• skandalon

Jobbproblem

Jag har problem med jobbet. Undrar om någon har en idé om hur man kan hantera det på kort sikt. Jag fattar att jag i längden måste hitta ett nytt jobb, men det tar tid och jag behöver överleva under tiden.

Situationen är den att kollegorna och chefen driver med mig konstant genom att lura mig göra arbetsuppgifter som inte behövs. Chefen talar hela tiden om vilken arbetskapacitet jag har, men en stor del av det arbete som jag åker på att göra visar sig i efterhand vara onödiga. Det händer att jag genomskådar det på förhand, men ofta gör jag det inte och då har jag ändå lite erfarenhet i branschen.

Jag fattar inte ens vad de är ute efter. Det är tydligt att chefen vill jag ska jobba kvällar och helger, men det är ändå obegripligt eftersom det mesta jag åker på att göra är onödigt ändå. De tjänar ju inget på det. Dessutom menar alla att jag gör ett väldigt bra jobb. Det matchar inte riktigt. Om jag trodde att de ville bli av med mig hade varit lättare att förstå. Jag har gjort massor med motstånd också, bråkat med både chef och kollegor så de kan inte säga att det är lätt. Tvärtom bedömer jag det som de får lägga en hel del tid på detta ? så något får de ut. Ibland tycker de det är roligt, men jag tror inte det är huvudmotivet. Att kasta bort min tid verkar vara viktigt, men de betalar mig ju så varför inte ge riktigt arbetsuppgifter?

Egentligen skulle jag kunna kassera in lön och skita i det eftersom de betalar bra, men jag klarar det inte. Jag tar för illa upp av att bli lurad gång på gång fast jag är på min vakt, att så många är involverade och att de lägger så mycket tid på det. Det upptar dessutom väldigt mycket tankeverksamhet att försöka förstå vad som händer och jag fattar det inte.

Någon som känner igen sig eller har något tips.

• Svar på tråden Jobbproblem
  • BurningDiamond

Menar du seriöst att din chef och ditt arbetslag snuvar företaget på "en anställd" bara för att driva med dig?

Du får prata med chefen ett steg högre upp, och med HR. Jag betvivlar attett företag avsiktligt har anställt en person bara för att driva med. Du ska nog också prata med fack och arbetsmiljöombud för detta är mobbing.

• Tow2Mater

Gissar de ser behovet i de arbetsuppgifter du felaktigt anser inte behövs. Problemet ligger nog just i att du inte förstår vad som händer och fattar det inte.

• skandalon
    BurningDiamond skrev 2019-04-03 23:52:03 följande:

Menar du seriöst att din chef och ditt arbetslag snuvar företaget på "en anställd" bara för att driva med dig?

Du får prata med chefen ett steg högre upp, och med HR. Jag betvivlar attett företag avsiktligt har anställt en person bara för att driva med. Du ska nog också prata med fack och arbetsmiljöombud för detta är mobbing.

På en halv anställd i alla fall. Att prata med någon om mobbing är nog det mest meningslösa man kan göra. Fixa det själv är det enda som fungerar. Alla föraktar den som blir mobbad och det kommer sitta kvar för evigt så den vägen går jag inte. Dessutom är min upplevelse att företag inte alls räds rehabprocessen. Tvärtom så får de massa känslig information om medarbetare den vägen så sen är man helt fast i klorna på dem. Just nu och ett halvår framåt (minst) är vi överbemannade så företaget tar ingen direkt skada annat än att de får en illojal medarbetare för framtiden.
  • skandalon
    Tow2Mater skrev 2019-04-04 01:15:41 följande:

Gissar de ser behovet i de arbetsuppgifter du felaktigt anser inte behövs. Problemet ligger nog just i att du inte förstår vad som händer och fattar det inte.

