• Anonym (Hannah)

Umgänge

Hej,

Har tre barn i åldrarna 2, 4, 6.

Pappan ska nu få umgänge med barnen men suttit i fängelse ett år. Umgängesstöd ska vara med och jag har fått förslag klockan 9.00 Lördagar. Annars arbetar jag 40 timmar i veckan mån-fre och barnen är på förskola och sexårsverksamhet lite över dessa 40 timmar i veckan. 

Vad är bäst, har någon tips?
    3 timmar vv lördag med umgängesstöd kl 9.00 
    eller 1 timme varje lördag klockan 9.00. 
    Eller har någon annat förslag på schema? vill gärna ha nån helg utan måsten.
    Jag är väldigt trött på helgerna då jag är ensam med 3 barn och jobbar heltid och känner att de kanske känns mycket gå upp varje lördag 7.30 fixa tre barn och åka iväg med buss en halvtimme bort. Känns att jag kanske vill vara ledig ibland utan måsten på helgerna åtminstonde.

• Svar på tråden Umgänge
  • Anonym (´´´´)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-06 14:43:33 följande:
    Med största sannolikhet så kommer TS inte att medverka vid dessa umgängen utan bara lämna och hämta barnen vid umgängeslokalen.
    Verkligen? Lämna en tvååring med främlingar? I så fall så kort tid som möjligt i början.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-06 12:33:57 följande:
    Det är så himla fint att sätta boendeföräldrar med det största ansvaret i den sitsen.
    Fy fan säger jag för det.
    Vi tar den allra största biten och sen kommer den andre föräldern på efter ett bra tag;men gud så kul det hade varit med lite umgänge nu då OCH hur kan jag få till det för att på bästa sätt jäklas med boendeföräldern samtidigt?

För hade umgängesföräldern på riktigt varit intresserad hade de ju tagit sig till sitt/sina barn.
    Perspektivet hos lagstiftaren är inte föräldrarna utan barnen, och i detta fall barnens rätt till umgänge med den förälder som inte är boendeförälder och då ställs det stora krav på den som är boendeförälder och därmed har största påverkans möjligheten att barnet får detta umgänge.

Barn har rättigheter och föräldrar har skyldigheter det är själva grunddevisen och som vårdnadshavare är man skyldig att se till "barnets bästa"
  • Anonym (ace)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-06 12:33:57 följande:
    Det är så himla fint att sätta boendeföräldrar med det största ansvaret i den sitsen.
    Fy fan säger jag för det.
    Vi tar den allra största biten och sen kommer den andre föräldern på efter ett bra tag;men gud så kul det hade varit med lite umgänge nu då OCH hur kan jag få till det för att på bästa sätt jäklas med boendeföräldern samtidigt?

För hade umgängesföräldern på riktigt varit intresserad hade de ju tagit sig till sitt/sina barn.
    Fast detta handlar inte om ditt tyckande, det handlar om barnets bästa och om det tillvägagångssätt som är gällande. Vill du förändra systemet får du jobba på detta på politisk nivå.
  • Anonym (mm)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-06 12:16:16 följande:

När det gäller själva genomförandet så vilar ett tungt ansvar på boendeföräldern och det finns sedan drygt ett halvår tillbaka prejudicerande dom som sätter så stor vikt vid ett ev. umgängessabotage att vårdnaden övergår till den andra föräldern.

När det gäller den ekonomiska biten gällande själva umgänget så är det lite mer komplicerat och det går inte att kategoriskt säga att kostnaden helt ligger på umgängesföräldern utan det beror på ett antal olika faktorer

Uraäkta men vad menar du med den domen? Vad skulle den boendeföräldern gjort annorlunda? Underlätta och inte förhindra är en sak mem umgängets genomförande kommer ju aldrig vara boendeförälderns ansvar. Det kan ju inte vara det.
  • Anonym (jur)
    Anonym (mm) skrev 2019-04-06 17:35:52 följande:
    Uraäkta men vad menar du med den domen? Vad skulle den boendeföräldern gjort annorlunda? Underlätta och inte förhindra är en sak mem umgängets genomförande kommer ju aldrig vara boendeförälderns ansvar. Det kan ju inte vara det.
    Det är inte min sak att säga vad den boendeföräldern skulle gjort annorlunda men rätten ansåg att det som boendeföräldern gjorde inte var tillräckligt för att främja umgänget mellan de gemensamma barnen och med den andra föräldern och därmed var det enligt rätten att se som umgängessabotage.
  • Anonym (mm)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-06 20:22:16 följande:

Det är inte min sak att säga vad den boendeföräldern skulle gjort annorlunda men rätten ansåg att det som boendeföräldern gjorde inte var tillräckligt för att främja umgänget mellan de gemensamma barnen och med den andra föräldern och därmed var det enligt rätten att se som umgängessabotage.

