• Anonym (Hannah)

Umgänge

Hej,

Har tre barn i åldrarna 2, 4, 6.

Pappan ska nu få umgänge med barnen men suttit i fängelse ett år. Umgängesstöd ska vara med och jag har fått förslag klockan 9.00 Lördagar. Annars arbetar jag 40 timmar i veckan mån-fre och barnen är på förskola och sexårsverksamhet lite över dessa 40 timmar i veckan. 

Vad är bäst, har någon tips?
    3 timmar vv lördag med umgängesstöd kl 9.00 
    eller 1 timme varje lördag klockan 9.00. 
    Eller har någon annat förslag på schema? vill gärna ha nån helg utan måsten.
    Jag är väldigt trött på helgerna då jag är ensam med 3 barn och jobbar heltid och känner att de kanske känns mycket gå upp varje lördag 7.30 fixa tre barn och åka iväg med buss en halvtimme bort. Känns att jag kanske vill vara ledig ibland utan måsten på helgerna åtminstonde.

• Svar på tråden Umgänge
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (ace) skrev 2019-04-06 09:43:23 följande:
    Sitter pappan fortfarande inne? Tycker det är lite tvetydigt i TS.
    Väldigt tvetydigt.

Till ett fängelse hade jag ju aldrig tagit barn.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (mm) skrev 2019-04-06 10:24:03 följande:
    Fast ingen gynnas av att mamman blir utbränd.

Det är primärt umgängesförälderns ansvar att genomföra umgänget. Det boföräldern gör är ren bonus och inget man kan kräva.

Undrar också vad syftet med umgänget är? Vad har man för tidsplan? Är det här någon sorts upptrappning eller är det så här umgänget kommer att se ut över tid?
    Exakt.

Mamman måste också få må bra och rå om sig själv.
  • Anonym (jur)
    Anonym (mm) skrev 2019-04-06 10:24:03 följande:
    Fast ingen gynnas av att mamman blir utbränd.

Det är primärt umgängesförälderns ansvar att genomföra umgänget. Det boföräldern gör är ren bonus och inget man kan kräva.

Undrar också vad syftet med umgänget är? Vad har man för tidsplan? Är det här någon sorts upptrappning eller är det så här umgänget kommer att se ut över tid?
    Nu är du ute och cyklar och behöver läsa på, det största ansvaret ligger på boendeföräldern när det gäller gemensamt barns umgänge med den andra föräldern.

Syftet med umgänget finns definierat i "barnets bästa"
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-06 10:48:07 följande:
    Nu är du ute och cyklar och behöver läsa på, det största ansvaret ligger på boendeföräldern när det gäller gemensamt barns umgänge med den andra föräldern.

Syftet med umgänget finns definierat i "barnets bästa"
    Fast umgängesföräldern ansvarar faktiskt för transporter.

Det har i alla fall jag fått till mig.

Som boendeförälder.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Förälder) skrev 2019-04-06 11:09:49 följande:
    Fast umgängesföräldern ansvarar faktiskt för transporter.

Det har i alla fall jag fått till mig.

Som boendeförälder.
    När det gäller själva genomförandet så vilar ett tungt ansvar på boendeföräldern och det finns sedan drygt ett halvår tillbaka prejudicerande dom som sätter så stor vikt vid ett ev. umgängessabotage att vårdnaden övergår till den andra föräldern.

När det gäller den ekonomiska biten gällande själva umgänget så är det lite mer komplicerat och det går inte att kategoriskt säga att kostnaden helt ligger på umgängesföräldern utan det beror på ett antal olika faktorer
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-06 12:16:16 följande:
    När det gäller själva genomförandet så vilar ett tungt ansvar på boendeföräldern och det finns sedan drygt ett halvår tillbaka prejudicerande dom som sätter så stor vikt vid ett ev. umgängessabotage att vårdnaden övergår till den andra föräldern.

När det gäller den ekonomiska biten gällande själva umgänget så är det lite mer komplicerat och det går inte att kategoriskt säga att kostnaden helt ligger på umgängesföräldern utan det beror på ett antal olika faktorer
    Det är så himla fint att sätta boendeföräldrar med det största ansvaret i den sitsen.
    Fy fan säger jag för det.
    Vi tar den allra största biten och sen kommer den andre föräldern på efter ett bra tag;men gud så kul det hade varit med lite umgänge nu då OCH hur kan jag få till det för att på bästa sätt jäklas med boendeföräldern samtidigt?

För hade umgängesföräldern på riktigt varit intresserad hade de ju tagit sig till sitt/sina barn.
  • Anonym (mm)
    Anonym (jur) skrev 2019-04-06 12:16:16 följande:

Förmodligen tar man hänsyn till helheten. Och kräver inte mer av boföräldern än umgängesföräldern.
  • Anonym (´´´´)

Jag hade börjat med en timme i taget och sedan utökat det till tre timmar. Jag förstår helt att det kommer att vara slitigt för dig att binda upp dina lördagar, men tänk på att det är möjligt att umgänget snart kommer att kunna ske utan dig. Du får då några timmar för att göra saker bara för dig själv, vila, träna, fika...
    Att lära känna sin pappa är värdefullt för dina barn.

• Anonym (jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2019-04-03 17:18:08 följande:

Hej,

Har tre barn i åldrarna 2, 4, 6.

Pappan ska nu få umgänge med barnen men suttit i fängelse ett år. Umgängesstöd ska vara med och jag har fått förslag klockan 9.00 Lördagar. Annars arbetar jag 40 timmar i veckan mån-fre och barnen är på förskola och sexårsverksamhet lite över dessa 40 timmar i veckan. 

Vad är bäst, har någon tips?
    3 timmar vv lördag med umgängesstöd kl 9.00 
    eller 1 timme varje lördag klockan 9.00. 
    Eller har någon annat förslag på schema? vill gärna ha nån helg utan måsten.
    Jag är väldigt trött på helgerna då jag är ensam med 3 barn och jobbar heltid och känner att de kanske känns mycket gå upp varje lördag 7.30 fixa tre barn och åka iväg med buss en halvtimme bort. Känns att jag kanske vill vara ledig ibland utan måsten på helgerna åtminstonde.

Är umgänget reglerat i ett beslut från domstol så brukar det framgå omfattning och övriga förutsättningar så som ev. medverkan av umgängesstöd.

Har umgänget tillkommit genom en överenskommelse med socialtjänsten så får man läsa i det beslutet vad det är för omständigheter som gäller.

TS får gärna klargöra lite mer vad som gäller i detta fall.
  • Anonym (jur)
    Anonym (´´´´) skrev 2019-04-06 13:25:17 följande:

Jag hade börjat med en timme i taget och sedan utökat det till tre timmar. Jag förstår helt att det kommer att vara slitigt för dig att binda upp dina lördagar, men tänk på att det är möjligt att umgänget snart kommer att kunna ske utan dig. Du får då några timmar för att göra saker bara för dig själv, vila, träna, fika...
    Att lära känna sin pappa är värdefullt för dina barn.

Med största sannolikhet så kommer TS inte att medverka vid dessa umgängen utan bara lämna och hämta barnen vid umgängeslokalen.
Svar på tråden Umgänge