Nej, jag ser ju hur de får mig att starta upp projekt och utredningar gång på gång som sedan inte används och som aldrig varit tänkta att användas. Lämnar viktigt information för sent så jag blir tvungen att göra om det. Nej det är inte något som behövs och inte heller något som någon annan på avdelningen råkar ut för.
  • BurningDiamond
    skandalon skrev 2019-04-04 08:21:34 följande:
    På en halv anställd i alla fall. Att prata med någon om mobbing är nog det mest meningslösa man kan göra. Fixa det själv är det enda som fungerar. Alla föraktar den som blir mobbad och det kommer sitta kvar för evigt så den vägen går jag inte. Dessutom är min upplevelse att företag inte alls räds rehabprocessen. Tvärtom så får de massa känslig information om medarbetare den vägen så sen är man helt fast i klorna på dem. Just nu och ett halvår framåt (minst) är vi överbemannade så företaget tar ingen direkt skada annat än att de får en illojal medarbetare för framtiden.
    Ja, om du nu inte vill bemöta problemet ser jag bara alternativet "lida i det tysta" som en fungerande lösning.
  • Lånehajen
    skandalon skrev 2019-04-04 08:23:36 följande:
    Nej, jag ser ju hur de får mig att starta upp projekt och utredningar gång på gång som sedan inte används och som aldrig varit tänkta att användas. Lämnar viktigt information för sent så jag blir tvungen att göra om det. Nej det är inte något som behövs och inte heller något som någon annan på avdelningen råkar ut för.
    Allt är förstås möjligt men det låter ändå extremt osannolikt att man skulle slösa resurser, tid och pengar på det sätt du beskriver bara för att driva med dig. Det är ju inte ens ett effektivt sätt att jävlas med dig om du får bra betalt för det onödiga arbete som du utför.

Är du säker på att det inte rör sig om en väldigt inkompetent chef/kollegor? Jag har varit på arbetsplatser där man varit extremt dåliga på att planera, ofta kommit med ny information alldeles för sent, haft massor av ideer åt olika håll med att starta projekt och utredningar som det sedan inte blivit något av med eller som man velat ändra helt och hållet. Ibland föll det på andra men oftast var det på mig då jag jobbar snabbt och är väldigt flexibel med arbetsuppgifter. Slösades friskt ibland på resurser då man inte tänkte två gånger innan man drog igång något.
  • Anonym (b)

Det här ska du ta med facket och be om hjälp. 

• BurningDiamond
    Anonym (b) skrev 2019-04-04 13:07:47 följande:

TS vil ju inte hantera problemet på sedvanlig väg, dvs via facket, högre chefer, HR eller arbetsmiljöombudet.
  • skandalon
    Lånehajen skrev 2019-04-04 13:02:00 följande:
    Allt är förstås möjligt men det låter ändå extremt osannolikt att man skulle slösa resurser, tid och pengar på det sätt du beskriver bara för att driva med dig. Det är ju inte ens ett effektivt sätt att jävlas med dig om du får bra betalt för det onödiga arbete som du utför.

Är du säker på att det inte rör sig om en väldigt inkompetent chef/kollegor? Jag har varit på arbetsplatser där man varit extremt dåliga på att planera, ofta kommit med ny information alldeles för sent, haft massor av ideer åt olika håll med att starta projekt och utredningar som det sedan inte blivit något av med eller som man velat ändra helt och hållet. Ibland föll det på andra men oftast var det på mig då jag jobbar snabbt och är väldigt flexibel med arbetsuppgifter. Slösades friskt ibland på resurser då man inte tänkte två gånger innan man drog igång något.
    Nej, jag skriver ju att jag har svårt att förstå vad som pågår. Den enda gemensamma nämnaren jag kan se är en ambition att få mig jobba på kvällar och helger, men det är ju också meningslöst om det inte är riktigt arbete som utförs. I den situation vi är nu med viss överbemanning i väntan på framtida beslut så får detta inga större konsekvenser för företaget. De kunde utbildat mig eller något annat, men den bortkastade arbetstiden kostar dem inte något. Planen verka f.ö. vara att det i första hand ska gå ut över min fritid och inte mitt arbete ? det är jag som försöker vända på det, med varierande resultat.

Någon form av inkompetens någonstans är väl rimligt, men jag kan inte identifiera var den ligger. Chefen sitter inte i samma hus, så en allmänt tillåtande attityd till den här typen av beteende skulle kunna spåra ur mer än han förstår. Samtidigt får jag inget resultat av att ta upp det med honom. Kommer jag med ett klagomål håller han alltid med och säger person X eller Y är jobbiga att ha att göra med, att man vet om det och att det alltid varit så. Väldigt seriöst bekräftar alla mina synpunkter. I början blev jag mycket glad och hjälpt av detta, men sedan visar det sig att absolut ingenting händer. Det skulle kunna vara brist på handlingskraft, men det visar han inte annars. Tvärtom känns det som en strategi att först bekräfta en så man lugnar ner sig och sedan låta allt fortsätta.
  • Anonym (exempel)

Kan du inte ge något konkret exempel så vi kan förstå hur du menar med onödiga arbetsuppgifter? Det låter jättekonstigt. 

Du säger också att ambitionen är att du ska vara tvungen att jobba på kvällar och helger. Är det så att du får uppgifter med så kort deadline att du måste jobba utanför arbetstid för att de ska bli klara? 