Att främja umgänget är ju inte det samma som att genomföra umgänget. Boende föräldern ska givetvis vara flexibel och tillmötesgående och inte hindra umgänge men är ju inte den som ska se till att umgänget sker och genomförs.
  • Anonym (jur)
    Anonym (mm) skrev 2019-04-06 21:39:29 följande:
    Att främja umgänget är ju inte det samma som att genomföra umgänget. Boende föräldern ska givetvis vara flexibel och tillmötesgående och inte hindra umgänge men är ju inte den som ska se till att umgänget sker och genomförs.
    Den prejudicerade domen säger något annat än vad du vill framhävda.
  • Anonym (mm)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-06 21:52:38 följande:

Den prejudicerade domen säger något annat än vad du vill framhävda.

Under vilka omständigheter ska boendeföräldern genomföra umgänget?
  • Anonym (jur)
    Anonym (mm) skrev 2019-04-06 21:59:41 följande:
    Under vilka omständigheter ska boendeföräldern genomföra umgänget?
    Mycket bra fråga men om man tolkar domen så krävs mycket från boendeföräldern för att det inte ska tolkas som umgängessabotage.

Ansvaret är uppenbarligen mycket långtgående då boendeföräldern i det här fallet gjort en hel del för att få till umgänget mellan barn och det andra föräldern men rätten tyckte inte att det var tillräckligt.

Så tillbaka till grundfrågan, boendeföräldern har en mycket stort ansvar och i och med att det är en prejudicerande dom så är den vägledande för alla underliggande instanser.
  • Anonym (mm)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-06 22:25:07 följande:

Mycket bra fråga men om man tolkar domen så krävs mycket från boendeföräldern för att det inte ska tolkas som umgängessabotage.

Ansvaret är uppenbarligen mycket långtgående då boendeföräldern i det här fallet gjort en hel del för att få till umgänget mellan barn och det andra föräldern men rätten tyckte inte att det var tillräckligt.

Så tillbaka till grundfrågan, boendeföräldern har en mycket stort ansvar och i och med att det är en prejudicerande dom så är den vägledande för alla underliggande instanser.

Tror jag vet vilken dom du menar. Där tyckte domstolen att mamman inte klarade av att tillgodose barnens behov över huvudtaget. Inte att hon inte misslyckades bara lite utan fullständigt katastrofalt.
  • Anonym (jur)
    Anonym (mm) skrev 2019-04-06 22:55:06 följande:
    Tror jag vet vilken dom du menar. Där tyckte domstolen att mamman inte klarade av att tillgodose barnens behov över huvudtaget. Inte att hon inte misslyckades bara lite utan fullständigt katastrofalt.

Det låter som du är på en annan dom, den som har blivit vägledande där försöker mamman verkligen få till umgänge mellan pojkarna och deras pappa (som tidigare blivit dömd för våldsbrott) men pojkarna "vill inte" ...

Så det är inte frågan om att mamman brustit i något annat än just "umgängessabotage" enligt domslutet

• Anonym (mm)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-07 08:53:31 följande:

Det låter som du är på en annan dom, den som har blivit vägledande där försöker mamman verkligen få till umgänge mellan pojkarna och deras pappa (som tidigare blivit dömd för våldsbrott) men pojkarna "vill inte" ...

