att leta orsaker i sin sorg. Det är inte så snyggt av er att uttala er om en nätfrämlings psykiska hälsa, den vet ni inget om.
    Det finns inget naturligt i att fundera på om ett gen-fel som uppstår vid befruktelsen kan ha orsakats av en kräm eller en dryck, eller ännu värre, av magi. Det är ett irrationellt beteende oavsett vad som föranlett tankarna, och eftersom det handlar om en förlorad graviditet är det inte helt otänkbart att traumat kan ha drivit TS in i en ohälsosam tankevärld.

Det är långt bättre att TS söker hjälp i "onödan" och får en psykiatriker eller psykolog att som kan ge henne mer stöd och ev medicinering om hon behöver, än att folk sitter och gullar med henne på ett anonymt forum och så visar kanske det visar sig en dag eller en vecka eller en månad senare att jo, det här var upptakten till en mental kris som hade kunnat stävjas.
  • Anonym (What)
    Tiina87 skrev 2019-04-05 20:15:27 följande:

Indirekt kanske om genen är från fadern och hon också bär på genen. Men inte direkt och inte medvetet. Trisomi Är genetiskt och inget man kan få genom att ta droger, alkohol eller röka under graviditeten. Och tyvärr kan det hända att detta inte upptäcks på först UL.

Trisomier är inte ärftligt.
  • Daphodil
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 21:28:09 följande:

Det finns inget naturligt i att fundera på om ett gen-fel som uppstår vid befruktelsen kan ha orsakats av en kräm eller en dryck, eller ännu värre, av magi. Det är ett irrationellt beteende oavsett vad som föranlett tankarna, och eftersom det handlar om en förlorad graviditet är det inte helt otänkbart att traumat kan ha drivit TS in i en ohälsosam tankevärld.

Det är långt bättre att TS söker hjälp i "onödan" och får en psykiatriker eller psykolog att som kan ge henne mer stöd och ev medicinering om hon behöver, än att folk sitter och gullar med henne på ett anonymt forum och så visar kanske det visar sig en dag eller en vecka eller en månad senare att jo, det här var upptakten till en mental kris som hade kunnat stävjas.

Jag värjer mig mot att människor på ett anonymt forum uttalar sig om andras hälsa, grundat på en kort text. Det går inte att göra. TS fråga gällde om trisomi kan orsakas av mediciner. Vet man inget om tillståndets orsak, utan ser det som en missbildning uns, är det inte en konstig fråga alls. Pågår upptakten till en psykos tror jag inte kommentarer på Familjeliv kommer hjälpa TS åt rätt håll. Däremot kan det såra otroligt att felaktigt bli kallad psykotisk i en redan tung situation. Är du verkligen genuint orolig för TS föreslår jag att du skickar ett privat meddelande till henne istället.
  • Tiina87
    Anonym (What) skrev 2019-04-05 21:38:43 följande:

Trisomier är inte ärftligt.

Nej, men det ligger i generna.
  • BurningDiamond
    Daphodil skrev 2019-04-05 21:55:13 följande:
    Jag värjer mig mot att människor på ett anonymt forum uttalar sig om andras hälsa, grundat på en kort text. Det går inte att göra. TS fråga gällde om trisomi kan orsakas av mediciner. Vet man inget om tillståndets orsak, utan ser det som en missbildning uns, är det inte en konstig fråga alls. Pågår upptakten till en psykos tror jag inte kommentarer på Familjeliv kommer hjälpa TS åt rätt håll. Däremot kan det såra otroligt att felaktigt bli kallad psykotisk i en redan tung situation. Är du verkligen genuint orolig för TS föreslår jag att du skickar ett privat meddelande till henne istället.
    TS undrar om hennes svägerskor har dödat hennes barn. Det är en konstig fråga. Att inte veta/ta reda på vad sjukdomen är som orsakat forstrets bortgång, utan tro/misstänka att det är svägerskans som dödat fostret,  är irrationellt.

Jag anser inte att det är fel att råda någon som befinner sig i kris att söka hjälp, och du anser att det är fel väg att gå. Jag tror inte vi kommer längre i den diskussionen.
  • Daphodil
    BurningDiamond skrev 2019-04-05 22:10:13 följande:

TS undrar om hennes svägerskor har dödat hennes barn. Det är en konstig fråga. Att inte veta/ta reda på vad sjukdomen är som orsakat forstrets bortgång, utan tro/misstänka att det är svägerskans som dödat fostret,  är irrationellt.

Jag anser inte att det är fel att råda någon som befinner sig i kris att söka hjälp, och du anser att det är fel väg att gå. Jag tror inte vi kommer längre i den diskussionen.

Nej, det är inte irrationellt. TS presenterar en logisk tankekedja med osämja, mediciner, buksmärta och därefter dystra besked om barnet. Frågan är inte konstig i det här skedet. Jag värjer mig inte mot allmänna råd utan mot onlinebedömningar om psykiatriska diagnoser.
  • Anonym (What)
    Tiina87 skrev 2019-04-05 21:55:18 följande:

Nej, men det ligger i generna.

Du skrev att genen kan komma från pappan och det stämmer inte eftersom det inte är ärftligt.
  • Zoegazz

Så hysteriska folk i tråden är. Om man inte vet något om denna diagnos alls är det ju inte särskilt konstigt att tro en förgiftning skulle kunna skada ens barn, speciellt om läkaren frågar om man tagit droger? Sen tycker jag inte det låter speciellt konstigt att i denna sits tänka så om svägerskorna om nu ts vet de utöver svart magi och tom hittat en voodo docka under sängen. Nu säger jag inte att jag tror på sådant men alla fungerar olika och att en del (många världen över för övrigt) gör det betyder inte att de är psykotiska.

• Zoegazz

Och jag beklagar innerligt er förlust ts! Hade efter detta funderat över relationen med mannen om han inte är redo att bryta med systrarna. Du kommer aldrig kunna känna dig trygg.

• EmberEyes
    Daphodil skrev 2019-04-05 22:26:09 följande:
    Nej, det är inte irrationellt. TS presenterar en logisk tankekedja med osämja, mediciner, buksmärta och därefter dystra besked om barnet. Frågan är inte konstig i det här skedet. Jag värjer mig inte mot allmänna råd utan mot onlinebedömningar om psykiatriska diagnoser.
    Hur är det "en logisk tankekedja" att tro att en defekt som skapas vid befruktning och inget annat tillfälle har orsakats flera månader in i graviditeten, av svägerskans krämer och drycker? TS visar starka indikationer på att hon behöver psykisk hjälp, inte "hjälp" från familjeliv.
Svar på tråden Kan hon ha dödat mitt barn?