Sannagem skrev 2019-04-04 12:55:14 följande:
Vad skönt att det funkar så bra för er! Det som gör att jag tvekar är väl att man är orolig att något ska hända dom (försöker att inte tänka så) och då är det ju inte så lätt när man är så långt borta från dom. Han har inte varit pappaledig med barnet utan han jobbar rätt mycket. man kan väl säga att jag spenderar mest tid med barnet. Han är pålitlig med barn så litar såklart på att han skulle klara av det. Han har åkt själv förrut och då har barnet varit hemma med mig, han har aldrig tagit hand om barnet själv förrutom några enstaka gånger när jag jobbat, sedan kan inte vår dotter hans språk för han har varit dålig på och prata det med henne, så tänker mest med när han lämnar henne själv hos släktingarna på hur det går då när hon inte förstår dom och vi inte är där.
Jag är inte så van vid att informera när jag får nytt jobb för det är sällan det händer så jag hade inte en tanke på att jag kunde sagt till när jag blev erbjuden jobbet :(
Jag förstår att du är orolig att något ska hända när du inte är där. Det är nog känslor som de flesta föräldrar brottas med, inklusive jag. Sen har vi dessutom en lite försvårande situation då min frus hemland är Ryssland och de bor i en liten stad, så sjukvården är bristande och genomkorrumperad och läkemedel inte pålitliga. Dessutom är vi ett lesbiskt par och min fru erkänns inte som vårdnadshavare, och kan alltså inte ta medicinska beslut. Vi har fått lösa det på olika sätt, med fullmakt osv. Vi har också en bra försäkring så klart.
Men Italien är ett EU-land, och med privat reseförsäkring kan ni få minst lika bra vård som hemma, om inte bättre. Och det går många flyg så i värsta fall kan du kasta dig på ett flyg och vara där några timmar senare.
Jag tänker också vilken chans det kommer att vara för pappan att växa i sin roll och för era barn att växa och utvecklas, inte minst i italienskan (som är jättesynd att din man inte pratar - tvåspråkighet har så mycket fördelar). Barn har så lätt att kommunicera och lär sig så snabbt. Är pappan borta och de absolut inte kan göra sig förstådda så kan de alltid ringa på mobilen och få tolkning. Det löser sig - jag lovar!
Värst blir det för dig så klart, men behöver du stanna hemma så se till att göra sånt som du inte har tid eller möjlighet till annars. Träna, festa, träffa kompisar, gå på bio eller vad du nu gillar! Varje dag! Men jag hoppas så klart att du får ledigt och kan följa med så att ni får njuta av familjesemester allihop!