Fått nytt jobb men bokat 2 veckor "semester" i juli
Hej TS! Vi är lite i samma situation. Jag är mamma till en 2,5-åring och min fru - barnets andra mamma - kommer från ett annat land (ej EU-land). Vi har redan varit där flera gånger, och min fru och vårt barn var där själva i höstas i 10 dagar medan jag var hemma och jobbade. I sommar kommer de också att vara där själva i två veckor. Jag längtar så klart ihjäl mig, men vi tycker att det är jätteviktigt att vårt barn får en nära och bra relation med släktingarna på båda sidorna, lär sig ordentligt båda sina modersmål och känner sig hemma i båda kulturer och miljöer. Vi har ganska olika kulturella uppfattningar om barnuppfostran ibland, men jag vet att båda min fru och min svärmor älskar barnet och tar väl hand om honom även om jag inte håller med om allt. Det kommer liksom av att vara tvåkulturell familj, och även i svenska familjer. Själv trivs jag bra i fruns hemland, men jag kan pga jobbet inte följa med så ofta som min fru vill och behöver åka dit, så ibland får barnet stanna hemma med mig, ibland åker bara han med och ibland åker vi allihop. Har märkt att det är rätt bra dessutom för min fru att få vara ensam med sin mamma och vårt barn - det blir en annan grej än när jag också är där.
Vad får dig att tveka på att låta dem åka själv? Har pappan haft hand om ert barn själv tidigare, typ på pappaledighet? Är inte farmodern pålitlig med barn? Eller är det mest att du känner att det är lång tid för dig att vara utan familjen?
När jag har börjat nytt jobb har jag passat på att förhandla om ledighet redan när jag blivit erbjudan jobbet men inte tackat ja än. Då är man i starkast förhandlingsposition. Nu får du förklara läget, och om det inte går så kan du försöka med att mötas halvvägs och ta bara en vecka ledigt. Då behöver du bara köpa till en enkelresa hem för dig som inte borde bli så dyrt.
Lycka till!