Så det är inte frågan om att mamman brustit i något annat än just "umgängessabotage" enligt domslutet

Den domen är rätt förståelig. Om man nu utgår ifrån att barn har behov av en god relation med båda föräldrarna så har ju den mamman misslyckats katastrofalt med att tillgodose just det behovet. Hon har ju inte misslyckats lite utan fullständigt eftersom de inte lyckats få till något umgänge över huvudtaget. Lite specialfall. De flesta föräldrar misslyckas ju inte så brutalt.
  • Anonym (jur)
    Anonym (mm) skrev 2019-04-07 10:12:37 följande:
    Den domen är rätt förståelig. Om man nu utgår ifrån att barn har behov av en god relation med båda föräldrarna så har ju den mamman misslyckats katastrofalt med att tillgodose just det behovet. Hon har ju inte misslyckats lite utan fullständigt eftersom de inte lyckats få till något umgänge över huvudtaget. Lite specialfall. De flesta föräldrar misslyckas ju inte så brutalt.
    Jag tror du missat poängen med domen, det är inte det faktum att det inte blev något umgänge som är det som domstolen fäster vikt vid utan det faktum att boendeföräldern inte gjort tillräckligt för att få till umgänget och ser detta som umgängessabotage. Denna dom innebär att rätten lägger ett mycket stort ansvar på boendeföräldern när det gäller umgänget med den andra föräldern och ser så allvarligt på detta att det till och med kan innebära att vårdnaden flyttas över till den andra vårdnadshavaren. Efter denna dom har det kommit ett antal domar i underliggande instans som följer denna vägledande dom vilket i sig är helt enligt Svensk rättsordning.
  • Anonym (K)
    Anonym (ace) skrev 2019-04-06 17:11:24 följande:

Fast detta handlar inte om ditt tyckande, det handlar om barnets bästa och om det tillvägagångssätt som är gällande. Vill du förändra systemet får du jobba på detta på politisk nivå.

Det handlar om lagar och regler , inte om barnets bästa.

Vem försöker du lura , dig själv eller andra?
  • Anonym (mm)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-07 10:51:21 följande:

Jag tror du missat poängen med domen, det är inte det faktum att det inte blev något umgänge som är det som domstolen fäster vikt vid utan det faktum att boendeföräldern inte gjort tillräckligt för att få till umgänget och ser detta som umgängessabotage. Denna dom innebär att rätten lägger ett mycket stort ansvar på boendeföräldern när det gäller umgänget med den andra föräldern och ser så allvarligt på detta att det till och med kan innebära att vårdnaden flyttas över till den andra vårdnadshavaren. Efter denna dom har det kommit ett antal domar i underliggande instans som följer denna vägledande dom vilket i sig är helt enligt Svensk rättsordning.

Poängen var att den mamman misslyckats fullständigt med att tillgodose barnens behov av den andra föräldern.
  • Anonym (mm)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-07 10:51:21 följande:

Umgängessabotage är en lekmannaterm.
  • Anonym (ace)
    Anonym (K) skrev 2019-04-07 10:53:35 följande:
    Det handlar om lagar och regler , inte om barnets bästa.

Vem försöker du lura , dig själv eller andra?
    Det är ju det jag säger, "tillvägagångssätt som gäller"=lagar och regler, dessa är baserade på barnets bästa och inte på vad någon slumpmässig bittet individ på FL tycker.
    Vad är problemet?

• Anonym (jur)
    Anonym (mm) skrev 2019-04-07 10:58:33 följande:
    Umgängessabotage är en lekmannaterm.
    Och din poäng?

Vill du veta exakt vad som står beställ domen
  • Anonym (jur)
    Anonym (ace) skrev 2019-04-07 11:00:18 följande:
    Det är ju det jag säger, "tillvägagångssätt som gäller"=lagar och regler, dessa är baserade på barnets bästa och inte på vad någon slumpmässig bittet individ på FL tycker.
    Vad är problemet?
    Jag tror att det finns de som inte vet vad begreppet "barnets bästa" betyder utan tror att det kan vara en egen subjektiv bedömning när det i själva verket är en juridisk definition som har sitt ursprung i FN barnkonvention (vilken blir egen Svensk lag 2020-01-01)
  • Anonym (ace)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-07 12:21:30 följande:
    Jag tror att det finns de som inte vet vad begreppet "barnets bästa" betyder utan tror att det kan vara en egen subjektiv bedömning när det i själva verket är en juridisk definition som har sitt ursprung i FN barnkonvention (vilken blir egen Svensk lag 2020-01-01)
    Antagligen. Jag måste sluta ta folk på FL på allvar. Solig
Svar på tråden Umgänge