• skandalon
    Anonym (b) skrev 2019-04-04 13:07:47 följande:

De kommer bara säga till mig att byta jobb, vilket jag också ska göra så fort tillfälle ges. De skriver också upp namnen på inblandade chefer ? vad de gör med det vet jag inte, men antagligen använder det när de blir tillfrågade om tjänstetillsättning.

I övrigt är de inte till någon hjälp. Rehabprocessen verkar vara en process för arbetsgivaren där fack och anställda inte har så mycket att vinna. Eftersom detta skulle karaktäriseras som konflikt på arbetsplats är det inte giltigt skäl för sjukskrivning, utan först måste man gå ner sig så man kan bli sjukskriven för depression eller något liknande. Det är ingen bra väg att gå. Vill man stoppa sånt här i tid verkar man vara helt beroende av arbetsgivarens goda vilja.

• skandalon
    Anonym (exempel) skrev 2019-04-05 10:31:34 följande:

Kan du inte ge något konkret exempel så vi kan förstå hur du menar med onödiga arbetsuppgifter? Det låter jättekonstigt. 

Du säger också att ambitionen är att du ska vara tvungen att jobba på kvällar och helger. Är det så att du får uppgifter med så kort deadline att du måste jobba utanför arbetstid för att de ska bli klara? 

Jag vill inte ge detaljer som avslöjar vad jag arbetar så det får bli allmänna exempel. 

T.ex. får jag som relativt nyanställd ta över andras jobb, det de gjort vissa delar eller förberett vissa delar. När jag gör det kommer ofta många önskemål från de som är beroende av resultatet och då blir jag beroende av de som jobbat med detta tidigare för att värdera vilka önskemål som är rimliga att genomföra. Här har jag ofta fått fel. Senast ägnade jag ett par arbetsdagar åt att försöka tillgodose ett sådant önskemål bara för att till slut inse att det var omöjligt. Det är helt orimligt att de två som tidigare arbetat med detta inte visste om det och ändå har jag blivit pushad av dem att fortsätta.

Ett annat exempel är att jag haft handledning för att lära mig nya arbetsuppgifter. I stort sett varje gång har jag hamnat i situationer med extrem mycket manuellt arbete för att återställa resultat. Detta trots handledningen, gärna också på fredag em med hintar om att man inte kan gå hem förrän det är klart.

Några gånger har mindre fel gått ut i produktion efter att jag haft handledning. Varje gång kommer det kraftfull feedback från ett flertal olika aktörer. Sedan skulle jag arbeta själv och gjorde en dundertabbe med 50 gånger så stor effekt. Då hörde ingen av sig utan jag upptäckte det själv. Det är klart att antalet mätpunkter är för få för att dra säkra slutsatser, men du förstår vad jag tänker och jag har så klart försökt hitta andra anledningar utan att hitta några (än).
  • Anonym (ge dig)
    skandalon skrev 2019-04-05 10:49:23 följande:
    Jag vill inte ge detaljer som avslöjar vad jag arbetar så det får bli allmänna exempel. 

T.ex. får jag som relativt nyanställd ta över andras jobb, det de gjort vissa delar eller förberett vissa delar. När jag gör det kommer ofta många önskemål från de som är beroende av resultatet och då blir jag beroende av de som jobbat med detta tidigare för att värdera vilka önskemål som är rimliga att genomföra. Här har jag ofta fått fel. Senast ägnade jag ett par arbetsdagar åt att försöka tillgodose ett sådant önskemål bara för att till slut inse att det var omöjligt. Det är helt orimligt att de två som tidigare arbetat med detta inte visste om det och ändå har jag blivit pushad av dem att fortsätta.

Ett annat exempel är att jag haft handledning för att lära mig nya arbetsuppgifter. I stort sett varje gång har jag hamnat i situationer med extrem mycket manuellt arbete för att återställa resultat. Detta trots handledningen, gärna också på fredag em med hintar om att man inte kan gå hem förrän det är klart.

Några gånger har mindre fel gått ut i produktion efter att jag haft handledning. Varje gång kommer det kraftfull feedback från ett flertal olika aktörer. Sedan skulle jag arbeta själv och gjorde en dundertabbe med 50 gånger så stor effekt. Då hörde ingen av sig utan jag upptäckte det själv. Det är klart att antalet mätpunkter är för få för att dra säkra slutsatser, men du förstår vad jag tänker och jag har så klart försökt hitta andra anledningar utan att hitta några (än).
    Låter onekligen som om det är du som gör fel, men pga du inte fått tillräckliga instruktioner.
Svar på tråden Jobbproblem